זה לא כסף גדול לכל עובד, אולם אחרי שבע שנים יועלו דמי ההבראה לעובדים בארבעה שקלים לכל יום - ויעמדו על 382 שקלים לכל יום הבראה. כך נקבע בהסכם שעליו חתמו היום (שני) ההסתדרות ונשיאות המגזר העסקי להעלאת דמי ההבראה לעובדים במגזר הפרטי. יש לציין כי במגזר הציבורי התשלום לכל יום הבראה עומד כבר עכשיו על 432 שקלים ליום.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
משפחה בדרך לטיסה
משפחה בדרך לטיסה
תוספת קטנה לתשלום דמי הבראה. זה לא מה שיממן את החופשה
(צילום: shutterstock)
לאחר חתימת ההסכם פנו הצדדים לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי ולממונה הראשית על יחסי העבודה עו"ד רבקה ורבנר, בבקשה להוציא צו הרחבה ולפיו יחול ההסכם הזה על כלל העובדים והמעסיקים בישראל. נראה שסיבת ההעלאה - ההצמדה למדד המחירים לצרכן כנהוג - לא תוביל להתנגדות להרחבה לכלל העובדים.
על פי ההסכם שנחתם היום בין הצדדים גובה השתתפות המעסיק בהוצאות ההבראה והנופש של העובדים יעמוד כאמור בשנת 2021 על 382 שקלים לכל יום הבראה. זאת העלאה ראשונה מאז שנת 2014, שנובעת מעלייה הדרגתית במדד המחירים לצרכן, בצורה שסיימה את תקופת ההקפאה והשחיקה של דמי ההבראה.
דמי ההבראה אמורים להיות משולמים פעם אחת מדי שנה במשכורת חודש יוני או יולי לכשני מיליון עובדים שכירים במגזר הפרטי. כל עובד זכאי לתשלום ימי הבראה על פי הוותק שלו, כאשר וותק של שנה מקנה תשלום של חמישה ימי הבראה, בשנה השנייה והשלישית שישה ימי הבראה, בשנה הרביעית עד העשירית שבעה ימי הבראה, שנים 11-15 - שמונה ימים, שנים 16-19 - תשעה ימים ומהשנה ה-20 ואליך עשרה ימים. מדובר בהטבה לעובדים, שקיימת בחוק מאז שנות ה-50.

צעד ראשון בדרך לעסקת חבילה מלאה

חתימת ההסכם הראשון מזה שנים בין המעסיקים להסתדרות היא צעד ראשון לקראת חתימת עסקת חבילה מלאה במשק בין המעסיקים, הממשלה והעובדים.
מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב, אמר בשבוע שעבר כי המגמה היא לחתום על עסקת החבילה עוד לפני אישור התקציב וחוק ההסדרים בכנסת בנובמבר.

2 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד
ארנון בר דוד
ארנון בר דוד, יו"ר הסתדרות. תהיה עסקת חבילה?
(צילום: טל שחר)
מדובר בעיקר בהסכם שכר חדש ובתביעות ההסתדרות לקיצור שבוע העבודה בשעה, הפעלת שישה סופי שבוע ארוכים, כולל יום ראשון, במשק, מדי שנה, והעלאת שכר המינימום בשלוש פעימות ל-6,000 שקל, לעומת 5,300 שקל כיום. בינואר הקרוב שכר המינימום צפוי לעלות על פי תביעת ההסתדרות ל-5,500 שקל לפחות.
שר האוצר אמר בתדריך לכתבים הכלכליים בשבוע שעבר כי "נחתום בקרוב על עסקת חבילה חדשה במשק, אבל לא בכל מחיר".
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "כמו שידענו לשלב ידיים למען חיזוק המשק במהלך המשבר, גם כעת – יחד עם נשיאות המגזר העסקי, אנחנו מביאים בשורה לעובדים בדמות העלאת דמי ההבראה. חיזוק העובדים הוא גם חיזוק למעסיקים, וזה צעד נוסף בשילוב הכוחות שנועד להצמיח את הכלכלה הישראלית".
יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי: "נשיאות המגזר העסקי פועלת כל העת מצד המעסיקים ליצירת ודאות במשק, על אחת כמה וכמה בתקופה של חוסר ודאות. על כן עדכנו את ההסכם הקיבוצי בדבר דמי ההבראה. נמשיך לפעול יחד עם ההסתדרות למען שמירה על האינטרס המשותף של המגזר העסקי לצד שמירה על העובדים".
סמנכ"ל כלכלה בהסתדרות אדם בלומנברג: "עדכון תעריף קצובת ההבראה היא בשורה משמעותית לציבור העובדים, שתסייע כלכלית למשקי בית רבים, בדגש על תקופת חופשת הקיץ וחגי תשרי".
לקח חלק בחתימת ההסכם עו"ד ישי פולק, מנכ"ל התאחדות האיכרים ויו"ר ועדת עבודה של נשיאות המגזר העסקי.