בנק ישראל הודיע הבוקר (שני) כי פרופסור משה חזן הגיש אמש לראש הממשלה מכתב התפטרות מתפקידו כנציג הציבור בוועדה המוניטרית, לאחר שהוא מכהן בה מ-2017. מכתב ההתפטרות הוגש על רקע כוונתו של פרופסור חזן להיות מעורב בפעילות במישור הציבורי-פוליטי - ולמחות נגד הממשלה הנוכחית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לדברי פרופ' חזן, "התפטרתי מהוועדה המוניטארית כי רציתי להיות חופשי להביע את עמדתי. אם תהיה פגיעה בדמוקרטיה ובהפרדת הרשויות, באופן חד-משמעי זה יוביל לבעיות כלכליות קשות. מישהו צריך לקום ולהתריע. אני לא יכול לדון בהעלאת הריבית כשהדמוקרטיה הישראלית בסכנה.
1 צפייה בגלריה
פרופסור משה חזן
פרופסור משה חזן
פרופסור משה חזן
(צילום: בנק ישראל)
"אני חושב שאם רפורמות כאלה יעברו זה יפגע בדירוג של ישראל. אם תהיה פגיעה בדירוג האשראי יהיה פה יותר קשה. אנשים יחשבו שאם אכיפת החוקים תשתבש פה - נהיה במדרון חלקלק ואנחנו עלולים למצוא את עצמנו בפני בריחת מוחות", אמר עוד.
פרופ' חזן משמש כחבר בסגל הבכיר של אוניברסיטה תל אביב, בבית הספר לכלכלה ע"ש א.ברגלס, והוא מומחה למאקרו כלכלה ולצמיחה כלכלית.
הוועדה המוניטרית, שעיקר תפקידה לקבוע את גובה הריבית במשק מדי שישה שבועות, מונה שישה חברים והם: הנגיד, שמשמש יו"ר הוועדה, המשנה לנגיד, עובד של הבנק שמינה הנגיד ושלושה חברים מקרב הציבור. אם יש תיקו בהצבעת ששת החברים (שלושה בעד ושלושה נגד) לנגיד בנק ישראל יש קול כפול והוא המכריע.
לאחר התפטרותו של פרופסור חזן, מונה הוועדה המוניטרית חמישה חברים המהווים את הקוורום הנדרש להמשך פעילות הוועדה. ועדה ציבורית בראשות רחל שיבר תמליץ על מועמדים להחלפת נציג הציבור בוועדה.
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הביע את הערכתו לתרומה המקצועית של פרופסור חזן והודיע כי ועדת האיתור למינוי חברים בוועדה המוניטרית של בנק ישראל תפעל בהקדם לקידום תהליך מינוי חבר מקרב הציבור לוועדה המוניטרית.
גורמים בבנק ישראל סירבו להתייחס להתפטרות אולם עובד ותיק בבנק ציין כי זאת התפטרות ראשונה מסוגה על רקע פוליטי מהוועדה, ושהיא הפתיעה את ראשי הבנק. דובר בנק ישראל סירב להתייחס לתחושת בכירי הבנק נוכח ההתפטרות ומסר רק כי הוועדה הציבורית המיוחדת בראשות הגב' שיבר תתכנס בימים הקרובים כדי לדון במחליף לפרופ' חזן.
ההודעה על התפטרות נציג הציבור בוועדה המוניטרית של בנק ישראל מגיעה בהמשך לאזהרה אתמול של נגידי בנק ישראל לשעבר, פרופ' קרנית פלוג ופרופ' יעקב פרנקל, שהסבירו במאמר מיוחד שפורסם ב-ynet כיצד המהפכה המשפטית עשויה לפגוע בדירוג האשראי של ישראל - כפי שקרה במקרים דומים בהונגריה, פולין וטורקיה.