החל מ-1 באוגוסט צפויה להיכנס לתוקפה החלטת ממשלה לפיה ניתן יהיה להעסיק עובדים מעזה שהם בעלי היתר תעסוקה בלבד, דבר שיבטיח להם תנאים סוציאליים ותלוש שכר מוסדר. זאת בניגוד להיתרי הכניסה שמונפקים כיום והתשלום עבור העבודה מתבצע במזומן בלבד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשלב הראשון ישראל תנפיק רישיונות עבודה עבור פלסטינים מעזה שמועסקים בענפי החקלאות והבנייה בלבד (12 אלף עבור בניין, 8,000 עבור חקלאות). העובדים מעזה יקבלו מהמעסיק תלוש שכר מוסדר שיכלול זכויות סוציאליות עבור העובד כמו ביטוח בריאות והפרשות לפנסיה. כיום, נכנסים לישראל מרצועת עזה 14 אלף עובדים, כולם בעלי היתרי כניסה. הם מועסקים בענפים שונים ומקבלים שכר במזומן, שכן עד כה לא היה מנגנון שמאפשר למעסיק לשלם להם בצורה אחרת. כעת, במטרה להסדיר את הנושא, יכנס החוק לתוקף והפלסטינים יהיו זכאים לזכויות סוציאליות, כפי שנהוג בישראל, וכל זאת כאמור במסגרת רישיון תעסוקה.
1 צפייה בגלריה
פועלים פלסטינים חוצים מרצועת עזה לישראל במעבר ארז
פועלים פלסטינים חוצים מרצועת עזה לישראל במעבר ארז
פועלים פלסטינים חוצים מרצועת עזה לישראל במעבר ארז
(צילום: AFP)
כיצד זה יעבוד? קבלן או חקלאי שיבקש להעסיק עובד מעזה יידרש למלא טופס מקוון באתר של רשות האוכלוסין וההגירה ובו פרטיו המלאים של העובד מעזה. זהותו של העובד תועבר באמצעות משרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים לבדיקה ביטחונית, ולאחר מכן יונפק הרישיון, לפי הערכות בתוך שלושה ימים. "המהלך בא במטרה להסדיר בצורה מפוקחת ומבוקרת את נושא העסקת העובדים מעזה", אמר גורם במשרד לתיאום פעולות הממשלה בשטחים. "כיום כל עובד שנכנס מעזה מחפש לעצמו עבודה בכל תחום, ואין לו כתובת ברורה. כעת, החל מכניסת החוק לתוקף, הוא יועסק בצורה מסודרת ותהיה לו כתובת ברורה. היתרונות במהלך הם בכך שנוכל להגביר את הפיקוח מבחינה ביטחונית על העובדים מעזה, ומצד שני להבטיח להם תנאים סוציאליים הולמים".
מצד שני, כלל לא בטוח שהמעסיקים, קבלנים וחקלאים, יעדיפו לפנות למסלול הזה שמחייב אותם לשלם יותר עבור העובדים, ויעדיפו להמשיך ולשלם במזומן בסוף כל יום עבודה. לרוב, גם העובד מעזה מעדיף תשלום במזומן בסוף כל יום עבודה, ופחות חשוב לו תנאים סוציאליים. אבל בישראל מעוניינים לעצור את השיטה שבה כסף עובר מיד ליד ולכן החוק צפוי להביא סוף למזומנים.
בחודשים הקרובים יאפשרו לקבלנים ולחקלאים להסדיר את הנושא, ולאחר מכן תחל האכיפה. בעל עסק שיעסיק עובד מעזה ללא רישיון תעסוקה צפוי לעונש ואף תיאסר כניסתו של העובד מעזה לישראל. "החוק החדש יאפשר למערכת הביטחון לנהל מעקב על העובדים מעזה ולוודא שהם אכן באים לצורכי פרנסה ולא לצורכי פח"ע. לכל עובד יש כתובת ומעסיק, והדבר יביא סוף לכך שבעלי היתרי כניסה יוצאים לעבודה בכל עבודה שהיא וללא פיקוח וזכויות", הוסיף הגורם במשרד לתיאום פעולות הממשלה בשטחים.