צביעת חדר המדרגות שלכם יכולה לשדרג את הבניין כולו, ואף להעלות את ערך הדירות. זה מסוג השדרוגים שעלותם זניחה ביחס לתוצאה הסופית. גם אם היא אינה שדרוג בולט כמו החלפת ריצוף, הרי שבהיעדרה היא מאוד מורגשת. כניסה מלוכלכת מסימני ידיים ומעקות מתקלפים ומלאים בחלודה, הם לא מראה מזמין במיוחד.
מה כוללת עבודת הצביעה, מה ההבדל בין סוגי הצבע השונים, האם להשתמש בסיד ולחסוך בעלויות או להשתמש בחומר אקרילי יקר יותר, ומה לגבי צביעת המעקה?
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אילו צבעים מתאימים לצביעת חדרי מדרגות?
שני סוגי הצבעים לצביעת קירות הם צבעים אקריליים וצבעי סיד. צבע אקרילי הוא צבע איכותי ויקר יותר מהסיד, אך היתרון הגדול שלו הוא העמידות והעובדה שהוא קל לניקוי. בחלק שבו באים במגע יומיומי כמות גדולה של אנשים, זה שיקול מכריע.
כמו בתוך הדירות, הרי שגם בחלל המדרגות מסתפקים בצביעת התקרה בסיד. ראשית, משום שמדובר בחומר נושם יותר, מה שמקטין את הסיכוי לעובש בתקרה. שנית, משום שממילא אזור זה נוטה לצבור פחות לכלוך. שלישית, משום שלרוב זו שכבת הצבע הקיימת ממילא בתקרה, ומונעת את הצורך ביישום של שכבת יסוד מקשרת, מה שמסרבל ומייקר את העבודה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
איך צובעים צבע אקרילי על גבי סיד?
אם בבניין שלכם לא רק התקרה צבועה בסיד, אלא גם קירות חדר המדרגות, הרי שעליכם להקפיד במיוחד על הכנת משטח הצביעה לפני. נהוג למרוח לפני חומר מקשר (מכונה 'בונדרול') בין שכבת הסיד לשכבת הצבע האקרילי. שכבת הבונדרול אינה נחשבת ל"יד" נוספת, ואחריה ידרשו עוד שתי שכבות של צבע (מכונה בענף 'שתי ידיים'). לכן, חשוב מאוד שבהסכם ההתקשרות הדבר ייכתב במפורש, ויהיה ברור מהם שלבי העבודה שכלולים במחיר.
המטרה של שכבת הבונדרול היא למנוע סדקים וקילופים בקירות, זמן קצר לאחר הצביעה. זאת, משום שסיד וחומר אקרילי לא מתחברים טוב. כלומר, היאחזות הצבע החדש לא תהיה טובה על השכבה הקיימת. גם אם מדובר בתוספת מחיר, אסור לוותר עליה, שכן החיסכון יעלה לכם ביוקר.
כעבור חודשיים תצטרכו לשלם לצבעי נוסף, ואז העבודה תהיה הרבה יותר מורכבת ומסובכת. תידרשו לקילוף יסודי של כל שכבת הצבע, לשיוף (פעולה מלכלכת במיוחד) ולמשך צביעה ארוך יותר, שיגרום לחוסר נוחות משמעותי בכניסה וביציאה מהבית, למשך מספר ימים.
בשונה מצביעת חדר בתוך דירה, הרי שזהו חלל שלא ניתן להשבית אותו, שכן הוא חלל מעבר המשמש מספר גדול של דירות. לכן, חשוב מאוד להקפיד על עבודה מקצועית, תוך שימוש בחומרים איכותיים ועבודה בהתאם לדרישות היצרן שעל גבי האריזה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה חשוב לוודא לפני שבוחרים צבעי?

לפני שבוחרים בבעל המקצוע המתאים לצביעת חדר המדרגות בבניין שלכם, חשוב לשים לב לכמה נקודות חשובות.
ביצוע סיור מקדים במקום: סיור מקדים יכול למנוע מצבים לא נעימים של הפתעות שיתגלו ביום העבודה עצמה. בעל המקצוע יכול לראות את תנאי השטח, לבדוק את התשתית הקיימת, את מצב המעקה והרצפה, את הצורך בהבאת ציוד וכלים מיוחדים וכן הלאה.
הקצאת מקום לאחסון הציוד: צביעת חדר המדרגות היא עבודה שיכולה בקלות להימשך מספר ימים. במהלך ימים אלה, הציוד של בעל המקצוע צריך להיות מאוחסן במקום כלשהו בבניין. לכן, חשוב לדאוג למקום כזה מבעוד מועד, כך שהוא יוכל להתרכז בעבודה עצמה ולחסוך לכם זמן, שבסופו של דבר שווה כסף. בנוסף, אם ייגרם נזק לציוד, לחביות הצבע או לתשתית הבניין – אתם אלו שסביר להניח תישאו בעלויות. וגם אם לא, מוטב להימנע מחוסר נעימות מיותר.
נגישות לבניין משפיעה על המחיר: גישה נוחה לבניין עם מקום חניה מסודר, יכולה בהחלט להשפיע על תמחור העבודה. כמות גדולה של מדרגות, בבניין ללא מעלית – יכול בדיוק כמו בענף ההובלות לייקר את המחיר. גם עניין סידור החנייה הוא בעל משמעות כספית. אם בעל המקצוע אמור לשלם במשך כל הימים האלה על חנייה יקרה, זה יכול להיות מגולם במחיר. לכן, כדאי לארגן מראש חנייה מסודרת ונגישה עבורו ועבור הצוות שלו, גם אם מדובר בחנייה פרטית של אחד הדיירים.
האם בעל המקצוע והעובדים שלו מבוטחים: חשוב מאוד לוודא שלצבע שהזמנתם יש ביטוח מתאים. הביטוח צריך לכלול שני כיסויים מרכזיים, והם: ביטוח חבות מעבידים (ביטוח שמספק כיסוי ביטוחי לצבעי ולעובדים שלו במקרה של תאונה), וביטוח צד ג' (שנותן כיסוי ביטוחי לדיירים או לאורחי הבניין במקרה של תאונה).
ביטוח כזה, יכסה את הוצאות הטיפול ויאפשר קבלת פיצוי במידת הצורך, במקרה בו, חלילה אחד העובדים, אחד הדיירים, או מי מבאי הבניין, ייפגעו כתוצאה מהעבודות בשטח הבניין.

איך מכינים את חדר המדרגות לצביעה?

חשוב מאוד לדאוג שיהיה סיכום בכתב שכולל פירוט של שלב ההכנה לצביעה. בכך, תמנעו נזקים לריצוף, למשקופים, לגופי תאורה ולציוד הפרטי של כל בעל דירה (משקוף ודלת הכניסה לדירה שלו).
כיסוי משקופי הדלתות וארונות חשמל: דאגו שהעבודה תכלול כיסוי של המשקופים של דלתות הבתים, ואת ארונות החשמל בניילון ובנייר דבק, כך שהדלתות וארוני החשמל לא יתלכלכו במהלך הצביעה. בקרות נזק, כלל דיירי הבניין יצטרכו לשאת בו, וכדאי למנוע אי נעימות זו מראש.
מריחת הקירות בבונדרול: כאמור, צביעת חדר מדרגות (כמו כל עבודה צביעה אחרת), מחייבת שימוש בחומר מקשר, בין שכבת הצבע הישנה או הטיח, לבין שכבת הצבע החדשה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

המעקה: דאגו להסרת חלודה לפני שכבת הצבע

מעקה ברזל בחדר המדרגות, מצריך עבודת צביעה בצבעי ייעודי לכך. אמנם בעבר נהוג היה להשתמש בצבע על בסיס שמן, אך דעו שכיום יש חומרים מתקדמים יותר וייעודיים לסורגים ולמעקות. אלה, נחשבים לפחות רעילים ולעמידים באותה המידה.
חשוב מאוד לדאוג גם במקרה זה לחומר מקשר המתאים לתשתית הקיימת, ולסוג החומר ממנו עשוי המעקה. בכל חנות צבע מקצועית, יוכלו לייעץ לכם על כך. ודאו שהשימוש הוא אכן בהתאם להוראות היצרן.
גלו מעורבות, שאלו שאלות ודרשו שבעל המקצוע יפתח לידכם את פחית הצבע החדשה, ולא יערבב לכם 'שאריות' של צבע מעבודות קודמות. צבע הוא לא הרכיב היקר בעבודת הצביעה, ואין שום סיבה לחסוך בו. זאת, בייחוד כשאתם משלמים לא מעט כסף על העבודה בכללותה.
בצביעת מעקות, הדבר החשוב ביותר בעבודת הצביעה הזו, הוא ההתמודדות עם חלודה. במידה ועל המעקה כבר הצטברה חלודה, חשוב מאוד לוודא שהצבע מסיר אותה, ורק לאחר מכן ניגש לשלב הצביעה.

ברזל מגולוון מונע הצטברות קורוזיה

ברזל שחור יכול להחליד תוך שנה עד 3 שנים. חשיפה ללחות, קרבה לים, זיהום אוויר וחשיפה לקרני שמש, יכולים לגרום להצטברות קורוזיה על מעקה הברזל, ומעקה מלא בקורוזיה הוא מפגע בטיחותי של ממש. לא בטוח שניתן יהיה להציל את המעקה בעזרת צביעה.
זה נכון כשמדובר בברזל שחור ולא בברזל מגולוון. לכן, אם מעקה הברזל השחור שלכם כבר הגיע לנקודת האל-חזור, מומלץ להחליף אותו במעקה מברזל מגולוון.
גם כשצובעים ברזל מגולוון, חשוב להקפיד למרוח שלוש שכבות של צבע מונע חלודה. השכבה הראשונה משמשת כחומר מקשר, ושתי השכבות שמעליה הן שכבות של צבע אפוקסי.
פורסם לראשונה: 07:13, 01.09.21