הגנה מפני פיטורים: ביוזמת שר העבודה, יואב בן צור, ועדת השרים אישרה היום (ראשון) תיקון לחוק הגנה על עובדים בשעת חירום, במסגרתו יאסר על פיטורי עובדים שפונו או התפנו מביתם, וכן הגנה על השבויים, החטופים והנעדרים ובני משפחותיהם.
התיקון צפוי לעלות מחר בכנסת לקריאה ראשונה, ומספר ימים לאחר מכן לקריאה שנייה ושלישית. זאת, בעקבות כך שהיו מקרים בהם מפונים קיבלו מכתבי פיטורים.
1 צפייה בגלריה
הנזק לבתים בקיבות בארי
הנזק לבתים בקיבות בארי
ההרס בבארי. לא יהיה ניתן לפטר עובדים שפונו מביתם
(צילום: REUTERS /Ronen Zvulun)
בעקבות מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, הוכרז על מצב מיוחד בעורף ועל מלחמת חרבות ברזל. בשל כך, עובדים בחלק מהיישובים בצפון ובדרום המדינה התפנו מביתם, לרבות בעקבות החלטות ממשלה שהתקבלו בעניין, ועקב כך נוצר מצב שרבים מהם לא יכולים להגיע למקום עבודתם. לכן, משרד העבודה פעל לתיקון חוק הגנה על עובדים בשעת חירום כהוראת שעה לשלושה חודשים, עם אופציה להארכה על ידי שר העבודה, על מנת להכניס להגנה מפני פיטורים גם את העובדים הבאים: עובד שהתפנה ממקום מגוריו אשר נמצא באחד היישובים המנויים בתוספת, עובד שהוא נעדר, שבוי או חטוף עקב פעולות האיבה או פעולות המלחמה, עובד שהוא הורה או בן זוג של הרוג, נעדר, שבוי או חטוף בפעולות האיבה או בפעולות המלחמה, וכן עובד שהוא בן משפחה אחר של אלה, ובלבד שהם נדרשו להיעדר בשל הנסיבות ובכפוף למספר תנאים.
"בן משפחה אחר" מתייחס לילד, אח או אחות של ההרוג, הנעדר, השבוי או החטוף, אם הגיש הצהרה בכתב שהוא הגורם הבלעדי שנדרש להיעדר בנסיבות אלו. הוראת השעה תכלול גם תיקון לחוק כך שהאיסור החל על מעסיק לפטר את עובדו שנעדר מעבודתו לצורך השגחה על ילדיו, יחול גם לעניין עובד שהוא הורה במשפחת אומנה. תחילתה של הוראת השעה היא רטרואקטיבית, החל מה-7 באוקטובר.
שר העבודה יואב בן צור: "בימים אלו אנו פועלים בכל האמצעים כדי להבטיח הגנה מרבית לזכויות המפונים מהדרום ומהצפון, בני משפחות השבויים, הנעדרים והמשפחות השכולות. משרד העבודה ימשיך לפעול בכל החזיתות כדי לשמור על רציפות תפקוד המשק תוך שמירה מלאה על מטה לחמם של העובדים".
בתוך כך נמסר כי צוותי השטח להכוונה משפטית ולסיוע משפטי של משרד המשפטים יגיעו מחר לעיר אילת ויעניקו סיוע, ייעוץ והכוונה משפטית למפונים השוהים במלונות ברחבי העיר, כחלק מפעילות משרד המשפטים בתקופת החירום. מוקדי השטח להכוונה משפטית מעניקים למפונים מענים לשאלות משפטיות שונות בנושאים הנוגעים למצב המלחמה: על המצב התעסוקתי בזמן מצב חירום, שאלות בנושאי חובות ודחיית תשלומים, ענייני ביטוח לאומי ועוד. בשבועיים האחרונים פעלו עורכי ועורכות הדין במסגרת מוקדי השטח במתחמי המפונים במרכז הארץ ובמלונות ים המלח, ומחר, כאמור, יגיעו כ-25 עורכי דין ועורכות דין של משרד המשפטים להעניק את הסיוע המשפטי וההכוונה המשפטית למפונים השוהים באילת.
מחר יפעלו המוקדים להכוונה משפטית בשעות 18:00-12:30 במלונות יו ספלאש, קלאב הוטל, וורט ולאונרדו קלאב באילת, ובמקביל מוקד החירום לסיוע משפטי למשפחות שיקיריהן נרצחו יפעל במלונות ים סוף ולגונה.