בחצות הלילה שבין שני לשלישי יעמדו מחירי הדלק על 7.05 שקל לליטר בנזין נטול עופרת, עלייה של 34 אג' מחודש קודם, ועלייה של יותר משקל ביחס למרץ 2021, אז עמד המחיר על 5.99 שקל לליטר. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר (כולל מע"מ), ללא שינוי מחודש קודם. מחיר הדלק הגבוה ביותר נרשם בספטמבר 2012, אז הוא עמד על 8.25 שקלים לליטר. בנובמבר 2014 עמד מחיר הדלק על 7.05 שקל לליטר, ומאז היה נמוך יותר - עד היום.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ברקע לעלייה: מחיר חבית הנפט עלה עם פרוץ המלחמה למעל 105 דולר, אולם בסוף השבוע ירד כבר ל-99 דולר ואף נמוך מכך. את מחיר הדלק מחשבים לפי חמשת הימים שלפני שני ימי העסקים האחרונים של החודש, כך שהימים הרלוונטיים לחישוב מחירי הדלק בישראל בחודש מרץ הם מיום שני השבוע ועד שישי של השבוע שעבר.
בחודש שעבר עלו מחירי הדלק ב-34 אגורות - העלייה החודשית החדה ביותר מזה שבע שנים - וזהה לעלייה הנוכחית. בכך, המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת בתחנה בשירות עצמי, כולל מע"מ, עמד על 6.71 שקל לליטר. בינואר עמד המחיר לליטר בנזין על 6.37 שקלים, אחרי ירידה קלה מחודש דצמבר אז עמד המחיר על 6.38 שקלים, וירידה משמעותית יותר מנובמבר, אז עמד המחיר על 6.62 שקלים.


"לישראל אין אפשרות לוותר על ההכנסה מהמס על הדלק"

מגעים מתנהלים מאחורי הקלעים בנוגע לאפשרות להקל במס על הדלק בישראל ולהפחיתו לפחות באופן זמני. ל-ynet נודע כי הלחצים להפחית את המס שעומד על 70% ממחיר ליטל דלק מגיעים בעיקר מבכירי "יש עתיד", אולם לפי השעה לא צפוי שהמס יופחת, על אף העלייה המשעותית הצפויה במחירי הדלק זה החודש השני ברציפות מחר בלילה.
בתשובה לשאלת ynet, אישרו הבוקר ב"יש עתיד" כי הם מאמינים שיש מקום להפחית את המס. רה"מ החליפי ושר החוץ יאיר לפיד אמר כי "מדברים על הפחתת המס, בגלל שהמלחמה תעלה את מחירי האנרגיה, אבל אנחנו קודם רוצים להשלים מתווה הסיוע לעצמאים".
אולם, במשרד האוצר שוללים את הפחתת המס באופן גורף. גורמים בכירים במשרד אמרו ל-ynet כי "המדינה לא יכולה לוותר על ההכנסה הגדולה, כאשר רק עבור חיסונים, בדיקות ותרופות לקורונה הוצאו בשנתיים האחרונות כ-20 מיליארד שקל, ועוד עשרות מיליארדים ניתנו לעסקים ולאזרחים כסיוע".
גורם בכיר הסביר כי "כל 30 אגורות של מס שוות מליארד שקלים. בסך הכל הבלו מסתכם כיום כמעט בעשרה מליארד שקלים. אין אפשרות למדינה עם הוצאות כבדות כמו ישראל לוותר על ההכנסה הזאת".
גורם אחר באוצר אמר כי "את רוב המס על הדלק משלמים העשירונים העליונים, להם יש בממוצע שני כלי רכב למשפחה. דווקא לעניים המדינה עוזרת בסבסוד עמוק של התחבורה הציבורית, שרק לאחרונה נדחה ייקור שלה בכמעט עשרה אחוזים".
בכל מקרה, הדיונים על האפשרות להוזיל את הדלק יימשכו גם ביממה הקרובה, וגורם ממשלתי בכיר ציין כי "באווירה הנוכחית של תקופת ההתייקרויות יתכן שהוזלה זמנית היא במקום".
פורסם לראשונה: 12:23, 27.02.22