מאז פרוץ המלחמה ב־7 באוקטובר יהודי העולם נרתמים למען ישראל, ומגלים סולידריות ותמיכה בעיקר דרך תרומות וברשתות החברתיות. אבל ההירתמות והסולידריות למען ישראל לא עצרה שם, וצעירים רבים ביקשו לבוא ולתמוך מקרוב דווקא בימים קשים אלה. ארגון תגלית ענה על הצורך שעלה מן השטח והחל כמעט מייד בהבאת משלחות מתנדבים לארץ. הפרויקט החל לפעול בחודש נובמבר דרך תוכנית תגלית אונוורד, שבימי שגרה מביאה ארצה צעירים בני 40-18 לתוכניות התמחות, בשיתוף עם מיזם "שלום קור" של Mosaic United, ובמסגרתו, צפויים להגיע לישראל מעל 2,500 צעירים יהודים מארה"ב, קנדה, צרפת, צ'ילה, אנגליה, ארגנטינה ואפילו מקוסטה ריקה.
בעוד בשגרה תגלית עוסקת בחיבור צעירים יהודים מהעולם למדינת ישראל ולזהות יהודית, באמצעות סיורים חינוכיים בישראל ומפגש בלתי אמצעי עם ישראלים, משלחות ההתנדבות מגיעות לארץ לתקופה של שבועיים, שבמהלכם הם מתנדבים לאורך היום בשדות ובמטעים של חקלאים ישראלים, הזקוקים לידיים עובדות עקב עזיבת העובדים הזרים, וכן במרכזים לוגיסטיים שונים, שם הם אורזים חבילות מזון וציוד עבור מפונים ואנשי כוחות הביטחון.
את שעות הערב מקדישים המתנדבים למפגשים עם עמיתים ישראלים, שצוותו אליהם למהלך שהותם, ועם דוברים המשתפים בסיפור המלחמה, כדי שיוכלו ללמוד עוד על המתרחש, ממגוון זוויות, ולייצר הסברה לטובת ישראל כשיחזרו למדינות מוצאם. כך ההשתתפות במשלחת ההתנדבות מציעה יותר מתמיכה מעשית וסיוע רגעי, ומספקת פלטפורמה למשתתפים לטפח קשרים משמעותיים עם ישראלים מרקעים שונים ולבצע הסברה איכותית עם חזרתם לארץ מוצאם. מעבר לתחושת הסולידריות והענקת העזרה לישראלים בשעתם הקשה, חוויית השהות פה חושפת את המשתתפים לאתגרים העומדים בפני ישראל ואזרחיה בצורה ישירה ובאופן אישי.
2 צפייה בגלריה
(צילום: ג'ו-ג'ו קלין)
"חוויה משנת חיים"
בין המתנדבים גם סטפן סמואל שרון, בן 39 ואב ל־3 מניו ג'רזי, המספר שהחליט להגיע להתנדב, כי "חשוב לי להוות דוגמה לילדים שלי ולהציג להם באופן מוחשי את האהבה שלי לישראל. ההתנדבות שלי לא מסתכמת בקטיף – ההתנדבות האמיתית, מבחינתי, היא לתמוך בישראל ברמה הערכית ולהביע סולידריות וקהילתיות כלפי הישראלים. אני מרגיש שעבורי, זה המקום הנכון להיות בו כרגע". אנדריאה לין רייס בת ה־35 מקליפורניה מוסיפה: "הרגשתי אתגר להגיע לכאן ברמה הרגשית ולשאת בכאב יחד עם הישראלים, אבל אני מאמינה שאנחנו נמצאים במקום הנכון בזמן הנכון, ועושים את מה שאנחנו צריכים לעשות עבור העם שלנו".
סוזן גרינברג בת ה־34 מסיאטל משתפת, כי היא הגיעה לכאן בזכות זיכרון משמעותי מדברים שאמר לה קצין צה"ל לפני מספר שנים: "כשהשתתפתי בתגלית, שאלו אותנו בערב לפני הביקור ביד ושם, האם צה"ל אמור להגן על העם היהודי בעת צרה. כל המשתתפים האמריקאים חשבו שלא, ואמרו שתפקיד צה"ל הוא להגן על ישראל. הקצין הישראלי שהיה איתנו אמר לנו, שצה"ל מגן על העם היהודי, ושתפקידו להציל כל יהודי בצרה. אני זוכרת שהתרגשתי מאוד מדבריו וממחויבותו ליהדות התפוצות, ורציתי להחזיר בצורה דומה. זו הסיבה שהחלטתי להגיע ולהתנדב בישראל בזמן המלחמה". ואנטוניה רוזנברג בת ה־24 מצ'ילה אומרת: "אני מאמינה שלכל היהודים בעולם החיים נעצרו ב־7 באוקטובר, והידיעה שהייתה לי אפשרות להגיע לכאן פיזית, זאת הזדמנות שלא יכולתי לעמוד בפניה".
2 צפייה בגלריה
(צילום: ג'ו-ג'ו קלין)
מנכ"ל תגלית גידי מרק: "מעל 4,400 צעירים מכל העולם התחילו את תהליך ההרשמה להצטרף למשלחות ההתנדבות. הביקוש הגבוה מוכיח, כי תגלית היא לא רק סיור של 10 ימים בישראל עבור צעירים, אלא חוויה משנת חיים, המטפחת בקרב בוגריה מעורבות פעילה בישראל ולמענה. תגלית היא כיפת ברזל ציונית־אסטרטגית, שדואגת לחיבור המשמעותי ביותר בין יהדות התפוצות למדינת ישראל, ובפרט בימים קשים אלה – הן בזירה ההסברתית והן בחיבור בין כל יהדות העולם". לפי מרק, "לתגלית יש נתונים, שאף הוכחו מחקרית, שהשתתפות בתוכנית יוצרת שינוי חיובי לטווח ארוך על ידי טיפוח תחושת אחריות וקשר לישראל, והיא מעודדת צעירים יהודים לחוש סולידריות עם ישראל ולתרום להצלחתה".
לכל המתנדבים המגיעים לתוכנית, תגלית מצרפת עמיתים ישראלים המלווים אותם בתקופת שהותם. הליווי כולל מפגש של שעות ספורות במהלך השבוע בשעות הערב, כדי ליצור חיבור בין ישראלים והמתנדבים מחו"ל.
אם גם אתם רוצים להשתתף וללוות צעירים בני 40-18 שמגיעים ארצה, חפשו "תגלית" בפייסבוק לפרטים נוספים.