שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הציג היום את התקציב לשנים 2023-2024 לראש הממשלה, בנימין נתניהו. בין היתר הבהיר, כי "מדובר בהצעה מרחיבה שלגורמי המקצוע יש איתה קושי".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
התקציב צריך להיות מאושר בכנסת עד 29 במאי. אם החוק לא יאושר – לא תינתן עוד ארכה והממשלה תיפול.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
(צילום: רויטרס)

"מצב המאקרו בישראל טוב", אמר סמוטריץ'. "האינפלציה אמנם עלתה אך בשיעורים נמוכים יותר בהשוואה לעולם, שוק העבודה בסך הכל יציב. אך הסערה לא פוסחת עלינו וישראל ניצבת בפני סיכונים משמעותיים בטווח הקצר שנובעים מהתפשטות האינפלציה בעולם ועליות הריבית שהגיעו בעקבותיה. אם לא נתנהל בצורה אחראית, אנו עלולים למצוא את עצמנו מול ימים מורכבים של מיתון ואף משבר כלכלי. זו השעה לנהוג באחריות ולהבטיח שהמשק הישראלי יוכל לצלוח את התקופה ולצאת מחוזקים".
לדבריו, בשל כך התקציב שהוצג הוא "אחראי וכולל רפורמות מבניות משמעותיות שיאיצו את הצמיחה במשק, ולצדן השקעה תקציבית במקומות הנכונים והיעילים, תוך ריסון מידתי של ההוצאה".
סמוטריץ' הוסיף, כי "בעת הזו גוברת החשיבות בריסון ההוצאה. עלינו להבטיח שהמדיניות הפיסקלית לא תהיה מנוגדת למדיניות המוניטרית כדי למנוע ליבוי של האינפלציה. ריסון ההוצאה משדר לציבור, לחברות הדירוג ולמשקיעים שהתקציב מקצועי ואחראי. בחנו מה היה בשנים של גאות ושפל - ראינו שהמשבר מגיע מהר. כמו שראינו בשנים 2007-2009, מגמות של עלייה בהכנסות וירידה בגרעון, יכולות להתהפך תוך מספר חודשים. לכן, יש לפעול בזהירות פיסקלית ובמדיניות א-מחזורית".
לדבריו, "התקופה הנוכחית מייצרת אתגרים משמעותיים למסגרות התקציב. עלינו להתמודד עם השלכות האינפלציה, עם דרישות השכר שיבואו לידי ביטוי בהסכם השכר הצפוי עם ההסתדרות, עם הסכמים קואליציוניים בהיקף תקציבי משמעותי מאוד ולצד זאת עלינו לתת מענה לצרכי הביטחון.
"מתחנו את מסגרות התקציב עד המקסימום המתקבל על הדעת מקצועית. זו הצעה מרחיבה שלגורמי המקצוע יש איתה קושי לאור האתגרים של התקופה. אך כן יש הבנה לגבי הצרכים השונים ונעשתה עבודה רבה כדי לתת להם מענה אחראי ולהבטיח שהתקציב יעבור בצורה מיטבית. ובכל זאת כמו בכל שנה, אנחנו פועלים בצורה אחראית ולפי מסגרות, ולכן התקציב ידרוש גם החלטות אמיצות - יידרש תיעדוף של הממשלה לגבי ההוצאה, וחשוב שנביא תוכנית כלכלית משמעותית ואמיצה שתטפל בבעיות היסוד של המשק".

במקביל הציג סמוטריץ' כמה דוגמאות לרפורמות מתוך חוק ההסדרים:
"חוק תשתיות לאומיות שיאפשר לנו להאיץ את הביצוע של פרויקטי התשתית ולקצר בחצי את זמן ההקמה שלהם; תוכנית דיור רחבה ובראשה הגדלת היצע הדיור בין היתר באמצעות תמרוץ השלטון המקומי לתעדף פרויקטי דיור; צעדים משמעותיים לקידום התחרות והפחתת הריכוזיות – בשוק המזון והחקלאות, בבנקאות, בביטוח, בשוק הרכב; צמצום בירוקרטיה ורגולציה למגזר העסקי ולציבור – נסיר רגולציה עודפת על יבואני מזון ונתאים אותה לסטנדרט האירופי, נחתוך את הבירוקרטיה למאות אלפי עסקים זעירים בתשלום המס, נקל את מנגנון הרישוי של מפעלים בתעשייה.
בנוסף, "צעדים לייעול המגזר הציבורי – הפחתת העומסים במערכת הבריאות באמצעות ייעול תהליך הוצאת ימי מחלה וקבלת מרשמים לתרופות, נביא צעדים משמעותיים לייעול כוח האדם והתקציב במערכת הביטחון, נקדם את הדיגיטציה בממשלה; מלחמה בהון השחור – התוכנית הכלכלית כוללת צעדים רבים למלחמה בפשיעה הכלכלית – נצמצם את האפשרות להחזיק מזומן שהוא הגורם המרכזי המזין את ארגוני הפשיעה, ניאבק בתופעת החשבוניות הפיקטיביות ובהונאות בתחום הדלק".