מה המשותף לראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, לשר האוצר לשעבר יובל שטייניץ ולח"כ אורלי לוי-אבקסיס? שלושתם יפרשו מהכנסת ב-15 בנובמבר עם אותו "מענק הסתגלות" בסכום של 270 אלף שקל. מענק ההסתגלות שאותו סידרו הח"כים לעצמם לפני שנים לא מתייחס להישגים פרלמנטריים, הצלחה בחקיקת חוקים או עבודה בוועדות אלא בוותק בלבד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בנט שנכנס לכנסת ב-2013, היה ראש מפלגה, שר החינוך, שר הכלכלה ושר ביטחון. שטייניץ הגיע לכנסת ב-1999 והיה בין היתר שר אוצר, שר אנרגיה ויו"ר ועדת חוץ וביטחון.
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט אורלי לוי אבקסיס וצחי הנגבי
נפתלי בנט אורלי לוי אבקסיס וצחי הנגבי
נפתלי בנט, אורלי לוי-אבקסיס וצחי הנגבי
(צילום: יואב דודקביץ, אבי מועלם, אלכס קולומויסקי)
לוי אבקסיס נכנסה לכנסת ב-2009 כחברת כנסת של ישראל ביתנו. ב-2016 זעמה על כך שיו”ר המפלגה אביגדור ליברמן נכנס לקואליציה וכאן נפרדו דרכיה מהמפלגה. בבחירות הראשונות ב-2019 התמודדה בראש רשימת גשר ולא עברה את אחוז החסימה. בבחירות השניות באותה שנה נכנסה לכנסת ברשימת העבודה גשר בראשותו של עמי פרץ. בבחירות השלישיות כבר התמודדה ברשימת העבודה, גשר ומרצ, אך מיד לאחריהן ערקה למחנה נתניהו ומונתה לשרה לחיזוק קשרי קהילה, משרד מיותר שנסגר מייד עם הקמתה של ממשלת בנט.
2 צפייה בגלריה
יובל שטייניץ, תמר זנדברג ועמר בר לב
יובל שטייניץ, תמר זנדברג ועמר בר לב
יובל שטייניץ, תמר זנדברג ועמר בר לב
(צילום: קובי קואנקס, אילן בשור, יובל חן)
בבחירות הרביעיות שוריינה ברשימת הליכוד. לאחר הבחירות הקרובות היא תארוז את חפציה ותחזור הביתה כי מתפקדי הפריימריז בליכוד לא אהבו את הזיגזג הפוליטי שלה.
הכנסת מרפדת במענק פרישה נדיב את "יציאתם לאזרחות" של הח"כים שלא ייכנסו לכנסת הבאה. חמשת הח"כים הוותיקים שיפרשו - בנט, שטייניץ, לוי אבקסיס, צחי הנגבי ותמר זנדברג (מרצ) - וכן השר עמר בר-לב שאינו חבר כנסת יקבלו את מענק ההסתגלות המקסימלי, 270 אלף שקל, משום שכיהנו יותר משבע שנים.
לפי הכללים שנקבעו על ידי חברי הכנסת עצמם, כל ח"כ פורש זכאי למענק פרישה בגובה משכורת חודשית ברוטו (45 אלף שקל) עבור כל שנת כהונה עד לתקרה של שש משכורות. מענק ההסתגלות משולם לח"כים הפורשים החל מהשנה השנייה לכהונתם כך שמי שכיהנו פחות משנה לא זכאים למענק זה. כמו כן כל חבר כנסת שפורש מקבל סכום של 4,800 שקל, שמתפרס על פני שנה עבור עיתונים וטלפון כדי שיוכל "לשמור על קשר עם הציבור". ח"כים שנכנסו לכנסת לפני 2009 וכיהנו ברציפות, בהם שטייניץ, יקבלו את ההחזר הזה כל שנה לכל חייהם.
מדי בחירות פורשים כ-30 חברי כנסת, רובם יקבלו מענק קטן יותר או שלא יקבלו כלל. כך קרן ברק וקטי שטרית (ליכוד) שיקבלו כל אחת 112 אלף שקל ופטין מולא (ליכוד) שיקבל 67 אלף שקל. ג'ידא רינאווי זועבי (מרצ) תקבל של 22 אלף שקל.
באחרונה התפטרו מהכנסת שלושה ח"כים (עמיחי שיקלי, מיכל שיר וגדי יברקן) ובמקומם הושבעו יום טוב כלפון (ימינה), מישל בוסקילה (תקווה חדשה) וטלי פלוסקוב (ליכוד). פלוסקוב ומישל בוסקילה לא זכאים למענק מפני שכיהנו פחות משנה. כלפון כיהן בכנסת במשך שנה, יצא בעקבות התפטרותו מהממשלה של שר הדתות מתן כהנא, ושב בחזרה לכנסת ב-14 ביולי 2022. לפיכך יהיה זכאי למענק הסתגלות של כ-11 אלף שקל בלבד אם לא יכהן בכנסת הבאה. עם זאת, שלושת הח"כים החדשים זכאים למשכורת של 45 אלף שקלים, רכב צמוד, שלושה יועצים פרלמנטריים ותקציב ליצירת קשר עם הציבור. פלוסקוב זכאית לשכר של 135 אלף שקל עבור משכורות לשלושה חודשי עבודה בפגרת הבחירות, כלפון יקבל 180 אלף שקל ובוסקילה יקבל 160 אלף שקל בתקופה שהכנסת בפגרה.
אתמול התפטר מהכנסת אלי אבידר (ישראל ביתנו) שמתמודד ברשימה עצמאית. במקומו תיכנס שוב שרון רופא שתכהן בפגרת הבחירות ותקבל משכורת של 45 אלף שקל בחודש.