"רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לא יכולה להמשיך להרוויח מקרקעות. היא משחקת בדומינו על אדמות מדינה, אבל שוכחת שהאדמה הזאת היא של כולנו. הגיע הזמן לתת את קרקעות המדינה לתושבים - ולא לכל המרבה במחיר". כך טוען בשיחה עם ממון ו-ynet חיים ברוידא, ראש עיריית רעננה, ומי שמונה בשבוע האחרון לשמש יו"ר ועדת רמ"י במרכז השלטון המקומי.
בחודש ספטמבר האחרון החליט השלטון המקומי להקים את הוועדה על מנת לקדם את המאבק שמנהל בשנה האחרונה חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, מול רמ"י במטרה להגביר את השקיפות מול הרשויות המקומיות. לטענת השלטון המקומי, רמ"י צריכה לפעול מול הרשויות ולא מול הוועדות המחוזיות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
חיים ברוידא
חיים ברוידא
חיים ברוידא
(צילומים: אלי דסה, EPA)
השלטון המקומי רואה ברמ"י את הסיבה העיקרית לעליית מחירי הדיור, שבשנה האחרונה טיפסו בשיעור של כמעט 20%. לדברי ברוידא, המהלך החשוב ביותר הוא לייצר מדיניות אחרת ביחס לקרקעות המדינה ולשנות את שיטת שיווקן. "הדרך לעשות זאת היא להציע במכרז קרקעות בשווי של 20% מערכן בשוק, כאשר הקבלן הזוכה יהיה זה שיציע את המחיר הנמוך ביותר", הוא מסביר. "היום מגיע יזם למכרז של רמ"י ומתנהל מולה כמו מול אדם פרטי בשוק החופשי. זה תהליך שאסור לנו להשלים איתו. ברגע שזה ישתנה והקרקע תוצע ב-20% מערכה - זה יוריד במכה אחת את השוק".
ברוידא מותח ביקורת חריפה על ההתנהלות של מי שמחזיקה ומנהלת כ-90% מקרקעות המדינה. "רמ"י זאת הרעה החולה בנושא הנדל"ן ויוקר המחייה, אין שם שום התייחסות חברתית", הוא אומר. "אי אפשר להמשיך למכור קרקעות מדינה כאילו היו קרקע פרטית, ורמ"י פועלת כקבלן לכל דבר מתוך ראייה של הכנסות כספיות - ועל הגב של מי היא עושה את הרווח הזה? אם זה היה תלוי בי הקרקעות היו ניתנות בחינם כי אנחנו מתמודדים פה עם בעיה חברתית. היום צעירים וצעירות ששירתו בצה"ל עוזבים את ישראל ובונים קהילות בקפריסין, ביוון, באיטליה, פשוט כי הם לא יכולים להרשות לעצמם לקנות כאן דירה. אנחנו בעצם ממדרים אותם. בנוסף, ברגע שמחירי השוק עולים, איתם מטפסים גם מחירי השכירות".
מה תעשה בתפקידך כיו"ר ועדת רמ"י? "אני מייצג את ראשי הרשויות המקומיות מול רמ"י. רמ"י צריכה לפעול ישירות מול הרשות המקומית, אבל ברגע שרשות מעוניינת לבצע שינוי בתוכנית בנייה, ברמ"י מיד פונים לוועדות המחוזיות, תוך התעלמות מוחלטת מהצרכים של הרשות, למשל ברמה התשתיתית. לכן יש צורך להעביר סמכויות מהוועדות המחוזיות לרשויות המקומיות. במקרים רבים מה שקורה זה שרמ"י נכנסת לערים ועושה בקרקעות ככל העולה על רוחה, לפעמים ללא תשתיות הולמות, ויש ראשי ערים שפשוט צריכים להודיע לתושבים שלהם שהם לא מסכימים לקדם תוכניות מדינה, כמו שקרה בהרצליה ובזיכרון יעקב. גם תוכניות כמו מחיר למשתכן לא באמת משתלמות כאן לזוגות הצעירים. בפרויקט כזה ברעננה רבים שזכו בהגרלה נאלצו לוותר על הזכייה כי לא היו יכולים באמת להרשות לעצמם לרכוש דירה בפרויקט".
איך אתה רואה את עתיד הבנייה ברעננה? "אם רמ"י מתכננת לשווק כאן דירות נוספות, היא צריכה לאפשר מאסה של דירות לבני מקום בדיור מוזל. אם יציעו את הדירות האלה במחירי השוק הפרטי, אין שום סיכוי שאנשים יוכלו לקנות אותן, ומי שיבוא לפה אלה רק בני עשירים". ברוידא מתכוון בדבריו לתוכנית רעננה מערב שנמצאת בסמכות ועדה מחוזית והוחלט להפקידה לפני כשנה. התוכנית מציעה כ-6,000 יחידות דיור, לצד אזור תעסוקה בשטח של כ-560 אלף מ"ר וכן שטחי עירוב שימושים בשטח של כ-160 אלף מ"ר ועוד כ-360 אלף מ"ר למבני ציבור. לדבריו, "אני מעריך שהתוכנית תאושר בעוד כשנתיים ואז רמ"י תצא לשיווקים. אם היא תבקש הצעות מיזמים והמרבה במחיר יזכה – המשמעות היא שמחיר הקרקע יקבע את מחירי הדיור בשכונה, וכך שוב ידירו את רגלי הצעירים".
2 צפייה בגלריה
רעננה
רעננה
רעננה
(צילום: עידו ארז)
"כל ראשי הרשויות צריכים להתאחד ולהגיד לממשלה החדשה: הצעירים שלנו עוזבים את הארץ, אל תוותרו על הדור הבא", מוסיף ברוידא. "כשתקום ממשלה נגיע עד משרד ראש הממשלה כדי לטפל בנושא. רמ"י הוא גוף שצריך לפרק אותו או לשלוט בו, צריך לשים סוף לסחיטה של הצעירים. לכל אחד מגיעה קורת גג ולשם כך צריך להוריד את ערך הקרקע – מה שיוביל להורדת המחירים של הקבלנים".
מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "רמ"י היא גוף ממלכתי השומר על האינטרס הציבורי. רמ"י פועלת בהתאם למדיניות הממשלה ומועצת מקרקעי ישראל ופועלת להגדלת היצע הקרקע למגורים. בשנתיים האחרונות שיווקה רמ"י קרקעות בהיקפי שיא של למעלה מ-100 אלף יחידות דיור בכל שנה ברוב אזורי הארץ. כ-80% מכלל יחידות הדיור משווקות בהנחה משמעותית לרוכשים במסגרת תוכנית מחיר מטרה. מיליארדי שקלים מהכנסות רמ"י מופנים לפיתוח, טיהור קרקעות, פינוי בסיסים ועוד.
"צר לנו כי ראש עירית רעננה, המסרב לשווק בעירו ופוגע בתושבי עירו ובכלל צעירי ישראל ומחוסרי הדיור, מנסה להעלות טענות שאינן משקפות את המצב לאשורו וכן את ההתנהלות מול כלל הרשויות המקומיות".