אחרי הפרסום ב-ynet על תוכנית הענק לשיקום העוטף בהיקף של 18 מיליארד שקל לחמש השנים הקרובות, ארגונים כלכליים וגורמים ממשלתיים דורשים תיקונים של הרגע האחרון בתוכנית, לקראת הבאתה ביום ראשון הקרוב לאישור הממשלה.
התוכנית, שקיבלה את השם "שיקום חבל תקומה", אמורה להביא לשיקום כל אזור עוטף עזה, על עשרות יישוביו ואת העיר שדרות, כוללת כמעט את כל התחומים, אולם הן בחלק ממשרדי הממשלה והן בחלק מהמוסדות הכלכליים טוענים שלא נועצו בהם, או שלא קיבלו את מלוא עמדתם בעת גיבושה הסופי במנהלת התקומה ובמשרדי הממשלה העיקריים הקשורים לתוכנית הגדולה.
2 צפייה בגלריה
הנזק לבתים בקיבות בארי
הנזק לבתים בקיבות בארי
הנזק לבתים בקיבוץ בארי
(צילום: REUTERS /Ronen Zvulun)
אחת הביקורות העיקריות כלולה במכתב דחוף ששיגר נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, לקראת הדיון בתוכנית, לכל חברי הממשלה, ושהגיע ל-ynet, ובו קבל תומר שדווקא בתוכנית כה רחבת היקף, שאפשר היה לנצל את ההזדמנות ולקדם באמצעותה את התעשייה הישראלית והייצור המקומי, שנפגעו קשות מהמלחמה - אין כל העדפה בסעיפיה לתוצרת ישראלית. חלק ניכר מחומרי הגלם והמוצרים הרבים שיירכשו לשיקום בהיקף כה גדול צפויים לכן להיות מיובאים מחו"ל, כולל מארצות שתוקפות כל העת את התנהלות ישראל במלחמה.
במכתבו מציין נשיא התאחדות התעשיינים, כי "על אף הסכמות מקיר אל קיר והכרה בכך שרק ישראל צריכה לשקם את ישראל, התוכנית אינה כוללת כלל כל תנאי לשימוש במוצרים ועבודה מתוצרת הארץ. על אף שיח חיובי מול כלל הגורמים מסרבים נציגי המינהלת והממשלה לכלול בתוכניות השיקום ולו העדפה מינימלית לשימוש במוצרים מתוצרת הארץ, שלא לומר קביעת שיעור מסוים מהיקף הרכש כולו כמתבקש וכמקובל בפרויקטים מסוג זה".
תומר מציין, כי "למעשה בעוד המשק הישראלי מתמודד עם אתגרים כלכליים מהחמורים שידענו מקום המדינה, ובעוד הצפי הינו כי מצב זה אף עלול להחמיר ולהישאר עמנו שנים קדימה, מתעקשים נציגי הממשלה להעניק יתרון למוצרי יבוא 'זול' המגיע ברובו המוחלט ממדינות אשר בוחרות פעם אחר פעם להצטרף לגרועים שבאויבינו ולקרוא להשמדת הווירוס היהודי".
עוד כותב נשיא התעשיינים: "לקרוא ולא להאמין – במדינת ישראל של אחרי ה-7.10 בוחרת הממשלה במודע ובהכרה מלאה שלא לעודד את המשק המקומי, שלא לתמוך בתעשיות ובענפי הכלכלה, אשר משותקים כבר למעלה מחצי שנה, ולהמשיך להעדיף חברות וספקים זרים תוך קידוש המחיר, ותוך פגיעה עמוקה ביצרנים המקומיים ובעובדים בישראל".
לדבריו, "לא למדנו דבר. הלוא עם סגירת נתיבי השיט וריבוי החרמות הגלויים והסמויים המונעים הגעת סחורות ומוצרים למשק הישראלי בכלל ולכוחות הבטחון בפרט, נשאל כולנו כיצד איבדנו את יכולתנו לקיים משק עצמאי. כיצד המדינה אינה יכולה לספק את צורכי הציבור. הגיעה העת לשנות תפיסה. אנו בשיאו של משבר מתמשך מהחמורים שידענו וזו העת לעשות הכל לעידוד וחיזוק המשק המקומי ולא להחלישו תוך מתן יתרון מובנה לאויבינו".
"לא מעט מחומרי הבנייה והתשתית יגיעו מטורקיה. היעלה על הדעת שארדואן ישקם את ישראל ועל הדרך תהנה מזה הכלכלה הטורקית? ועוד בימים אלו ולאור עמדתו הלעומתית לישראל? האם לא נותר לנו ולו מעט כבוד עצמי?", מוסיף תומר ומדגיש כי "ככל שבכוונת הממשלה לפעול לפיתוח ושיקום החבל, תוך הגשמת החזון הציוני וביסוס חברה וכלכלה ברת קיימא בחבל, עליכם לקבוע באופן ברור ולא מתנצל כי רק ישראל תשקם את ישראל. שאם לא כן, ובסבירות גבוהה למדי, נראה ארצות אחרות משקמות את ישראל תוך יצוא אבטלה אלינו על חשבון המשק הישראלי כולו".

"אין כל תמריץ להחזרת העובדים"

התעשיינים קובלים גם על היעדר תמריצים מספקים לתעסוקה במשך תקופת השיקום: "על אף מרכיבי התוכנית העוסקים בעידוד התעסוקה בחבל, לצערי זו אינה כוללת כל תמריץ להחזרת העובדים ולמשיכת אוכלוסיות וכוח אדם איכותי לחבל. במציאות הנוכחית עובדים רבים, בין אם התגוררו בעבר בחבל ובין אם לאו, חוששים ונמנעים מהגעה לעבודה באזור.
"העסקים בחבל מתמודדים עוד טרם פרוץ המלחמה עם מחסור חמור בכוח אדם בכל רמות התעסוקה. מחסור זה התגבר עשרות מונים בחצי השנה האחרונה ובלעדי מחויבותם ומסירותם של עובדים רבים, אשר בוחרים להמשיך ולהגיע על אף הסיכונים והאתגרים, גם המפעלים והעסקים אשר ממשיכים לפעול היום היו סוגרים את שעריהם".
לדברי תומר, "למרות זאת, התוכנית אינה כוללת כל מרכיב המעניק הטבה לעובדי החבל או מתמרץ אותם לעבודה בו. יתרה מכך, אף מסלול התמרוץ שפעל בחודשים האחרונים הסתיים כבר ב-1.4 והארכתו כרגע נתונה בספק רב".
התעשיינים דורשים שכדי להבטיח רציפות תפקודית בחבל והגעת כוח אדם איכותי למגורים ועבודה בו, יש לקבוע תקופה בת שנה לפחות ממועד החזרת כלל התושבים לחבל במהלכה ייהנו העובדים בחבל מתמרוץ תעסוקה משמעותי ומהטבות מס הכנסה, אשר יהפכו את העבודה בחבל לכדאית ויקלו על העובדים בקבלת ההחלטה לשוב לאזור.

ארגוני סביבה: "פתח ללחצים פוליטיים"

גם בארגון אדם טבע ודין מערערים על התוכנית ועל הקמת ועדה לשיקום החבל, שבה יהיו חברים למעשה רק מנכ"לי משרדי ראש הממשלה והאוצר. לדברי הארגון "הוועדה הזאת רק תפריע לתכנון נאות וכולל של האזור. את הראייה המלאה של הצרכים והנתונים יש קודם כל לוועדה המחוזית דרום, כאשר אם צריך משאבים משמעותיים נוספים מבחינת כוח אדם ותקציב, היה צריך להעניק אותם לוועדה המחוזית, שתקים ועדת משנה שתבצע את התכנון הנדרש בעוטף, אולם הכל תוך כדי ראייה תכנונית כוללת של כל המרחב".
עוד קובלים באדם טבע ודין, שאין זה נכון שלא לכלול את רשימת נציגי הממשלה בחוק, שכן הדבר עלול להיות פתח ללחצים פוליטיים וקואליציוניים ולמינויים לא ענייניים. לכן צריך לקבוע מי יהיו משרדי הממשלה שיהיו להם נציגים בוועדה, ובראשם המשרד להגנת הסביבה, בשל הרגישות הסביבתית והאקולוגית הרבה של האזור".
גם בחברה להגנת הטבע מותחים ביקורת על התוכנית וטוענים: "הממשלה אמנם מבטיחה הרבה, אבל ההצעה צפויה גם לגרום לנזק אדיר וגם לא לספק לתושבים את המענה שכל כך דרוש להם – במקום להפעיל ביעילות ובזריזות את מוסדות התכנון הקיימים, תוך הקצאה מיידית של משאבים לטיוב והאצת הפעילות שלהם, מציעים להקים ועדה חדשה שעד שתתחיל לעבוד כראוי וביעילות יעברו חודשים רבים".
עוד מציינים בחברה להגנת הטבע כי "הוועדה המוצעת תקבל את כל הסמכויות שיש לוותמ"ל ולוות"ל – ועדות ארציות עוקפות תכנון, שידועות ככאלה שלא 'סופרות' תושבים ורשויות מקומיות... הוועדה תהיה מורכבת מרוב מוחלט של נציגי ממשלה, וכלל לא ברור אם המשרד להגנת הסביבה, אשר בדרך כלל משמש במוסדות התכנון גורם שאמור לשמור על איכות חייהם ובריאותם של התושבים, יהיה אחד מחבריה. המשמעות היא שהממשלה תהיה מסוגלת לעשות ככל העולה על רוחה".