מעל 2,000 דירות בקריית גת, כמעט 1,000 יחידות דיור בעיר החרדית אלעד ורק כ-150 בתים בפתח תקווה: משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הודיעו היום (שלישי) כי ההרשמה להגרלה השישית של תוכנית הדיור המוזל הממשלתית "דירה בהנחה" נפתחה הבוקר לזכאים שהם חסרי דירה. בהתאם להחלטת מועצת מקרקעי ישראל האחרונה בצל מלחמת חרבות ברזל, תינתן עדיפות למשרתי מילואים פעילים ולמשפחות עם ילדים נכים. גובה ההנחה במכרזי "דירה בהנחה" הוא 20% ממחיר השוק או עד 300 אלף שקל, הגבוה מביניהם. עד שעות אחר הצהריים נרשמו יותר מ-18 אלף זכאים, מרביתם להגרלות ברחובות (כ-8,000), הכי מעט נרשמו לקריית שמונה בינתיים (532).
ההגרלה כוללת 6,816 דירות מוזלות ב-16 יישובים ברחבי הארץ, ובמשרד השיכון פרסמו היום את מספר הדירות שיוגרלו בכל יישוב. בסך הכול מדובר ביישובים רחובות, פתח תקווה, ירושלים, מודיעין, קריית גת, אשקלון, העיר החרדית אלעד, קריית עקרון, קריית מלאכי, בית דגן, בני עי"ש, מעלות-תרשיחא, צפת, קריית שמונה, אילת והיישוב החרדי רכסים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הסיכוי הגבוה ביותר. קריית גת
הסיכוי הגבוה ביותר. קריית גת
הסיכוי הגבוה ביותר. קריית גת
(צילום: בראל אפרים)
העיר שבה יוגרל המספר הגבוה ביותר של דירות מוזלות היא קריית גת עם 2,666 יחידות דיור ב-21 הגרלות. כך שהסיכוי הגבוה ביותר לזכייה הוא בעיר הדרומית, שעוברת בשנים האחרונות תנופת בנייה עם הקמת רובע המגורים כרמי גת, המיועד למגזר הכללי ולמגזר החרדי. אחריה העיר החרדית אלעד שליד ראש העין, שבה יוגרלו 931 דירות מוזלות לתושבי העיר ב-9 הגרלות. לאחר מכן כבר יש פער במספר הדירות: כך, ברחובות מוצעות 622 דירות מוזלות ב-7 הגרלות, וביישוב בני עי"ש שליד גדרה, שעובר גם הוא מתיחת פנים משמעותית, מוצעות 556 דירות מוזלות ב-6 הגרלות.
העיר אשקלון, שספגה מטחים כבדים במלחמת חרבות ברזל אבל עוד לפני המלחמה הובילה במכירת דירות חדשות, ניצבת במקום החמישי ברשימה עם 546 יחידות דיור שיוצעו לזכאים ב-11 הגרלות. אחריה היישוב קריית עקרון שליד רחובות, שבו יוצעו 486 דירות מוזלות ב-3 הגרלות לזכאים. במודיעין יוגרלו רק 187 דירות ב-3 הגרלות, בפתח תקווה יוגרלו 154 דירות בלבד בהגרלה אחת ובמעלות-תרשיחא שבצפון הארץ יוגרלו 141 דירות ב-2 הגרלות.
ביישוב רכסים שבעמק זבולון יוגרלו 117 יחידות דיור בהגרלה אחת; באילת יוגרלו 114 דירות מוזלות ב-2 הגרלות; בקריית שמונה יוגרלו 87 דירות מוזלות ב-2 הגרלות; ביישוב בית דגן שליד נתב"ג יוגרלו 63 דירות בהגרלה אחת; בקריית מלאכי יוגרלו 59 דירות בהגרלה אחת; בירושלים, העיר עם מספר התושבים הגדול ביותר בארץ, יוצעו רק 46 דירות מוזלות בהגרלה אחת, כך שנראה שהסיכוי לזכייה בבירה הוא הנמוך ביותר; ובצפת יוגרלו 41 דירות מוזלות בהגרלה אחת.

אין כפילות: דירה בהנחה או מענק יד שנייה

ההרשמה תיסגר ביום רביעי ה-7.2.2024 וניתן להנפיק אישור זכאות עד ליום שני ה-22.1.2024. הזכאים להירשם הם חסרי הדירה בעלי אישור זכאות בתוקף. כפי שהיה בהגרלות קודמות, באפשרות הזכאים להירשם ל-3 ערים, ולכלל ההגרלות בערים אלו. כמו כן, אין חשיבות למועד ההרשמה להגרלה במהלך ימי ההרשמה. תוצאות ההגרלה צפויות להימסר לזוכים במהלך חודש מרץ.
ממשרד השיכון נמסר כי ניתן להנפיק את האישור באופן מקוון דרך אתר התוכנית. במידת הצורך ניתן להירשם מרחוק באמצעות טפסים מקוונים באתרי חברות ההרשמה – אלונים (מחברת Mgroup), מילגם ועמידר – או דרך מוקדי השירות של חברות ההרשמה לסיוע בדיור. עלות הנפקת אישור הזכאות לתוכניות כ-240 שקל הליך ההנפקה אורך עד 10 ימים, והאישור תקף לשנה, אם אישור הזכאות בתוקף, אין צורך להנפיק שוב.
חשוב לציין כי ניתן לממש זכייה אחת בלבד, כך שאם זכאי זכה במסגרת תוכנית מענקי יד שנייה – אין באפשרותו להירשם להגרלות דירה בהנחה שכוללות דירות חדשות מקבלן. במשרד השיכון ציינו כי מי שיקבל הודעה על זכייתו בתוכנית מענקי יד שנייה, תבוטל הרשמתו לכל ההגרלות האחרות שנרשם אליהן במסגרת דירה בהנחה ולא יאושר לו להירשם להגרלות נוספות (אלא אם יבטל את זכייתו בהגרלה זו). בכלל זה, יוסר רישום הזוכה מרשימות ההמתנה בהגרלות קודמות שבהן השתתף, וכך תימנע ממנו האפשרות לזכות בהגרלות דירה בהנחה, גם אם לא מימש את זכייתו.
עוד חשוב לדעת שהזוכים לא מקבלים דירה מוכנה אלא זוכים בזכות לרכישת דירה בפרויקט חדש שטרם נבנה. קבלנים שזוכים במכרזי המדינה, ובהם דירות מוזלות, מקדמים את הליכי התכנון והרישוי מול הרשות המקומית – וכאשר הפרויקט קרוב לקבלת היתר בנייה, מוזמנים הזכאים להירשם ולבחור את הדירות הרלוונטיות. על הזוכים נאסר למכור את הדירה בה זכו למשך 5 שנים מיום קבלת המפתח או 7 שנים מיום הזכייה בהגרלה, אולם ניתן להשכיר אותה.

"ההגרלה מניעה את המשק כולו"

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, מסר היום: "גם בתקופה קשה זו אנו מאמינים כי יש להמשיך כל עת בבניית הארץ מצפונה ועד דרומה. בסיום ההגרלה, אלפי משפחות יזכו לרכוש דירה בהנחה משמעותית מטעם המדינה ולבנות את ביתם בישראל. בהגרלה הקרובה נבצע את ההחלטה שהעברתי במועצת מקרקעי ישראל, ותינתן עדיפות למשרתי מילואים פעילים ולמשפחות לילדים נכים".
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, הוסיף: "תוכנית 'דירה בהנחה מהווה מנוף משמעותי ליציבות התפקודית בתחום הבנייה. פתיחת ההרשמה וביצוע ההגרלה מהווה עבור היזמים והקבלנים הבטחת רכישה לאלפי דירות ומניעה את המשק כולו, החל מספקים של חומרי בנייה ועד לטכנאי מזגנים וכדומה. בימים אלו חובתנו להמשיך לבנות את ארצנו ולהשקיע משאבים רבים על מנת שבנייה זאת לא תיעצר. מול עיניי תמיד המטרה שלכל משפחה צעירה בישראל תהיה קורת גג ראויה ויציבה, ונמשיך לעבוד מסביב לשעון על מנת לייצר סל כלים ומגוון פתרונות שיתנו מענה לצרכיהם של אזרחי ישראל".
מנכ"ל רמ"י, יעקב קוינט, ציין: "רגע לפני סיום שנת 2023, אנו פותחים הגרלה נוספת, במסגרתה כ-7,000 משפחות וצעירים יזכו להנחה של מאות אלפי שקלים שתאפשר להם לממש את חלומם להקים בית בבעלותם בישראל. למרות האתגרים הרבים בהם נמצאת המדינה, רמ"י הגדילה גם השנה את היצע הקרקעות למגורים בעשרות אלפי יחידות דיור, ובכך תמשיך את מגמת ירידת המחירים".
פורסם לראשונה: 10:13, 26.12.23