בצל משבר הקורונה מחירי שוק הדיור בישראל הולכים ומאמירים וכלכלנים רבים צופים כעת כי שנת 2021 תשבור שיאים עם עלייה דרמטית של כ-10 אחוזים במחירים. המשמעות המיידית לכך היא שחלום הדירה הולך ומתרחק עבור יותר ויותר משפחות אשר נאלצות להמשיך ולגור בשכירות עד שהמצב ישתנה, אם בכלל.
יתרה מכך, אם בעבר מחירי הדירות הגואים הרתיעו בעיקר זוגות צעירים אשר העדיפו להמשיך לשכור דירה קטנה וזולה, הרי שכיום ניתן לראות גם משפחות עם ילדים המעוניינות לשפר דיור ולעבור לדירה גדולה יותר עקב התרחבות המשפחה, אך ידן אינה משגת לכך. כתוצאה מכך נאלצות משפחות אלו לשכור דירות גדולות ויקרות יותר תוך שהן מתבקשות על ידי בעלי הנכסים להנפיק ערבות בנקאית כתחליף לשטר החוב וצ'ק הביטחון אשר היו נפוצים יותר בשנים עברו.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אם אתם שואלים את עצמכם מה ההבדל בין הדברים והאם לערבות בנקאית תהיה השפעה על מצב החשבון שלכם בבנק, אז הנה לכם הסבר ממצה וברור: נתחיל בכך שערבות בנקאית היא הבטוחה הטובה ביותר עבור המשכיר שלכם (ולא עבורכם) כי מדובר בעצם על צ'ק מזומן אותו הוא יכול לפדות בצורה מיידית במקרה של חוב, נזק לרכוש או הפרת חוזה, לטענתו. מימוש הערבות הבנקאית יכול להתבצע על פי חוק על ידי המשכיר בלבד תוך הצגת ערבות בנקאית בתוקף ללא צורך בהסבר מפורט וברור, הכולל דרישה לסכום המוגדר בערבות. הבנק מצידו מחויב להעביר את הסכום לתשלום לחשבונו של המשכיר בפרק הזמן המוגדר בערבות עצמה. כלומר, המשכיר מכסה את עצמו מכל הכיוונים.
פן נוסף לערבות הבנקאית נוגע לכך שהסכום המצוין על שטר הערבות (בדרך כלל דמי 3 חודשי שכירות) הופך לכסף אותו "משריין" הבנק לצורך זה. לצורך הדוגמא, אם שכרתם דירה בעלות של 5000 ₪ לחודש הרי שסכום הערבות יעמוד על 15 אלף ₪. מדובר על סכום בו לא תוכלו לגעת או לעשות כל שימוש אחר, דחוף ככל שיהיה, עד תום חוזה השכירות.
יתרה מכך, הבנק גובה על כל השירות הזה עמלות שונות: עמלת ערבות, דמי עריכת מסמכים ועוד חיובים שונים המגיעים לעלות שנתית עד 3 אחוזים מסכום הערבות ויותר , כלומר במקרה שלנו כ-450 ₪. בשורה התחתונה השוכר שלכם יצטרך להיפרד מיותר מ-15,450 ₪ עם לקיחת הערבות, מדובר על סכום גבוה לכל הדעות, ולפי המפקח על הבנקים בישראל, עמלת הערבות הבנקאית היא אחת העמלות הגבוהות ביותר שהציבור משלם לבנקים. כפי שאמרנו המשכיר שלכם צריך להיות מרוצה מכל העניין אך עבורכם קיימת כאן פגיעה בשני אופנים: ראשית, אתם נדרשים להעמיד לצורך הערבות סכום כסף משמעותי הנמצא ב"שריון" בבנק ואין לכם שום יכולת לגעת בו, בין אם מדובר על תשלום חוב מידי, יציאה לחופשה, רכישת אוטו, דמי רישום ללימודים, וכן הלאה, ושנית, אתם משלמים על כל התהליך הזה עמלות יקרות.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מי שמבקשת לשנות את התמונה הזו ולהקל על השוכרים היא חברת הפינטק הישראלית OBLI. החברה החליטה לעשות מהפכה בעולם הערבויות והיא מציעה לשוכרי הדירות, לראשונה בישראל, בשיתוף חברת גולדנרוד פיננסים בע"מ מנפיקת הערבות, ערבות דיגיטלית בטוחה ומתקדמת, בלי פיקדון (כן, תוכלו להשאיר את אותם אלפי השקלים בחשבונכם לשימושכם השוטף) ובלי צורך להגיע לבנק ולחכות לפקידים בתור המתיש. כל זה מגיע עם מערכת בטחונות מוצקה, תהליך אישור דיגיטלי מהיר ותנאים שאף בנק לא מציע. המודל אותו בנתה החברה מבוסס על ערבות ללא פיקדון תמורת עמלה. לדוגמא: אם בערבות בנקאית נאלצתם להיפרד מ-15,450 ביום הפקת הערבות, בערבות OBLI תפרדו מכ-81 ש"ח בלבד בחודש הראשון, ומסכום דומה בכל תשלום חודשי, המחושב ע"פ עמלה חד פעמית
בגובה 6.5% מסכום הערבות ובפריסה של עד 12 תשלומים חודשיים. כל התהליך נעשה באמצעות פלטפורמה דיגיטלית בטוחה ומתקדמת והוא אורך דקות ספורות. עם סיום ההליך תקבלו למייל קובץ ערבות דיגיטלית מובטחת, עם מערכת התראות לקראת מועד החידוש, במידה ותזדקקו לו.
ערבות OBLI מונפקת ע"י חברת גולדנרוד פיננסים בע"מ ח.פ. 513578674 בעלת רישיון אשראי מורחב מס' 56403 מטעם משרד האוצר, היא אמינה ובטוחה בדיוק כמו הערבות הבנקאית ועומדת בכל תנאי הרגולציה המחמירים ביותר. כמו כן, לחברה יש שותפים פיננסים מוסדיים חזקים - אחת מחברות הביטוח הידועות במשק וגוף מוסדי נוסף, והיא גם קיבלה את תמיכת משרד הכלכלה - הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בשורה התחתונה, אם אתם עומדים לקראת השכרת דירה ובעל הנכס מבקש מכם ערבות, אין צורך לחשוש מכך שסכום כסף משמעותי בחשבון "יינעל בבנק" למשך כל תקופת השכירות, כי ב- OBLI פשוט לא דורשים מכם את הכסף הזה. יתרה מכך, בחברה באים לקראתכם גם עם סכום העמלה השנתית ותוכלו לפרוס אותה ל-12 תשלומים חודשיים כך שכמעט ולא תרגישו את ההוצאה על הכיס שלכם. ככה פשוט, ככה קל.