בשיתוף רשת מכללות עתיד
21% - זהו אחוז הגידול במספר המשרות הפנויות שרשם סקטור ההנדסאים בדצמבר 2021 לעומת דצמבר 2019. כך עולה מדו"ח התעסוקה האחרון של הלמ"ס אשר פורסם בשבוע שעבר. ואכן, בשנים האחרונות חל ביקוש עצום להנדסאים בתחומים טכנולוגיים שונים, וקיים מחסור בהנדסאים בתחומים רבים, לא רק בהייטק. על תחומים אלו ניתן למנות מלבד ההייטק אדריכלות ועיצוב פנים, חשמל, בניין ותשתיות, תעשייה, ועוד. המחסור ההולך ומתעצם בעובדים טכנולוגיים בתעשיית ההייטק רק הולך ומעצים את המגמה.
3 צפייה בגלריה
מהנדסים
מהנדסים
(צילום: shutterstock)
נתונים אלו מקבלים חיזוק מדו"ח נוסף של הלמ"ס מיוני 2020. מדו"ח זה אשר ניתח את נתוני ההשכלה הגבוהה והתעסוקה שבע שנים לאחר תחילת הלימודים עולה כי אחוז המועסקים בקרב הנדסאים הוא הגבוה ביותר בשוק ועומד על 95% לעומת בוגרי תואר ראשון - 90% ובעלי הכשרה מקצועית בלבד - 88%. המשמעות: להנדסאים וטכנאים קל יותר להשתלב בשוק העבודה בתום לימודיהם על פני עמיתיהם שסיימו לימודים אקדמיים או הכשרות מקצועיות שונות.
הביקוש הגובר להנדסאים במשק לא נעלם גם מעיני הצעירים המתלבטים היכן לרכוש השכלה גבוהה ותלמידים רבים בוחרים כיום ללמוד במכללות הטכנולוגיות הפרושות ברחבי הארץ. מנתוני מה"ט, המרכז להכשרה טכנולוגית של משרד העבודה אף עולה כי מספר תלמידי ההנדסאות והטכנאות עלה השנה ב-4 אחוזים לעומת השנה שעברה ועומד כיום על 31,764 תלמידים לעומת 30,571 תלמידים אשתקד.
"מספר הסטודנטים להנדסאות עלה בממוצע ב-4 אחוזים במכללות ההנדסאים העצמאיות וב- 6% ברשתות המכללות הטכנולוגיות. ספציפית ברשת מכללות עתיד הוא עלה ב-19 אחוזים", מציין אייל קרמר, מנכ"ל רשת מכללות עתיד וקבוצת עתיד.
3 צפייה בגלריה
מהנדסים
מהנדסים
(צילום: shutterstock)
מה ההבדל בעצם בין הכשרה מקצועית לבין הכשרה טכנולוגית?
"ההכשרות המקצועיות (לימודי תעודה) מתמקדות בתחומים מסורתיים יותר, כמו רכב, בניין, תעשייה וקוסמטיקה, ואילו ההשכלה הטכנולוגית במסגרתה מוכשרים הנדסאי העתיד עוסקת בתחומים עתירי ידע כמו הנדסאות וטכנאות.
למה לבחור בלימודי הנדסאות ולא בלימודי הנדסה הנחשבים ליוקרתיים יותר?
"צעירים רבים אכן מתלבטים בין לימודי הנדסאים לבין לימודים לתואר ראשון באחד מתחומי ההנדסה, ולכן צריך לבצע חשיבה ממוקדת ולקחת בחשבון שלימודי הנדסה נמשכים ארבע שנים, לעומת לימודי הנדסאות שהם קצרים וממוקדים יותר ותוכנית הלימודים נמשכת כשנתיים בלבד, כשניתן לבחור במסלולי בוקר או ערב ולשלב את הלימודים עם עבודה.
אייל קרמר, מנכ"ל רשת מכללות עתיד וקבוצת עתידאייל קרמר, מנכ"ל רשת מכללות עתיד וקבוצת עתידצילום: דוברות רשת מכללות עתיד
"בסופו של יום מדובר על תוכנית מרוכזת וממוקדת יותר עם פן חזק של התלמדות מעשית שמקנה לבוגרים עדיפות בראיונות עבודה אצל מעסיקים. כמו כן, תמיד ניתן להשלים בהמשך לימודים אקדמיים לצורך קבלת תואר מהנדס או תואר ראשון במסלול בו יבחרו.
"למעשה טוב תעשה המדינה אם תכיר בלימודי הנדסאים לזכאות לתואר ראשון ואף תדע לתקצב מקצוע חשוב זה אשר מניע את גלגלי המשק. סטודנטים להנדסאות לומדים שעות רבות יותר ממרבית התארים הראשונים ואין כל סיבה שהדיפלומה אותה הם מקבלים בסיום הלימודים לא תהיה שוות ערך."
מדוע לפי דעתך היקף התלמידים במכללות הטכנולוגיות רשם גידול השנה?
"כיוון שיותר ויותר צעירים מבינים שהטכנולוגיה משנה את שוק העבודה והם רוצים ללמוד במכללות טכנולוגיות שיעניקו להם הכשרה מקצועית טכנולוגית שתעניק להם נקודת פתיחה גבוהה יותר לעומת אקדמאים חסרי ניסיון בכלל. אלו יכולים לבחור ממגוון מסלולי הלימוד המבוקשים המוצעים במכללות, כגון הנדסאות תוכנה, הנדסאות חשמל, הנדסאות מכונות, הנדסאות תעשייה וניהול, הנדסאות בקרה ואוטומציה, הנדסאות רפואית, הנדסאות אזרחית, ועוד ועוד.
3 צפייה בגלריה
משלבים בין מוח לידיים.
משלבים בין מוח לידיים.
(צילום: shutterstock)
"לאור המחסור העצום בעובדים טכנולוגיים בתעשיית ההייטק, ובטכנולוגיות העילית בכלל ענפי המשק אני צופה שהיקף הסטודנטים אשר יבחרו בלימודי הנדסאות במכללות הטכנולוגיות ילך ויגדל, שכן זהו המקום בו הם יכולים גם ללמוד מקצוע מבוקש, גם לרכוש ניסיון וגם לקבל השמה תעסוקתית בתום הלימודים. אני מאמין שהתרופה למחסור המתעצם בעובדים טכנולוגיים תגיע מכיוונן של המכללות הטכנולוגיות".
בשיתוף רשת מכללות עתיד

פורסם לראשונה: 08:40, 26.01.22