"עסק שהבנק 'סוגר לו את הברז', יש לו מחר צ'קים (שצריכים להיפדות - ר.כ.) ב-100 אלף שקל ויש לו רק 20 אלף, אז אין לו ברירה אלא ללכת לשוק האפור". כך אמר היום (שלישי) רו"ח עלאא רנטוס, מומחה לכלכלה בחברה הערבית, בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדבריו, "אין כמעט שוק אשראי בחברה הערבית. הבנקים נותנים כסף לאלו שלא צריכים אותו ולא סופרים את מי שכן צריך אותו. יש בעיה של הון שחור בכמויות גדולות בחברה הערבית, עסקאות ועסקים מתנהלים על בסיס מזומן והבנקים לא מסתכלים עליהם. ברגע שאין הכנסת משכורת קבועה, הבנק לא יכול לסמוך על כושר ההחזר שלך ולא מעניק לך אשראי ומשכנתאות".
1 צפייה בגלריה
אום אל-פחם
אום אל-פחם
אום אל-פחם
(צילום: AP)
רנטוס המשיך וטען כי "רק 2% מהמשכנתאות שניתנות בישראל מיועדות לחברה הערבית. זה אבסורד, כי מרבית הקרקעות בחברה הערבית הן קרקעות פרטיות ואין להם דרך למשכן את הבית על מנת לקחת הלוואה. לבנקים אין כיום פיתרון על מנת להתמודד עם התופעה הזו".
אולם, לדברי רנטוס, הבעיה היא לא רק במערכת הבנקאית, אלא גם בפשיעה הגדולה במיוחד בקרב החברה הערבית. "אין ספק שהחברה הערבית עוברת כבר מספר שנים השתלטות של ארגוני פשיעה על חלקים גדולים של הכלכלה שלה, אפילו על חלק מהרשויות המקומיות. ברגע שאתה נכנס ל'מלכודת הדבש' הזו אין איך לצאת ממנה - או שאתה נפרד מהנכסים שלך או שאתה נפרד מהחיים שלך".
"החברה הזו משלמת לא רק במחיר של הרוגים ונפגעים, אלא גם במחירים כלכליים כבדים. בעלי עסקים פשוט סוגרים כי הם לא יכולים להתמודד עם תשלום דמי החסות. כשיש יריות והשתלטות של ארגוני פשיעה - אין שום סיכוי שהכלכלה תצמח", הוא הוסיף.
מצב זה, גרם לטענת רנטוס לכך ש"בשנים האחרונות ארגוני הפשיעה הפכו להיות חברת הקבלן הגדולה במשק. הם השתלטו על עסקים גדולים, על מסעדות, על מכוניות ועל מקומות, שלא לדבר על זה שמי שלא משתף איתם פעולה העסק שלו נשרף".
רו"ח עלאא רנטוס, מומחה לכלכלה בחברה הערביתרו"ח עלאא רנטוסצילום: אלבום פרטי
לטענת רנטוס, אחת הבעיות המרכזיות היא שאותם ארגוני פשיעה הצליחו להשתלט על ענפים שלמים שמכניסים להם הרבה כסף, לפעמים בחסות המדינה עצמה. "ארגוני הפשיעה השתלטו על ענפים כמו ענף פינוי האשפה וחברות השמירה. אלו הענפים שהרשויות המקומיות מוציאות עליהם הכי הרבה והשוק הזה נשלט באופן גמור על ידם".
עוד הוסיף רנטוס כי "משרד הפנים מנסה לעשות סדר בנושא הזה ולהעביר חלק מהמכרזים האלה לחברות ממשלתיות, אבל אני לא חושב שזה הפיתרון".
על תפקיד המשטרה בבעיה, אמר כי "בכל אזור יש כנופיה אחת ששולטת והמשטרה מכירה אותה. זה אבסורד שהמדינה יכולה, על פי פרסומים זרים כמובן, למצוא איפה הכור האיראני ולא מצליחה לשים יד האנשים האלה".
יחד עם זאת, רנטוס טען כי לכניסה של רע"מ לקואליציה הייתה השפעה חיובית על הנושא. "בתחילת שנת 2022 ראינו התעוררות של כוחות הביטחון וראינו דעיכה מסוימת של כמות הנרצחים, אבל במחצית השנייה של השנה אתה רואה שהכמויות חזרו להיות כמו קודם ואפילו יותר מזה. אני לא יודע כמה מתוך החלטת הממשלה למיגור הפשיעה והאלימות בחברה הערבית תיושם אם כולנו נחזור לספסל האופוזיציה".