בשיתוף אתר "המקצוענים"
"כן כן, החורף מתסכל. אין שמש גשם יש רק צל. אולי נפלה טעות? קשיים בחקלאות?" כמאמר השיר של משינה, הרי שגידול צמחים בתוך הבית בישראל מאתגר.
בקיץ, חם מדי. בחורף, קר מדי. והמזגן? מייבש את הלחות שכה דרושה להם.
הנה כל מה שכדאי לדעת, כדי לשרוד את החודשים הבאים, ולזכות לראות את הצמחים הביתיים פורחים באביב הקרוב.
11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

שמש: העבירו את הצמחים לאזור הדרומי או המערבי בבית בעונת החורף

אמנם החורף הישראלי לא קר במיוחד ולא חשוך במיוחד, אך עבור צמחים הממוקמים בתוך הבית זהו בהחלט אתגר.
מעבר לכך, שמזג האוויר הישראלי הוא כזה שבכל זאת פערי הטמפרטורה בין החורף לקיץ גדולים במיוחד, הרי שכאן גם נהוג לקרר את הבית עם מיזוג (המייבש מאוד את האוויר).
11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
תוסיפו לכך את העובדה שהשמש בחורף רחוקה יותר, נמוכה יותר ומאירה עלינו בעוצמה פחותה, והשילוב של מעט אור והרבה יובש, יכולה להרוס את כל ההשקעה שלכם בטיפוח צמחים בעציצים לאורך כל השנה.
בייחוד אם נדבקתם בחיידק הבוטני רק לאחרונה, כדאי מאוד שתכירו את "כללי החורף" של הגינון הביתי.
ובכן, בכל הנוגע לשמש, הרי שכדאי מאוד לקרב את העציצים לחלונות הדרומיים או המערביים. להשאיר אותם בפינה צפונית בבית, זה בפירוש למנוע מהם להתפתח, שכן מרבית הצמחים זקוקים לאור.
11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
פינה חשוכה מדי, יכולה להתאים למעט מאוד צמחים, שגם אם לא ייגרם להם נזק מיידי, והקמילה שלהם איטית יותר, הרי בסופו של דבר זה עניין של זמן עד שתבחינו גם בכך שהם אינם מתפתחים.
אחת הסיבות העיקריות להתנוונות צמחים בבית, היא עוצמת האור הנמוכה בהם. זו, חשובה לתהליך הפוטוסינתזה שבו הצמח מיצר לעצמו את מקורות האנרגיה-סוכרים. כמו כן, האור אחראי גם לוויסות הפריחה וקליטת מינרלים של הצמח.
בהיעדר מספיק אור, הצמח הולך ומתנוון. זה יכול להימשך בין מספר שבועות למספר חודשים. כדאי להבחין בכך בזמן, לפני שנגרם נזק בלתי הפיך.
אם הצמח לא מצמיח עלים חדשים, יפים ובריאים, סביר להניח שיש מחסור באור. ואז, העלים החדשים שצומחים קטנים יותר, הגבעולים מתארכים לכיוון מקור האור הקיים (גם אם הוא חלש יחסית), ובכך הם נחלשים.
הפריחה הקיימת נושרת ללא הופעת פריחה חדשה, והצמח באופן כללי הופך לרגיש יותר למחלות ולשאר מזיקים.
11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אל תתבלבלו בין שמש ישירה לאור: לכל צמח תנאי גידול שונים

הדבר מתייחס לכל עונות השנה, והמידע עבור תנאי הגידול של כל צמח זמנים באינספור מדריכים ברשת.
ועדיין, אין להיבהל משמש ישירה במהלך החורף, כשמדובר במיקום צמחים על אדן החלון או במרפסת.
לרוב, היא לא תגרום נזק לצמחים בחורף, זאת בשונה מהקיץ כמובן. אז, גם יומיים של שמש ישירה יכולים לגרום להם לנבול.
11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
האם להוציא אותם ל'מקלחת שמש' זמנית בחוץ יעזור להתגבר על הסביבה הביתית החשוכה?
לא רק שזה לא תמיד יעזור, לעתים מעבר מהיר מדי ישירות לשמש יכול לגרום לנזק בלתי הפיך. על המעבר להיות מדורג, כלומר: למקם אותם למשך מספר ימים בסביבה עם רמת אור בינונית.
אמנם ישנם צמחים יכולים להסתגל לעוצמות אור משתנות, אך אחרים לא. לכן, אין להוציא בבת אחת לשמש צמחים שסבלו לאורך זמן ממחסור באור.
חשיפה פתאומית לעוצמות אור גבוהות מדי תגרום לצריבות על העלים ולהתייבשות הצמח, ממש כמונו בני-האדם, מ"מכת שמש". הדבר נכון גם למצב ההפוך. צמחים שגדלו בתנאי שמש חזקה, יתנוונו אם מעביר אותם מעבר חד לסביבה חשוכה יחסית.

תאורה מלאכותית: מה שלא עשה הטבע, תעשה נורת צבע

אין באפשרותכם להזיז אותם לפינה מוארת? אתם מתעקשים לגדל אותם בחלל שבו יש מעט מאוד שמש? בשביל זה המציאו את נורות המייצרים אור בגווני ספקטרום יעיל לפוטוסינתזה.
התאורה המלאכותית, בהחלט אפקטיבית, אם היא בעוצמה מספקת (לפחות W30) ואם היא במרחק נכון מהצמחים. לרוב תידרש נורה גדולה יחסית, במרחק של 10-15 ס"מ מהצמח, בהתאם להוראות היצרן, כמובן.
11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מבחינת משך ההארה, הרי שכאן הדבר תלוי בעוצמה של האור. ככל שהעוצמה גבוהה יותר, כך נדרשת חשיפה קצרה יותר למקור האור. לרוב, משך ההארה נע בין 8 שעות ביום ל-16 שעות ביום.
ומה לגבי גוון האור? תאורה ירוקה אולי מחמיאה לצמחים, אך לא מועילה להם בשום צורה. כדאי שהאור ידמה כמה שיותר תאורה טבעית, כלומר שיהיה אור לבן יחסית (לפחות K6500).

השקיה: אל תתפתו להשקות באותה תדירות שהשקיתם בקיץ או בסתיו

שמתם לב שגם אם חלפו מספר שבועות מאז ההשקיה האחרונה שלכם, ישנם צמחים שהאדמה שלהם עדיין לחה? במצב זה, אל תתפתו להשקות אותם לפני שמצע השתילה שלהם מתייבש.
11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אחרת, הדרך לריקבון הצמח מובטחת. שינוי הטמפרטורה בחורף והירידה בעוצמת האור גורמים להאטה בקצב הגדילה ומכאן להאטה גם בקצב צריכת המים של הצמח.
מה נכון לעשות? לבדוק היטב את הצמחים שבעציצים לפני ההשקיה. ראשית, חשוב לעקוב אחר הוראות ההשקיה בהתאם לסוג הצמח. שנית, מומלץ לטחוב אצבע אל תוך מצע השתילה. אם המצע עדיין לח מבפנים, יש להימנע מהשקיה במצב זה.
11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
האם יש משמעות להשקיה במים מזוקקים או רגילים?
תלוי בצמח. ישנם צמחים שבהחלט רגישים מאוד למליחות ולאבנית שבמי הברז הקשים שבישראל. ביניהם, הקלתיאות, הסחלבים וצמחים טרופיים נוספים.
לעומתם, יש צמחים שבפירוש זקוקים למינרלים הטבעיים שבמים. אם תשקו אותם במים מזוקקים, זה בפירוש יגרום לקמילתם. קל מאוד לברר זאת ברשת, המלאה בהמלצות על תנאי גידול של כמעט כל הצמחים הנפוצים במשתלות ארצנו.

דשן: הימנעו מדישון בחורף, אלא אם נאמר לכם במפורש אחרת לגבי צמח מסוים

לא רק השקיית יתר היא האויב הגדול של הצמחים בחורף, אלא גם דישון. במהלך החורף אין לדשן את הצמחים, גם אם הם משירים עלים.
לרוב, זה מפני שהם נכנסו לתרדמת החורף שלהם. ישנם צמחים רב-שנתיים שבהחלט יחזרו ללבלב עם בוא האביב, אם תניחו להם בעונה הקרה.
11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ממש כפי שהנרקיסים והרקפות הפתיעו אתכם בחורף, אם שמרתם על הפקעות שלהם, כך גם לגבי צמחים רב-שנתיים ש'נעלמים' בחורף ופורחים שוב בקיץ.
העונה הבאה המומלצת לדישון היא עונת האביב. אז, תוכלו לבחור בין דישון חודשי או דישון בשחרור איטי (אחת לכמה חודשים).

לחות: המזגן הוא האויב של צמחי הבית, אז צרו לחות בצורה מלאכותית

יובש גורם לעלים להצהיב. לכן, אם אתם מבחינים בכך שצמחי הבית שלכם מצהיבים במהירות, דעו כי חסרה להם לחות.
הדרך המהירה ביותר להעלות את רמת הלחות בתוך הבית היא למקם את העציצים בתוך מיכלים עם אבנים ומים, אשר במהלך האידוי שלהם יעלו את מפלס הלחות.
אפשרות נוספת, היא לקבץ את הצמחים יחד, דבר המאפשר להם לשמור על הלחות האחד של השני. לא סתם צמחים במקבצים מתפתחים מהר ויפה יותר.
11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אם חדר הרחצה שלכם מספיק מואר, הרי שהוא בהחלט יכול לשמש כחלל אידאלי לגידול צמחים שהם צרכני לחות כבדים.
דוגמאות לצמחים חובבי לחות הן קלתיאות ושרכים. אל תתרגשו אם הדקלים שבתוך הבית מאבדים עלים בעונת החורף. הרחיקו אותם מפתחי היציאה של המזגן, ובכך תקטינו את הנזק שנגרם להם.
כל שתצטרכו לעשות הוא להשקות אותם לעתים רחוקות, ולפתוח מדי פעם חלון לצורך הזרמת אוויר טרי.
11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אפשרות נוספת לשמירה על לחות הצמחים היא לפזר שכבה של טחב על גבי מצע השתילה, ולוודא שהוא אינו בא במגע עם העלים התחתונים של הצמח.
קל לשמור עליו לח באמצעות ריסוס שלו במים. מגדלי צמחים רבים, יטענו ששיטה זו עדיפה על פני ריסוס העלים במים.
אגב, לא רק הצמחים שלכם ייהנו מרמת לחות גבוהה יותר בבית, אלא גם אתם.

הימנעו מהחלפת מצע האדמה ומייחורים בעונה זו

עונת החורף היא לא הזמן 'להציק' לצמחים שגם ככה קשה להם יותר לשרוד בתקופה זו. הימנעו ככל הניתן מהחלפת מצע האדמה שלהם, מתזוזה שלהם ממקום למקום ומכל דבר שיכול להקשות עליהם להתאקלם.
צמח לא אמור לשנות מיקום בתדירות גבוהה, וגם אם כן, המעבר צריך להיות מדורג עם כמה ימי הסתגלות במיקום 'ביניים'. זה גם לא הזמן להתלהב מייחורים והשרשות.
סיכויי ההצלחה ירדו, וגם משך הזמן שייקח לצמחים להשריש יהיה הרבה יותר ארוך מאשר בעונת האביב. סבלנות, הוא מעבר לפינה, ועוד חודשיים-שלושה תוכלו לחזור לגינון אינטנסיבי יותר.