הפלישה הרוסית לאוקראינה הובילה לסנקציות מערביות קשות על בכירים ועל עשירים רוסים רבים, בין היתר בניסיון להפעיל לחץ על נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אליו רבים מהם מקורבים אישית. אולם, הגזרה האחרונה על אותם טייקונים רוסים הגיעה דווקא מכיוונו של פוטין עצמו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי סוכנות הידיעות בלומברג, נשיא רוסיה חתם בסוף השבוע האחרון על צו שדורש מחברות רוסיות להסיר את רישומן מבורסות זרות בתוך 10 ימים ממועד פרסום הצו. בכך, השלים למעשה פוטין תהליך שהחל עוד עם סיפוח חצי האי קרים על ידי רוסיה בשנת 2014.
2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מבקר ב קוסמודרום ווסטוצ'ני במזרח הרחוק של רוסיה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מבקר ב קוסמודרום ווסטוצ'ני במזרח הרחוק של רוסיה
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין
(צילום: רויטרס)
החוק משאיר אופציה לחברות להגיש בקשה מיוחדת ולהמשיך להיסחר בחו"ל אם זו תאושר. אולם, המהלך עדיין צפוי לפגוע קשות בעשירי רוסיה, בהם האיש העשיר ביותר במדינה - ולדימיר פוטנין, והמיליארדרים ולדימיר ליסין ואלכסיי מורדשוב, אשר ככל הנראה יאלצו לשנות את מבנה הבעלות של חלק מהעסקים שלהם הכוללים מניות זרות ותשלום דיבידנדים במט"ח.
אחד הסממנים המרכזיים לכך שכלכלת רוסיה מתפתחת ונפתחת לעולם בסוף שנת ה-90 ובתחילת שנות האלפיים היה כאשר חברות ענק רוסיות, כמו נורילסק-ניקל ולוקאויל, הנפיקו תעודות פיקדות זרות בניו יורק, בלונדון ובפרנקפורט.
יחד עם זאת, מאז שיא של 17 מיליארד דולר בשנת 2007 לבדה, חלה התמתנות משמעותית בהנפקות של חברות רוסיות בחו"ל, אשר הסתכמו בשישה מיליארד דולר בלבד מאז הפלישה לחצי האי קרים - אז נודעו ההשפעות הקשות שעלולות להיות לאותם עסקים כתוצאה מסנקציות בינלאומיות.
2 צפייה בגלריה
עלול לפגוע בהם קשות. שניים מעשירי רוסיה, אלכסיי מורדדשוב (ימין) וולדימיר פוטנין
עלול לפגוע בהם קשות. שניים מעשירי רוסיה, אלכסיי מורדדשוב (ימין) וולדימיר פוטנין
עלול לפגוע בהם קשות. שניים מעשירי רוסיה, אלכסיי מורדדשוב (ימין) וולדימיר פוטנין
(צילום: AP)
מאז הפלישה לאוקראינה בפברואר האחרון, בורסות זרות הקפיאו את המסחר בתעודות פיקדות של חברות רוסיות. זאת, במקביל לסנקציות אשר כאמור תקפו באופן אישי טייקונים רוסים, בנקים ואף את מאגרי הכסף הזר של הממשלה עצמה, מה שהפיל את הערך של חברות רוסיות רבות לרמה אפסית בתוך ימים ספורים בלבד.
"מרבית החברות שרשומות בחו"ל או שיש להן תעודות פיקדון זרות ומחזיקי המניות המרכזיים בהן נהנו מאוד מהחירות הכלכלית ומקשרים עם המערב", אמר אנטון זטולוקין, ראש מחלקת המחקר בקבוצת ההשקעות הרוסית אוטקריטי ברוקר (Otkritie Broker). "הם יפגעו באופן ישיר ובאופן עקיף מההרס של מה שלקח 30 שנה לבנות".
איל הפלדה ליסין טען בעצמו כי "מדובר בפגיעה בזכויות של מחזיקי המניות אשר מאמינים ברוסיה ושהשקיעו בשוק הרוסי במשך שנים וכעת לא יכולים להחזיק עוד במניות רוסיות בצורה ישירה. לאותם משקיעים אין שום קשר לפוליטיקה ויש סכנה אמיתי שזכויות הקניין שלהם פשוט יעלמו".