מכירים את זה שאנחנו מקבלים מכתב מקרן הפנסיה שלנו, מניחים אותו בצד בתקווה שבעוד מספר ימים, כשנתפנה לכך, נפתח ונקרא אותו? ואז כאשר אנו כבר פותחים אותו, אנו מגלים שהוא כתוב בג'יבריש? העניין מחמיר כשמדובר בדוח תקופתי של קופת גמל או קרן פנסיה. הסעיפים, המספרים, ההסברים הלא ברורים לעיתים וחוסר הידע בקרב מקבל הדוח עושים את שלהם. או שהדוח מאופסן באיזו מגירה עלומה, או שמקבל הדיווח סופק כפיים בצורת "לא מבין כלום. נקווה שהכול בסדר".
אז בדיוק לשם כך אנחנו כאן! ראשית להסיר את החשש ושנית לעשות קצת סדר. סייעו לנו במדריך המפורט כאן להבנת דוחות הפנסיה וקופות הגמל המומחים והכלכלנים של חברת "הראל".

מי, מתי ומה?

החברות ובתי ההשקעות המנהלים את קרנות הפנסיה וקופות הגמל שולחים אליכם, הלקוחות, דיווחים שוטפים לגבי הקופות שלכם.
הדיווח השנתי נשלח מדי שנה במהלך חודש מרץ (עד ליום 31.3 לכל המאוחר), וכולל נתונים עבור השנה החולפת. הדיווח נשלח עבור כל סוגי הקופות ועבור כלל הלקוחות בקופה. אגב בשנתיים האחרונות בשל משבר הקורונה דוחות רבים הגיעו רק בחודש אפריל ואף במאי.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הדיווח הרבעוני נשלח ללקוחות שהפקידו לקופה במהלך הרבעון שהסתיים, או שברשותם קופת גמל עם יתרת חיסכון מעל 50 אלף שקל, והוא נשלח מדי רבעון - למעט ברבעון האחרון בכל שנה, כי אז נשלח הדוח השנתי המלא. דוח רבעוני מציג נתונים מצטברים מתחילת השנה ועד תום הרבעון האחרון.
שימו לב, אם אתם יודעים שיש ברשותכם קרן או קופה ובה יתרת חיסכון, ואינכם מקבלים דיווחים שוטפים, עליכם לבדוק מול הקופה מה פרטי ההתקשרות שלכם כפי שהם מעודכנים במערכות החברה, ובאילו אמצעים נשלח הדוח.

קיבלתי את הדוח, מה אני רואה בו?

כיום, בהתאם להוראות הדין, כל החברות שולחות דוח במתכונת זהה. כמו כן הדוחות כוללים בועיות הסבר עם דגשים חשובים והסברים נוספים שיכולים לסייע בהבנת נתוני הדוח.
הדוח מורכב ממספר טבלאות ובהמשך נפרט חלק מהן וכן נציין מה ניתן למצוא בכל טבלה, אך תחילה מומלץ למצוא את הדיווח האחרון, ליטול כלי כתיבה ולעבור יחד איתנו על חלקי הדוח המהותיים ומה חשוב לכם לבדוק בכל אחד מהם.

איך לקרוא נכון את הדוח ומה חשוב לדעת?

הדוח מורכב מכמה חלקים מרכזיים. תחילה יש לוודא כי הנתונים האישיים שלכם, כפי שמוצגים בדוח, מעודכנים כנדרש, ולעבור לחלקיו העיקריים:
תשלומים צפויים מקרן הפנסיה:
טבלה זו מציגה את אומדני הקצבאות שהקרן צפויה לשלם לכם ולשארים שלכם (בן זוג וילדים כהגדרתם בתקנון הקרן) בהתאם למקרה. למשל הטבלה מציגה את סכום קצבת הזקנה הצפויה שתשולם לך לאחר הפרישה לפנסיה (בהנחה, בין השאר, שלא יתקבלו סכומים נוספים בקרן, בהנחת תשואה שנתית קבועה והנחות אקטואריות נוספות).
כמו כן הטבלה מפרטת מהי קצבת הנכות הצפויה שתשולם לך במקרה שבו חלילה תאבד את יכולתך לעבוד ותוכר כנכה מלא על־ידי הקרן - קצבת נכות למקרה של נכות מלאה ותשלום דמי שחרור על־ידי הקרן (תשלום המשולם על־ידי הקרן כחלופה להפקדות שלך ושל מעסיקך במהלך תקופת הנכות).
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הטבלה מציגה גם מהו סכום הקצבה שהקרן תשלם לבן/ת זוגך, לילדיך שהם מתחת לגיל 21 ולהוריך (בתנאים מסוימים), אם חלילה תלך/כי לעולמך.
הסכומים שמוצגים בטבלה א' הם אומדנים בלבד, המבוססים בין השאר על הנחות שנקבעו בהוראות הדין. בפועל, בקרות מקרה ביטוחי או בעת הפרישה לפנסיה, הקרן משלמת קצבאות בהתאם להוראות הדין ולתקנון הקרן הרלוונטי במועד האירוע.
שימו לב!
1. כדאי לוודא שהסכומים המוצגים בטבלה זו תואמים לצרכים שלך. באפשרותך לבצע בחירות שונות עבור הכיסויים הביטוחיים בקרן ולהתאימם לצרכיך, בהתאם לתקנון הקרן, כדי שלא להיות בחסר ביטוחי.
2. אם אין לך בן/ת זוג ו/או ילדים עד גיל 21, באפשרותך לוותר על הכיסוי עבורם. הוויתור ניתן עד לתקופה של שנתיים לכל היותר, אך ניתן להאריכו במידת הצורך. כך ניתן לחסוך או לצמצם את עלות הכיסוי למקרה מוות ולהגדיל את החיסכון לפנסיה.
3. באמצעות חלק זה ניתן גם להתרשם מה צפויה להיות קצבת הזקנה שלך. אם אתם חוששים שהסכום המוצג לא יספיק עבורכם בפרישה ואתם רוצים להגדילו, ניתן, בין השאר, להפקיד גם באופן עצמאי לקרן הפנסיה או להגדיל את חלקכם בהפקדה כשכירים.
תנועות בקרן הפנסיה בתקופת הדוח
טבלה זו מציגה את כל התהליכים שהתרחשו בקרן במהלך השנה, החל מתחילתה ועד לתום תקופת הדוח (רבעון/שנה).
בטבלה מפורטים סכום החיסכון שהיה קיים בקרן בתחילת השנה, סך התנועות בקרן במהלך תקופת הדוח (הפקדות שהתקבלו, דמי ניהול שגבתה הקרן, עלויות בגין כיסוי ביטוחי, מנגנון איזון אקטוארי, כספים שנמשכו מהקרן או הועברו לקרן וממנה וכן רווחים חיוביים/שליליים שנצברו במהלך כל השנה). כמו כן הטבלה תציג את יתרת החיסכון הסופית למועד הדוח.
שימו לב!
1. חלק זה מפרט עבורכם את כל מה שקרה בקופה שלכם במהלך השנה.
2. בדקו את סך ההפקדות שמוצג בטבלה וודאו שאכן כל ההפקדות שהפקדתם לקרן באופן עצמאי ו/או שנוכו מכם בתלוש השכר, תואמות לסכום שהקרן קיבלה.
3. בדומה לכל חיסכון, המטרה שלכם היא למקסם רווחים ולמזער ניכויים. אולם חשוב להבהיר, כי קרן פנסיה אינה מוצר חיסכון בלבד, אלא כוללת גם כיסוי ביטוחי. לכן הקטנת עלויות הכיסוי הביטוחי אינה בהכרח תואמת לנתונים ולצרכים שלך. בהחלטות מהותיות מסוג זה באפשרותך להתייעץ עם בעל רישיון פנסיוני המומחה בתחום.
4. טבלה זו מציגה גם את רווחי הקרן במהלך תקופת הדוח. הרווחים עשויים להיות חיוביים או שליליים בתקופות מסוימות. ניתן לבצע השוואה בין הקרנות השונות לגבי התשואות שהשיגו בטווח זמן של שנה ומעלה. באפשרותך לבחון האם מסלול ההשקעה שלך בקרן מתאים לרמת הסיכון המועדפת עליך.
אחוז דמי ניהול והוצאות בתקופת הדוח
טבלה זו מציגה את שיעור דמי הניהול (באחוזים) שמשולמים על ידך לחברה המנהלת את הקרן מתוך הפקדותיך לקרן וכן מתוך יתרת החיסכון שלך. שימו לב, הטבלה מציגה גם את דמי הניהול הממוצעים בקרן שנגבים עבור כל עמיתיה.
הוצאות ניהול השקעות הן שיעור ההוצאות המותר לקרן הפנסיה לגבות מיתרת הנכסים המנוהלים במסלול ההשקעה, והעברתם לגורם חיצוני בגין ביצוע העסקאות לצורך השקעת הכספים (לדוגמה: רכישה ומכירה של ניירות ערך). שימו לב, הוצאות אלו לא נגבות מחשבונך בנפרד, אלא מגולמות ברווחים שנצברו עבורך בקרן, כך שהרווחים שמוצגים בדוח בטבלה ב' הם לאחר ניכוי הוצאות אלו.
מסלולי השקעה ותשואות
טבלה זו מציגה את כל מסלולי ההשקעה שבהם מושקעים כספיכם בקרן וכן את אחוז התשואה שהושג בכל מסלול השקעה בתקופת הדוח. שימו לב, שיעור התשואה המוצג הוא השיעור שהשיגה הקרן במסלול ההשקעה האמור, ואינו בהכרח מייצג את שיעור התשואה האישי שלכם.
פירוט הפקדות בקרן
סך כל ההפקדות שהקרן קיבלה במהלך תקופת הדוח. ככל שהסכומים אינם תואמים לסכומים שהפקדת באופן עצמאי ו/או נוכו מתלוש השכר, יש לפנות לחברה המנהלת את הקרן ולמעסיק, לטובת בירור הדברים, ורצוי לעשות זאת מוקדם ככל האפשר.

אז מה עוד יש לנו בדוח?

טרם דיברנו על דוחות של קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, אבל אין בכך צורך, היות שהטבלאות של קרנות הפנסיה דומות לאלו של קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, למעט למשל התייחסות לנושא של כיסוי ביטוחי וקצבאות (זקנה/נכות/שארים), שאינם רלוונטיים.
בדיווח השנתי שנשלח, מצורפים גם אישורי מס והצהרת הון – וזה חשוב מאוד. אלה יכולים לשמש אותך בעת הגשת דוחות למס הכנסה וכדי לקבל החזרי מס במידת הצורך.
כדי לצפות בדוח המפורט שלך, באפשרותך להיכנס תמיד לאזור האישי באתר האינטרנט של החברה המנהלת את הקרן/הקופה שלך. בדוח זה ניתן למצוא עדכונים רגולטוריים שונים ועדכונים בתקנון הקרן, ככל שהיו בשנה החולפת.
ועכשיו, אחרי שקצת הבהרנו את הדברים, מרגישים יותר בטוחים לפתוח את הדיווח הרבעוני ולהתחיל לחקור אותו? מעולה! שיהיה בהצלחה ושנה אזרחית טובה.

* יצוין, כי אין באמור להוות ייעוץ/שיווק פנסיוני או ייעוץ מס המתחשב בצרכיו של כל אדם. יובהר כי בכל מקרה של סתירה או אי התאמה בין המצוין במסמך זה לבין הוראות הדין והוראות התקנון - יגברו הוראות הדין והוראת התקנון. הוראות התקנון עשויות להתעדכן מעת לעת, בכפוף לאישור הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון. ההוראות הקובעות יהיו אלה שבתוקף במועד האירוע המזכה.