עימות קשה בין משרד האוצר לבנק ישראל. ל-ynet נודע כי ביקורת שמלווה בדוח מיוחד של ארגון ה-OECD, מהגופים הכלכליים הנחשבים בעולם, על מצב התחרות במערכת הבנקאות ובגופים הפיננסיים בישראל עשויה להתבטל או להידחות, בשל התנגדות תקיפה של בנק ישראל לביצוע ביקורת כזאת כעת. זאת, לאחר שמשרד האוצר הוא שהציע לכלכלני ארגון ה-OECD לערוך את הביקורת, מבלי לעדכן את בנק ישראל.
מדי שנתיים נוהג ה-OECD, המאגד את כל 35 מדינות הכלכלה המתקדמות בעולם, בהן ישראל, לערוך דוחות מעמיקים במדינות השונות בנושא נבחר מסוים. בארגון מתייעצים עם משרדי האוצר במדינות השונות על הנושא הטעון בדיקה.
1 צפייה בגלריה
הנגיד אמיר ירון, משרד האוצר
הנגיד אמיר ירון, משרד האוצר
הנגיד אמיר ירון, משרד האוצר
(צילום: רויטרס, עמית שאבי)
כפי שנודע ל-ynet ביקשו בכירי משרד האוצר לבצע השנה את הבדיקה על מידת התחרותיות במערכת הבנקאית ובגופים הפיננסיים בישראל. כידוע נטען הן על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והן בוועדת הכספים של הכנסת, בראשות ח"כ משה גפני, כי הבנקים צוברים רווחי ענק בשל פערי הריבית בין ההלוואות לפיקדונות ללקוחותיהם, ובשל עמלות גבוהות בתחומים שונים.
בבנק ישראל דחו לאחרונה בתקיפות יוזמות של ראשי משרד האוצר וועדת הכספים להתערב בביקורת על הבנקים, סמכות הנתונה לבנק ישראל העצמאי בלעדית, אולם בכל זאת הצליחו להעביר בכנסת, למורת רוחו של בנק ישראל והמערכת הבנקאית, ביוזמת משרד האוצר, הטלת מס מיוחד של מיליארדי שקלים על הבנקים, כדי לצמצם את הגירעון העצום בתקציב המדינה.
לפני ימים אחדים ביקשו ב-OECD שמשרד האוצר יציע כנהוג נושא לביקורת מקיפה של הארגון בדוח המיוחד השנה. באוצר בחרו בנושא של מידת התחרות במערכת הבנקאית והפיננסית בישראל. ככל הידוע, משרד האוצר לא עדכן את בנק ישראל בפנייתו לארגון הכלכלי הנחשב לבחון את המערכת הבנקאית, תחום הנתון לסמכות בנק ישראל. במשרד האוצר ציינו כי נושא התחרותיות במערכת הבנקאית מצוי בהחלט גם בסמכותו של משרד האוצר שגם יזם לאחרונה צעדים בתחום זה.
כאשר נודע לנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, על פניית משרד האוצר לארגון ה-OECD והצעת הנושא הבנקאי לבחינה השנה – הוא רתח מזעם. הנגיד התקשר מיד למזכ"ל ארגון ה-OECD ולבכירי הארגון ודרש מהם לדחות על הסף את פניית משרד האוצר, בטענה שאין זאת העת, כאשר יש מלחמה בישראל, לבחון את הפעילות ואת התחרותיות של הבנקים בישראל.
לעומת זאת נטען על ידי גורם בכיר במשרד האוצר בשיחה עם ynet כי "נראה שבבנק ישראל חשים באי נוחות רבה שנושא אי התחרותיות יתברר וכמו כן יתגלו כשלים נוספים בניהול המערכת הבנקאית בישראל". בבנק ישראל שללו זאת מכל וכל.
גורמים בבנק ישראל ציינו, כי לבנק ישראל נודע רק לאחר הפנייה, כי משרד האוצר פנה לארגון ה-OECD מבלי לעדכן את בנק ישראל בנושא הנתון בסמכותו המלאה ובכירים בבנק הביעו על כך פליאה וכעס.
בבנק ישראל ציינו, כי הם מקבלים בימים כתיקונם, ולא בעת מלחמה, כל בחינה כלכלית בברכה ובוודאי כל בחינה של כלכלני ארגון בינלאומי במעמד כזה, שיכול אף לשפר בעתיד את הרווחה של האזרחים.
בבנק המרכזי טענו בפני ראשי ארגון ה-OECD כי בימים אלה של מלחמה המערכת הפיננסית עוברת את אחד המבחנים המאתגרים ביותר שלה וכי מדובר בתקופת מבחן משמעותית ביותר ומורכבת במדינה ובבנקים. התפקיד של בנק ישראל הוא לשמור מכל משמר על היציבות של הכלכלה ושל המערכת הפיננסית גם בעת הזאת, אך אין זאת העת לביצוע ביקורות על ידי ארגון בינלאומי.
גורם בבנק ישראל ציין כי היציבות היא נכס אסטרטגי של מדינת ישראל ומרכיב לאומי של המדינה וזה יותר מדי חשוב כדי שביקורת בתקופת מלחמה תעשה כעת. זאת, כיוון שמדינות שבהן המערכת הפיננסית מתערערת חלילה, הדבר חושף אותן למשך זמן רב ויש במצב כזה נזק רב.
בבנק המרכזי ציינו עוד כי היציבות היא נכס אסטרטגי בתקופה של אי ודאות, באמצע מלחמה ולא ברור מה יהיו התהליכים הבאים באזור. במצב הזה אין מקום לביקורת חיצונית שעלולה להזיק.
עוד הוסבר בבנק ישראל, כי החשש הוא שבחינה של רמת התחרות במערכת הפיננסית בתקופה הזאת נועדה לשמש כעוגן לכל מני יוזמות שלא מגלות את האחריות לתקופה המיוחדת הזאת. "הרבה מאוד פעמים בבנק ישראל מתמודדים מול יוזמות פופוליסטיות שאנחנו חושבים שבסופו של דבר יש בהן דווקא כדי לערער את היציבות של המערכת".
בבנק ישראל ביקשו להדגיש, כי הבקשה של בנק ישראל מראשי ארגון ה-OECD היא לא לבטל את הביקורת המתוכננת אלא רק לדחות את הבחינה לבדיקה בשנים הבאות, כאשר תהיה רגיעה באזור.
עוד טענו בבנק ישראל כי הבנק המרכזי ביצע לאחרונה מהלכים רבים ומשמעותיים להגברת התחרות וצריך שהרפורמות הללו יבשילו בשטח בשנים הבאות.
בנק ישראל מסר בתגובה: "הבנק אינו מתנגד לבחינה מקצועית בינ"ל. נהפוך הוא, הבנק בעד כל ניתוח שתכליתו לשפר את המערכת הפיננסית ואף יזם כאלו בעבר. עם זאת, עמדת הבנק היא שבעת מלחמה ושעת חירום לאומית לא נכון לערוך בחינה כזו, ולכן ביקש מה-OECD לדחות את התהליך לאחר שתשוב הרגיעה לאזור. המערכת הכלכלית עוברת את אחד ממבחני הרגישות המאתגרים ביותר בתולדות המדינה ותפקידו של בנק ישראל – לשמור מכל משמר על יציבות הכלכלה. ואכן, איתנות המערכת הבנקאית היא נכס אסטרטגי, שהוכח בזמן אמת בעת הזו.
"מעבר לכך, המערכת הפיננסית בכלל והבנקאית בפרט מתעצבת מחדש תודות למגוון צעדים שמקודמים בשנים האחרונות ע"י בנק ישראל לשיפור התחרות. מוטב שאלו יבשילו, מה שיאפשר בחינה וניתוח נכונים יותר בעת ביצוע הניתוח.
"בנק ישראל מצר על כך שמשרד האוצר בחר לקדם תהליך בחינה מקצועית של ה-OECD מבלי לתאם ולהיוועץ קודם לכן עם אנשי המקצוע של הבנק, שאמון על יציבות המערכת הפיננסית והפיקוח על המערכת הבנקאית. יתרה מכך חבל שגוף בינ"ל כ-OECD למד ששיחות מקצועיות מולו מודלפות החוצה ע"י האוצר".