האם בקרוב יתאפשר גם לגופים חוץ בנקאיים להציע פיקדונות לציבור ולהעמיד אשראי? בנק ישראל פרסם היום (ד') קול קורא לקידום מתווה מדורג למתן רישיונות תאגיד בנקאי לגופים חוץ בנקאיים כדי לקדם את המטרה הזאת.
בבנק ישראל אמרו היום כי הם מבקשים להמשיך במאמציהם לקדם את התחרות במערכת הבנקאית לטובת ציבור הלקוחות, וכי הם פועלים לגיבוש מתווה מדורג של רישוי ורגולציה מידתית למתן רישיונות תאגיד בנקאי לגופים חוץ בנקאיים, לרבות לחברות כרטיסי האשראי.

1 צפייה בגלריה
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל ירושלים
(צילום: AFP)
"בשנים האחרונות פעל בנק ישראל להגברת התחרות במערכת הבנקאית ולעידוד כניסת שחקנים חדשים באמצעות הסרת חסמים רגולטוריים, ובכלל זה: הקמת לשכת שירות טכנולוגית, הקמת מאגר נתוני אשראי ללקוחות קמעונאיים, הקלת הרגולציה הבנקאית החלה על בנקים חדשים, פישוט תהליך ההקמה וליווי היזמים. הסרת החסמים הביאה, לראשונה זה מעל 40 שנה, להקמת שני בנקים חדשים", נמסר מבנק ישראל.
"כצעד משלים לפעולות שננקטו עד כה, ולשם עידוד כניסת שחקנים נוספים למערכת הבנקאית, הקים בנק ישראל לאחרונה צוות בראשות המפקח על הבנקים, דניאל חחיאשווילי, שמטרתו לאתר חסמי כניסה נוספים ולגבש מתווה שיאפשר לגופים חוץ בנקאיים קיימים, לרבות חברות כרטיסי האשראי, לקבל רישיון תאגיד בנקאי, שמכוחו יהיו רשאים לגייס פיקדונות מהציבור ולהעמיד מתוכם אשראי.
"בכוונת בנק ישראל להתוות מדיניות למתן רישיונות לתאגידים בנקאיים, שבמסגרתה יותאמו הרישיון והפיקוח הבנקאי לפעילות המבוקשת ולרמת הסיכונים בפעילות של הגוף מבקש הרישיון. לשם כך פרסם היום בנק ישראל קול קורא שבמסגרתו הוא מבקש להתייעץ עם הציבור ולשמוע את עמדתו לגבי המתווה המוצע".
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון: "גיוס פיקדונות מהציבור ומתן אשראי מתוכם מחייב קבלת רישיון בנק מבנק ישראל, כדי להבטיח שמירה מיטבית על כספי המפקידים ועל פי כל סטנדרט בינלאומי. על מנת להמשיך לעודד את התחרות והחדשנות במערכת הפיננסית ובפרט במערכת הבנקאית, אנו מבקשים לקדם מתן רישיון תאגיד בנקאי לגופים חוץ בנקאיים, תחתיו יוכלו גופים כאמור לגייס פיקדונות מהציבור בשילוב עם עיסוקים פיננסיים נוספים. לצורך כך, הקמנו ועדה בראשות המפקח על הבנקים שתפקידיה יהיו לזהות את חסמי הכניסה ולגבש מתווה שיאפשר רישוי בנקים ופיקוח מותאם בהתאם לרמת הסיכון של גופים אלו".
המפקח על הבנקים, מר דניאל חחיאשוילי: "הגברת התחרות במערכת הבנקאית הוא אחד מנושאי המיקוד בעבודת הפיקוח. מתן רישיון תאגיד בנקאי לגופים חוץ בנקאיים קיימים הוא בעל פוטנציאל להגביר את התחרות, הן בצד האשראי והן בצד הפיקדונות, וכפועל יוצא מכך, להיטיב עם ציבור הלקוחות באמצעות הוזלת עלויות המוצרים הבנקאיים ושיפור השירות הבנקאי, בעיקר למשקי הבית והעסקים הקטנים. מבנה החקיקה והרגולציה הבנקאית הנוכחית מגבילים את היכולת של גופים חוץ בנקאיים להיכנס לתוך העולם הבנקאי. הוועדה שאנו מקימים תבחן ותמליץ על מדיניות, תיקוני חקיקה ורגולציה שיפחיתו את חסמי הכניסה לקבלת רישיון תאגיד בנקאי, תוך שמירה על כספי הלקוחות המפקידים ויציבות המערכת הפיננסית".