מפלגת השלטון הסוציאל-דמוקרטית בגרמניה (SPD), מציעה להפסיק את העלאת שכר הדירה במדינה למשך שלוש שנים, זאת בעקבות קשיי הדיירים בהתמודדות עם עלויות הדיור הגואות בכלכלה הגדולה באירופה - כך על פי דיווח בפייננשל טיימס.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
"אנחנו צריכים להקפיא את שכר הדירה לשלוש השנים הבאות, כדי ליצור מרחב נשימה", אמרה חברת ה-SPD ורנה הורבץ והוסיפה שהקנצלר אולף שולץ יתווה היום (ב') צעדים כדי להתמודד עם משבר יוקר המחיה במדינה.
1 צפייה בגלריה
מרכז דיסלדורף בגרמניה בימי הסגר באפריל
מרכז דיסלדורף בגרמניה בימי הסגר באפריל
מרכז דיסלדורף בגרמניה
(צילום: epa)
שכר הדירה בגרמניה עלה השנה בשיעורי שיא. עלות הדיור במדינה היתה בדרך כלל יציבה מספיק, כך שמשפחות גרו בשכירות באופן קבוע. מבין 41 מיליון משקי הבית בגרמניה, כ-60% גרים בשכירות, כך לפי המשרד הסטטיסטי הפדרלי של גרמניה. במקביל, הגרמנים מתמודדים גם עם מחירים גבוהים יותר עבור מוצרים אחרים, וכך האינפלציה עמדה על 6.2% בחודש יולי, לעומת ממוצע של 5.3% בגוש האירו.
הכללים הקיימים כעת מאפשרים העלאת שכירות של 20% במשך שלוש שנים, או 15% באזורים שהוגדרו כבעלי שוק דיור צפוף במיוחד. ממשלת גרמניה כבר הסכימה להוריד את הרף ל-11%, אך כעת מאותת ה-SPD כי אין זה מספיק.
המפלגה מציעה לאפשר העלאת שכר הדירה עד 6% לכל היותר בערים בהן הביקוש גבוה מאוד, והקפאה גורפת תחול על שאר המדינה. ברלין ולייפציג הן בין הערים שבהן דמי השכירות עלו בחדות. סקר של פורטל הנכסים אימוולט (Immowelt) מצא שגם בערים בינוניות שכר הדירה עלה בחדות. בדורמגן שבנורדריין-וסטפאליה עלו דמי השכירות ב-18% בממוצע במהלך השנה האחרונה. לפי התוכנית, תוחמר הענישה של בעלי הדירות המפרים את החוקים וגובים מהשוכרים דמי שכירות גבוהים שלא כדין. ב-2021 כבר עלתה בגרמניה יוזמה לקיבוע של שכר הדירה בברלין, אשר יצרה מחסור בדירות והקפיצה מחירים באזורים סמוכים.
האם גרמניה יכולה לפתור את בעיות הכלכלה שלה? שוק הדיור בגרמניה כבר סבל ממחסור בהיצע לפני המלחמה באוקראינה. מאז, זינקו מחירי המזון והאנרגיה, והגעתם של קרוב למיליון פליטים אוקראינים הפעילה לחץ רב יותר על מלאי הדיור הקיים. מלבד עליית דמי השכירות, גברה הדאגה גם בשל המחסור המתמשך בדיור, בפרט של דירות זולות יותר. עם עליית הריבית, התייקרה הבנייה ומחקר גרמני שנערך לאחרונה מצא מחסור של 700 אלף דירות ב-2023.
יש לציין כי בין SPD לבין שותפתה לקואליציה, המפלגה הדמוקרטית הליברלית (FDP) התגלה קרע. ה-FDP הצהירה בעבר כי עליית דמי השכירות נובעת בעיקר מהמחסור בדירות – בעיה שהיא מעוניינת לפתור באמצעות ליברליזציה של שוק הדיור, במקום הכנסה של יותר רגולציה. מטעם ה-FDP נמסר שהממשלה כבר הקדישה "בצדק" 15 מיליארד אירו לדיור סוציאלי, אך המיקוד שלה צריך להיות "מלחמה במשבר הבנייה לפני שענף הבנייה יקרוס. רק אם נבנה יותר, מהר יותר וזול יותר, ניצור מספיק דיור בר השגה".