כדי לחסוך מכם זמן ודמי ביקור מיותרים של טכנאי מיזוג אוויר, הכנו לכם מדריך שמפרט מהי הסיבה למרבית התקלות במזגנים. רגע לפני שאתם מזמינים בעל מקצוע, הנה כמה דברים שכדאי שתבדקו תחילה בעצמכם.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

נתקלתם באחת התופעות האלה? כבו ונתקו מהחשמל מיד

אמנם כתבה זו עוסקת במקרים שאינם מעידים אל תקלה, אך נפתח במקרים שדווקא כן, והם אף מסוכנים במיוחד.
מקרים, בהם ממש לא כדאי לקחת סיכון, ולא לנסות להתמודד עם התיקון בעצמכם. במצבים אלו, עליכם לכבות אותו מיידית, לנתק מהחשמל ודווקא לא להזמין טכנאי מזגנים, אלא חשמלאי מוסמך.
זאת, משום שגם אם תזמינו טכנאי מיזוג אוויר, לא בטוח שהוא יהיה הגורם המוסמך לתקן את התקלה, ואז ממילא תצטרכו להזמין חשמלאי בנוסף ולספוג דמי ביקור מיותרים לטכנאי.

מהם הסימנים שאמורים להדאיג אתכם?

רעש חזק במיוחד וחריג במהלך הפעלתו, ריח חריג (של גז או ריח שרוף), נזילת מים לתוך הבית, התחממות של כבל החשמל או התקע ומצב שבו ממסר הפחת קופץ לעתים קרובות.
במקרים אלו, עליכם לכבות אותו מידית ולהתקשר לחשמלאי מוסמך. כמו כן, אם בטעות התזתם מים או חומר נוזלי אחר לכיוון היחידה הפנימית של המזגן, כבו אותו ונתקו מהתקע.

המזגן לא נדלק שוב לאחר כיבוי

הבעיה: כיביתם את המזגן והדלקתם אותו שוב, אך הוא לא נדלק.
מה עושים: זו לא באמת בעיה, אלא מנגנון שנועד למנוע תקלות במזגן ושריפת מנוע. אם כיביתם את המזגן וניסיתם להדליק אותו מיידית לאחר מכן, הוא פשוט לא יידלק. הפעלה רצופה יכולה לגרום לנזק למדחס, ולכן ישנה השהייה אוטומטית של הפעלת המזגן למשך כ-3 דקות. בכל מקרה, כדאי להימנע מכיבוי והדלקה מהירים, למקרה שתהיה תקלה בכרטיס האלקטרוני.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

המזגן כלל לא נדלק? אלו הבדיקות שכדאי לעשות לפני

לפני שאתם ממהרים להזמין טכנאי, יש כמה דברים שכדאי שתבדקו בעצמכם. ראשית, בדקו האם התקע של החשמל ממוקם בצורה טובה בתוך השקע. שנית, בדקו האם מקור התקלה הוא בשלט של המזגן (בעיה של סוללות או עינית מלוכלכת על גבי היחידה הפנימית). שלישית, בדקו האם מפסק המתח הראשי כבוי.
לעתים, בעקבות קצר ( שלאו דווקא נגרם כתוצאה מהפעלת המזגן), כל החשמל בבית ייפול.
במצב כזה, עליכם להדליק את המתגים ולנסות להפעיל שוב את המזגן. רביעית, יכול להיות שיש בעיה בהגדרה של שעון שבת (טיימר).
אם הוא לא מכוון כמו שצריך, המזגן פשוט לא יפעל. ישנם הבדלים בין יצרנים שונים, ולכן יש לעקוב אחר הוראות היצרן או להתייעץ עם טכנאי מיזוג אוויר.
יהיו מקרים שבהם יהיה עליכם לקרוא לחשמלאי, ולא לטכנאי, לרוב במצב שבו הנתיך האוטומטי נשרף או כשהמתח גבוה או נמוך מדי.

הדלקתם את המזגן ונפלט ריח רע

הבעיה: אחרי הפעלה ראשונית של המזגן אכן יכול להיפלט אוויר עם ריח רע. לכן, אם מדובר בהפעלה ראשונית, לא מדובר בתקלה כלשהי.
מה עושים: ממשיכים לעקוב. אם הבעיה נמשכת, והמזגן חדש יחסית, סביר להניח שמדובר בריחות מבחוץ. זה יכול להיות ריחות מתוך הבית (טיגונים, בישולים, היעדר תחלופת אוויר) או ריחות מבחוץ (ריחות מהשכנים, מבעלי-חיים, מתקלה במערכת הביוב מחוץ לבית וכן הלאה).
ריח מתוך המזגן, יכול להופיע רק בהמשך, ולרוב בשל התפתחות עובש בתוכו. כדאי מאוד לנקות בקביעות את הפילטרים של המזגן (אחת לחודש וחצי-חודשיים, בהתאם לאזור המגורים ולהיקף השימוש בו). כמו כן, חשוב להימנע מעישון כשהמזגן דלוק, ואם ניתן לכבות אותו תוך כדי טיגונים (או להפעיל ונטה בסמוך לכיריים).
במקרים מורכבים יותר, ייתכן שיהיה צורך בניקוי מקצועי של המזגן. דבר זה, לא תוכלו לעשות בעצמכם, יהיה צורך בהזמנת טכנאי שיפרק את חלקי המזגן ויבצע ניקוי עמוק שלו.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

שומעים מים זורמים? זה לא בהכרח מעיד על תקלה

הבעיה: לעתים, במהלך ההפעלה או כיבוי המזגן יכולים להישמע קולות רעש, ביניהם קולות של זרימת מים. לרוב, זה לא מעיד על נזילת מים או על תקלה. הסיבה לכך היא שכשהמדחס מתחיל לפעול או מסיים את פעולתו, ייתכן שתשמעו את זרימת הקרר – אותו החומר שנמצא בתוך צנרת המיזוג ומשנה את מצב הצבירה מגז לנוזל, ולהיפך.
מה עושים: אין מה לעשות, שכן לא מדובר בבעיה. אם לעומת זאת, אתם מבחינים לא רק בקולות של זרימת מים, אלא גם בטפטוף מים אל תוך חלל החדר, זה כבר אמור להדאיג אתכם יותר. כאן, לרוב מדובר בתקלה שמחייבת טיפול מהיר.

רעשי חריקות בזמן הפעלה או כיבוי

התופעה: אם אתם שומעים חריקות קלות, בזמן ההפעלה או בזמן הכיבוי של המזגן, לרוב לא מדובר בתקלה. הסיבה לרעש היא חיכוך כתוצאה מהתפשטות של הפאנל המכסה את המזגן (או של חלקים אחרים). זאת, עקב הפרשי הטמפרטורה.
מה עושים: אם מדובר ברעש רק במהלך הפעלה או כיבוי, מוטב להתעלם מכך. אם הרעשים נמשכים למשך כל ההפעלה, יכולות להיות לכך סיבות רבות. (לסיבות לרעש מהמזגן תוכלו הרחבה, קראו כאן).