יועצים פיננסיים ומומחים להשקעות אומרים כבר שנים, כי סיומה של שנת מס הוא ההזדמנות הטובה ביותר לאזרחים ולחברות מחד לנצל כל זכות כדי לעשות רווח מירבי ממה שהמדינה מאפשרת, ומאידך להקפיד לבצע כל חובה שהמדינה מחייבת לעשות כדי להימנע מהסתבכות מיותרת.
"בסוף שנת המס 2021 יש סוגיות רבות הקשורות לתקופת משבר הקורונה, שחלה גם במחצית הראשונה של שנה זו, ובכלל זה מענקים וסוגיות של החזר מענקים, מכירה הונית בשנה של קבלת מענק קורונה, פחת מואץ בזמן המגפה ועוד. כמו כן יש להיערך לקראת השנה הבאה בשל השינויים בחוק ההסדרים", אמרה לנו רו"ח איריס שטרק, מייסדת ושותפה מנהלת של שטרק את שטרק רואי חשבון ועד לאחרונה נשיאת לשכת רואי החשבון.
גם נשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי סבור, שהחודש האחרון של השנה הוא המועד הנכון ביותר לביצוע שלל פעולות שייטיבו עם החברות והיחידים. ערב שנת המס החדשה ובמיוחד בעידן משבר הקורונה יש לבצע פעולות מסוימות, שלא נהגנו בהן בעבר.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כדי שנוכל לתכנן את סוף שנת המס באופן המיטבי, ריכזנו את הפעולות החשובות שכדאי שתבצעו במסגרת התנהלות נכונה ונבונה, בסיועם של שטרק וגינדי. הנה העצות העיקריות והוראות החוק במגוון נושאים מרכזיים:
מענקי קורונה
מי שמדווח על בסיס מזומן, קיבל בשנת 2020 מענק שלא היה זכאי לו, והחזיר אותו בשנת 2021 – יהיה עליו להציג את המענק כהכנסה בשנת 2020, ובשנת 2021 יצטרך להקטין את ההכנסה.
מי שמדווח על בסיס מצטבר, קיבל מענק בגין שנת 2020 שלא היה זכאי לו, והחזיר אותו עד למועד הגשת דו"ח 2020 – לא כלל את המענק בשנת 2020 וגם לא יכלול בשנת 2021.
ישנם נישומים שלא נכנסו לאזור האישי במס הכנסה, ולא יודעים על מענקים שהם צריכים להחזיר, שמשפיעים על מחזור ההכנסות שדווחו. מומלץ להחזיר מענקים ביתר, ולהגיע להסדר החזר המענק עד ל־31.12.2021. ניתן לפרוס את ההחזר ללא ריבית עד 31.12.2022.
החזר מס לשכירים
רשות המיסים השיקה לאחרונה מערכת להגשת בקשה מקוונת להחזר מס לשכירים, שלא היו חייבים בהגשת דו"ח עד לשש שנים אחורה. המערכת תאפשר לציבור השכירים החל משנת 2021 לממש בפשטות את זכאותם להחזר מס בשל מס עודף ששולם על ידם עבור כל שנת מס בנפרד.
המערכת החדשה מאפשרת לבצע את תהליך פתיחת התיק להחזר מס, ולהגיש את הבקשה באופן מקוון מלא, במהלך רציף, בזמן אמת, עבור שנות המס 2019 ו־2020.
למעסיקים - טופס חדש מקוון חודשי (טופס 100)
מחודש אוקטובר 2021 כל מעסיק חייב לשדר כל חודש טופס חודשי חדש, פרטני ומקוון לביטוח לאומי על כלל עובדי העסק – כולל שכר עבודה, היקף משרה וסוג העובד, לעניין חובת תשלום דמי ביטוח וגם הפסקת עבודה.
4 צפייה בגלריה
איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי חשבון בישראל
איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי חשבון בישראל
איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי חשבון בישראל
(צילום: שלומי יוסף)
דמי ביטוח לאומי חלים על הכנסות חברה משפחתית – כך שהכנסות משוק ההון מריבית, דיבידנדים ושכר דירה חייבות בדמי ביטוח לאומי בחברה משפחתית, ואילו היו כהכנסות היחידים, לא היו חייבות. יש להיערך ולחשוב איך וכיצד לפעול.
מענק פגיעה ממושכת
יש לצלול לתוך המענק בדו"חות 2021 גם לצורכי מס וגם לצורכי דווח על־פי כללי חשבונאות. ניתן לפרוס עד שלושה תשלומים לדו"חות תקופתיים המוגשים למע"מ, בתנאי שהדו"ח נעשה במועד ובאופן מקוון, ושהוסדרה הרשאה לחיוב חשבון והכול מרחוק, וזאת בתנאי שהתשלום למע"מ הוא בטווח שבין 1,000־50,000 שקל, שאין לכך חובות קודמים, ושיש אישור ניכוי במקור בתוקף.
הגשה מקוונת
ניתן כבר להגיש את כל הדיווחים השנתיים של עצמאים וחברות באופן מקוון, כולל כל הנספחים. מדובר בהקלה בירוקרטית חשובה מאוד בעיקר לימי הקורונה.
דירות מגורים
למשכירי דירות: בדקו היטב מה המסלול הנכון לתשלום המס או לקבלת פטור: 10% מכל ההכנסות שהיו לכם משכ"ד, או שאתם תחת הפטור של עד 5,070 שקל לחודש לשנת 2021.
ספירת מלאי
עסקים המנהלים מלאי, נדרשים לערוך ספירת מלאי ליום 31.12.2021, ניתן לערוך את הספירה עד 10 ימים לפני או אחרי תום שנת המס ולהתאימה לתום השנה. הספירה תיערך לפי מחירי העלות, אך יש לבצע התאמות לגבי מלאי פגום או מלאי שערכו נמוך מעלותו. מי שמעוניין להשמיד מלאי שלא ניתן לעשות בו שימוש, עליו ליידע את רשות המיסים על כך מבעוד מועד. חשוב לערוך גם ספירת קופות מזומן, שיקים וקופה קטנה.
ניהול ספרים
עסקים חייבים בניהול ספרים על־פי ענף הפעילות של העסק וגם לפי מחזור הפעילות ומספר המועסקים בשנה שחלפה. לפיכך אנו נדע אילו ספרים חייבים לנהל בשנת 2022, ואיזו שיטת הנהלת חשבונות יש לנהל, לפי נתוני 2021.
4 צפייה בגלריה
 יועץ המס ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס
 יועץ המס ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס
יועץ המס ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס
(צילום: Q Elite Beauty)
עוסקים פטורים
עוסקים אלו נדרשים לדווח את המחזור לשנת 2021 לרשות המיסים ולא יאוחר מיום 31.1.2022. המחזור לעוסק פטור הינו השנה עד 99,983 שקל. מי שעבר את הסכום, יידרש להפוך לעוסק מורשה.
תכנון המס לסוף שנה
עסקים משלמים במהלך השנה מקדמות למס הכנסה וביטוח לאומי, כאשר החבות הסופית תחושב בעת הגשת הדו"ח השנתי. על מנת להימנע מ"הפתעות", מומלץ לבצע חישוב שנתי משוער בסוף שנת המס, כך שאם צפוי חוב מס, אפשר להיערך מבעוד מועד, ואם צפויים החזרים, ניתן להקטין את המקדמה הקרובה ולקבל את הזיכוי באופן מיידי. תשלומי הפרש דמי ביטוח לאומי ב־2021 יהיו מוכרים בחלקם כהוצאה כבר השנה, וכך ניתן לחסוך במס הכנסה.
הוצאות מוכרות
כל הוצאה אשר שימשה לצורך ייצור ההכנסה היא הוצאה מוכרת. חלק מההוצאות המוכרות מוגבלות בסכום או בשיעורים. לכן עלינו לבדוק האם ריכזנו את כל ההוצאות המוכרות שלנו לשנת המס 2021, לרבות: קניות חומרים, שכר דירה, שכר עבודה, אחזקה ותיקונים, פרסום, בגדי עבודה, ספרות והשתלמויות מקצועיות, נסיעות, ייעוץ מס והנהלת חשבונות, כיבוד בבית העסק, טלפון, חשמל, ארנונה, הוצאות רכב, אירוח ספק או לקוח מחו"ל, הוצאות מימון לרבות: עמלות וריבית, ביטוחים וכדומה.
הוצאות עבודה מהבית
בחסות משבר הקורונה עוסקים רבים עברו לנהל את עסקם מהבית. אם העסק מנוהל מדירת המגורים, ניתן לתבוע הוצאות יחסיות בעבור שימוש בחדר עבודה, בהתאם למספר החדרים בדירה. כך למשל אם חדר אחד משמש את העסק בדירת 3 חדרים, יוכרו 33% מההוצאות, לרבות: חשמל, ארנונה, אינטרנט, ועד בית, ביטוח דירה וריבית משכנתה.
הוצאות נסיעה עסקית לחו"ל
יוכרו הוצאות הטיסה במחלקת תיירים או עסקים וכן הוצאות הלינה והשכרת רכב על־פי הסכומים שנקבעו בחוק, בנוסף יוכרו הוצאות שהייה אחרות עד 137 דולר ליום.
פחת מואץ
עסק שרכש ציוד בתקופה שבין 1.9.2020 ועד 30.6.2021, יכול לדרוש הוצאה כפולה על הפחת, לדוגמה מחשב שנרכש בסך 8,000 שקל, יוכר כהוצאה בסך 5,280 שקל במקום 2,640 שקל. כמו כן עסק שהחליף ציוד ישן ונוצר לו הפסד על הציוד הישן, יוכל בתנאים מסוימים לדרוש את ההוצאה כבר בשנת החלפת הציוד.
הטבות מס
על־פי חוק פנסיה חובה, עצמאים חייבים בהפקדה לפנסיה, עד מחצית מהשכר הממוצע במשק – 4.45% עבור יתרת ההכנסה, ועד השכר הממוצע (כיום 10,762 שקל) – 12.55%. עצמאים שיפקידו לחיסכון ייהנו מהטבות מס בגין ההפקדות לפנסיה וקרן השתלמות. עצמאי יכול להפקיד לקופת גמל עד 16.5% מהכנסתו ועד תקרת הכנסה של 17,400 שקל. מי שיפקיד סכום מעל החובה הקבועה בחוק, יגדיל את החיסכון הפנסיוני וייהנה מהטבות מס. נוסף על כך עצמאי שיסגור את העסק יוכל למשוך עד שליש מהסכומים שצבר בפטור ממס. הפקדות לפנסיה ולקרן ההשתלמות יפחיתו גם את התשלום לביטוח לאומי.
השקעה וחיסכון
וכאן אנו מגיעים לצד ההשקעות והחסכונות. זאת כדי שציבור העצמאים יידע מהן הטבות המס שניתן לנצל באמצעות הפקדות לחיסכון הפנסיוני.
כמדי שנה, גם השנה זוהי התקופה שבה כלל העצמאים צריכים לבחון את הסכום שאותו ניתן להפקיד לחיסכון הפנסיוני ולקרן ההשתלמות, על מנת לקבל את הטבות המס המקסימליות לשנה הנוכחית. עדי לוי, אחראית תחום מקצועי במערך הייעוץ הפנסיוני בבנק הפועלים, ריכזה עבורנו את הכללים, ההנחיות והעצות, שיסייעו בקבלת החלטה מה לעשות עם הכסף בחודש האחרון של שנת 2021.
4 צפייה בגלריה
עדי לוי, אחראית תחום מקצועי במערך הייעוץ הפנסיוני של בנק הפועלים
עדי לוי, אחראית תחום מקצועי במערך הייעוץ הפנסיוני של בנק הפועלים
עדי לוי, אחראית תחום מקצועי במערך הייעוץ הפנסיוני של בנק הפועלים
(צילום: פרטי)

היתרונות של הפקדה בקרנות השתלמות לעצמאים:

עצמאי בעל הכנסה מעסק או משלח יד יכול להפקיד לקרן השתלמות במעמד עצמאי ולנצל את הטבות מס.
הפקדה עד תקרה נחשבת להוצאה מוכרת (ניכוי מס) ומפחיתה את סכום ההכנסה החייבת במס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות. ההטבה היא בגובה המס השולי.
בקרן השתלמות יש פטור ממס רווחי הון עד לתקרה מוטבת (18,480 שקל ב־2021).
מנגנון דחיית מס עד למועד המשיכה. שינוי במסלול ההשקעה בקרן אינו מהווה אירוע מס ואינו כרוך בעלות ובתשלום מס בגין הרווחים שנצברו.
הפקדה נוספת לקרן השתלמות נזילה תהיה נזילה גם היא ותיהנה מאפקט הריבית דריבית.
קרן השתלמות יכולה לשמש כבסיס להשלמת הכנסה בגיל פרישה או לכל מטרה אחרת.
ניתן להפקיד את כל התקרה המוטבת ללא תלות בהכנסה.

הפקדה לתוכניות פנסיוניות:

תקרת ההפקדה לתוכנית פנסיונית בשנת 2021 היא 16.5%-16% (ניכוי וזיכוי) מהכנסה שנתית ועד תקרת הכנסה של 208,800 שקל, הסכום המזכה בהטבות מס הוא 34,452 שקל. בנוסף רשאים עצמאים ליהנות מניכוי מס בגין התשלום לאובדן כושר עבודה ועד 3.5% נוספים מהכנסתו (מוגבל ל־2.5 פעמים השכר הממוצע במשק).
הפקדה לחיסכון פנסיוני - על־פי צו הרחבה פנסיה חובה
החל משנת 2017 עצמאי שהכנסתו מעל השכר הממוצע במשק (10,551 שקל ב־2021) יפקיד 8.5% מהכנסתו ועד לשכר ממוצע במשק = 897 שקל בחודש (10,762 שקל בשנה).

את ההמלצות הבאות קיבצו עבורנו אנליסטים מיחידת המחקר בבנק הפועלים.
משבר הקורונה חידד את החשיבות הרבה של כרית הביטחון הפיננסית של כולנו – תיק השקעות ארוך הטווח. בניית תיק שכזה חשובה לכל אזרח, בכל היקף נכסים כמעט, כשחשוב מאוד לחלק את התיק בין הרכיבים השונים, ולאזן בין פוטנציאל התשואה לסיכון הגלום בתיק כתוצאה מאופי רכיביו.
בחודשים האחרונים ניכרת מגמת התאוששות מהמשבר, בעיקר בישראל. מבצע החיסונים המוצלח, עם למעלה מ־4 מיליון ישראלים המחוסנים במנה השלישית, איפשר לצלוח את גל התחלואה הרביעי בישראל ללא מגבלות משמעותיות על האוכלוסייה, ולכן גם הפגיעה הכלכלית מהגל האחרון הייתה מינורית מאוד. כתוצאה מכך אנו עדים להמשך הירידה באבטלה, שיפור במדדי הציפיות ותחזיות צמיחה מעודדות למשק המקומי.
מהם האיומים העיקריים על המגמה? בעיקר הזירה הגלובלית, כשנכון לחודש דצמבר, התחלואה באירופה שוב גואה, ושיעור ההתחסנות במנה השלישית נמוך. ניתן להעריך, שאירופה נמצאת צעד אחד מאחורינו, ולכן בתוך פרק זמן של מספר שבועות, ובהנחה שמבצע התחסנות בבוסטר ייצא לפועל ביבשת, אירופה תיפתח שוב. בארה"ב התמונה חיובית יותר, והכלכלה המקומית ממשיכה להתאושש מהמשבר.
איום אחר, משמעותי לא פחות, מגיע משוק המט"ח. מאמצע אוקטובר השקל ביצע מהלך התחזקות חדה מול שאר המטבעות (וזה כשגם קודם לכן היה מדובר במטבע חזק במיוחד), שהפיל את הדולר לשפל של כשלושה עשורים, ואת האירו לשפל היסטורי משנת 2000.
המשמעות מהתיסוף החד בשקל היא, שלצרכן הישראלי אמורה להיות הקלה ברכישת מוצרים מיובאים, אך היצואנים, שהם עמוד השדרה של הכלכלה ושל הבורסה בישראל, נאנקים תחת עול המטבעות, בפרט לאחר מהלך כה מהיר וחד.
מול התחזקות השקל ישראל, בדומה לכל הכלכלות המפותחות, מתאפיינת כבר שנים רבות בסביבת ריבית אפסית, שעומדת על 0.1% בלבד, וצפי שאם זו תועלה, הדבר לא ייעשה לפני אמצע 2022, וגם אז במשורה. כתוצאה מכך, הרכיב הסולידי בתיקים, כלומר אגרות החוב הממשלתיות, משלמות ריביות אפסיות – לפעמים אפילו שליליות.

אז איך צריך להיראות תיק השקעות מאוזן?
בהנחה שמדובר בתיק בראייה של מספר שנים קדימה (שלוש ויותר), ואופי הסיכון של הלקוח ממוצע (כלומר – סיכון נמוך־בינוני), הרי שכך תיראה "עוגת" התיק:
- ברכיב המנייתי המקומי:
למרות העליות של השנה וחצי האחרונות בבורסה בתל אביב, רמות המחירים אומנם כבר אינן זולות, אך אינן מנופחות. תל אביב סגרה חלק ניכר מהפער השלילי שפתחה מול העולם בעשור האחרון, אולם עדיין נותר "בשר" במניות, כשמשווים את תמחורן לממוצע ההיסטורי. החברות ממשיכות להציג שיפור בתוצאותיהן העסקיות, והדבר קיבל, וצפוי להמשיך ולקבל, ביטוי בערך מניותיהן גם בשנה הקרובה.
מבחינת חלוקה, רצוי להעדיף בחירה סלקטיבית במניות על פני השקעה במדדים, אולם בתיקים קטנים יחסית, שיכולת הפיזור בהם נמוכה יחסית, יש לראות עדיפות להשקעה במניות הכבדות (ת"א 35) על פני המניות הבינוניות (ת"א 90) והקטנות (מדדי ה־SME והיתר). בחלוקה ענפית עדיין קיים פוטנציאל חיובי במניות המוטות לצריכה הפרטית המשתפרת בישראל, כגון חברות הקמעונאות, וכן לחברות בענפי טכנולוגיית המידע (IT) והפיננסים.
- ברכיב המנייתי הגלובלי:
יש להעדיף כרגע חשיפה לארצות הברית, בתמיכת תמונה כלכלית חיובית (רמות אבטלה נמוכות, צמיחה בשכר), מדיניות תקציבית תומכת מצד הממשל וריביות נמוכות ברמה היסטורית.
ברמת הסקטורים בארה"ב, חברות הטכנולוגיה ימשיכו כנראה לתת את הטון, ברקע השיפור בכלכלה האמריקאית עם היציאה ממשבר הקורונה ותוכניות הנשיא ביידן לתמיכה במשק. באירופה יש להעדיף חשיפה ממוקדת גיאוגרפית לצרפת, הולנד וגרמניה, שעשויות ליהנות מחשיפה לסקטורים המתאימים לסביבה הכלכלית הנוכחית, תמחור נוח בהשוואה לראשית השנה ואיתנות פיננסית שמאפשרת גמישות תקציבית. עם זאת התפרצות מחודשת לאחרונה של נגיף הקורונה והגבלות התנועה המסתמנות עלולות להעיב על הנתונים.
לתיקים ברמת סיכון גבוהה מעניינת השקעה בסין במינון נמוך, ברקע של רמות תמחור נוחות, תחזיות צמיחה גבוהות ביחס ליתר העולם והתמתנות הלחץ הרגולטורי, שעולה מדבריו של הממשל לאחרונה.
- ברכיב הסולידי:
לאור הציפיות האינפלציוניות שנמצאות ברמה גבוהה (2.86% בחלק הקצר ו־2.5% בחלק הארוך), מומלץ כעת על הטיה לשקלים על פני הצמודים (35% - 65%), כשברכיב הצמוד קיימת עדיפות לאפיק הקונצרני על פני הממשלתי, בהתאם לרמות הסיכון של הלקוח.
ממשלתיות: שקליות – ממליצים להתמקד במח"מ (משך חיים ממוצע) 7-5. צמודות – ממליצים במח"מ 10-5.
קונצרניות: מח"מ של 5-2 שנים ובדירוגים גבוהים.
***יצוין כי ההמלצות הללו אינן מהוות תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.