אפליקציית ביטוח חדשה לנהגים צעירים (בני 24-17) שנוהגים ברכב שלא בבעלותם - עשויה לשנות את האופן שבו הורים משלמים על ביטוח רכב לילד.
חברת הביטוח ליברה השיקה את אפליקציית Chik שמאפשרת להורה או לילד לרכוש ביטוח רכב יומי, ללא תלות בחברה המבטחת את הרכב. כלומר: הרכב יכול להיות מבוטח בחברה שאינה ליברה והנוסע הצעיר בכל זאת יכול להפעיל את הביטוח היומי באפליקציית ליברה.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
העלות: 30 שקל ליום. תוקף הביטוח פג אחרי יום ויש לחדש אותו במקרה הצורך. העלות היא לעד שלושה נהגים צעירים ברכב. כלומר, אם להורים יש שלושה ילדים בגילאי 24-17, נהגים צעירים, שנוהגים ברכב של ההורים, כולם יכולים לנהוג בו ביום אחד על אותו ביטוח, רק יש להפעיל אותו כל פעם על שם הנוהג. העלות תישאר 30 שקל ל-24 שעות לכולם יחד.
אין התחייבות לשימוש - אפשר להשתמש באפליקציה פעם בחודש או פעם בשנה. אין תשלום קבוע והרישום לאפליקציה הוא חד פעמי עם ת.ז של הנהג הצעיר, פרטי הרכב ובעל הפוליסה ובחבירת אמצעי תשלום.
כשהילד מפעיל את הביטוח דרך האפליקציה, ההורה מקבל סמס: "רצינו ליידע אותך שהופעל ביטוח על רכב X". פרטי התשלום יישלחו במייל להורה. התשלום יכול להיות על ההורה, או באמצעות כרטיס האשראי של הילד.

יש בשוק הצעות לנהגים צעירים אבל הן שונות

האפליקציה הושקה לאחרונה בליברה בהשקה שקטה. החברה, שמתעסקת בעיקר בביטוחי רכב העלתה את מחירי הביטוח בשנתיים האחרונות ב-50%. הסיבה היא בעיקר גניבות רכב. ביטוח גניבות זינק פי 4 לחברות.
לליברה יש 50-40 אלף שימושים בחודש וכרגע באפליקציית צ'יק היא רושמת כבר 1,500 שימושים ביום - רק של לקוחות ליברה. כעת אחרי ההשקה, מקווים בחברה שנהגים רבים שהוריהם אינם מבוטחי ליברה יעברו לאפליקציה. ההורים יוכלו לקבל החזר מחברות הביטוח שלהם על תוספת נהג צעיר ששילמו להן. אין ספק שהמתחרים ישיקו בקרוב הצעות דומות.
לשם השקת האפליקציה, שהתכנון והביצוע שלה ארך שנה וחצי, החברה נדרשה לאישור הפיקוח על הביטוח שכן לראשונה מדובר בביטוח נהג צעיר שמנותק מביטוח הרכב.
לפי ליברה, מדובר בפלח שוק גדול שכן פחות מ-5% מהמבוטחים הם נהגים צעירים שהם הנהג העיקרי. רוב הנהגים הצעירים הם נהג משני, כלומר נוהגים ברכב של ההורים, הסבים, האחים או החברים.
לחברות ביטוח אחרות יש הצעות דומות אך ליברה מציעה כאן בכל זאת מודל ייחודי בעיקר בכך שהוא מיועד למבוטחי כל החברות והוא לא כולל תשלום קבוע.
כיום, להוסיף ילד באופן קבוע לביטוח עולה כ-5,000 שקל (כאלפיים שקל תוספת על ביטוח החובה ו-3,000 שקל תוספת לביטוח המקיף) כשבחלק מדגמי המכוניות הסכום מגיע גם ל-10,000 שקל. על כל ילד תשלמו בנפרד.
ביטוח ישיר למשל, מציעה לנהג צעיר (ברכב שמבוטח בביטוח ישיר בלבד) תשלום קבוע של מינימום 40 שקל לחודש ותשלום לפי שימוש של 1 שקלים לק"מ. כלומר בנסיעה של 100 ק"מ המבוטח ישלם 100 שקל. כל החברות בשוק מציעות ביטוחים כאלה רק למבוטחיהן ולא לכלל המבוטחים. לעיתים הן דורשות התקנת מעקב מרחוק ברכיב USB. כמו כן בחלקן יש הגבלת קילומטראז' או הגבלת מספר הפעולות בשנה.
לשאלה מדוע אין חיוב שעתי, ענתה מייסדת ומנכ"לית ליברה אתי אלישקוב כי "אנחנו שוקלים את זה. בינתיים אין גבייה שעתית, כי ברמה האקטוארית אתה מבטח את הסיכון אז ההבדל בין שעה ל-24 שעות עשוי להיות זניח במחיר, אבל אם יהיה ביקוש נציע גם את זה.
"בשוק יש 700 אלף בעלי רישיון. הרעיון עלה לי גם מעולם פוליסת הבריאות שהיא אחידה, אך ההרחבות שם יכולות להיות בחברות ביטוח אחרת וגם כשהבן שלי שאל אם חבר שלו יכול להפעיל ביטוח בליברה אם ההורים שלו לא בליברה ואמרתי לו שלא. החלטתי שאת ההרחבה על הנהג הצעיר נעשה אצלנו. לא משנה באיזו חברת ביטוח אתה. גם שמנו לב שמבוטחים שהם הנהג הצעיר העיקרי - התוצאות שלהם פחות טובות מבחינת ביטוח. כשהם הנהג המשני - הם יותר אחראיים, כי הנהג הצעיר חושש אז על הרכב של ההורים.
"שנה וחצי אחרי כן ובאישור רשות הביטוח יש לנו מוצר כמו ביט (bit). אף אחד לא יודע שביט זה של בנק הפועלים. בשביל צ'יק צריך חשבון בנק וכרטיס אשראי. זהו. להורה יש ביטוח רכב לא משנה באיזו חברה. יש בשוק מוצרים לנהגים צעירים כמו הראל סוויץ', ישיר צעיר; פניקס צעיר - אבל משלמים שקל לק"מ, יש תשלום מינימום לחודש, צריך לשים מתקן מעקב באוטו. זה לא דומה למוצר שלנו".
אם אני משתמשת 3 פעמים בשבוע ברכב, במשך שנה העלות בשירות שלכם תצא 4,680 שקל. לא בהכרח זול. "נכון שזה יכול להגיע לאלפי שקלים. לכן אני ממליצה על האפליקציה לנהגים צעירים שמשתמשים ברכב 3 פעמים ומטה בשבוע. וגם אם משתמשים יותר: זה הרבה יותר פשוט כשזה 30 שקל כל פעם ולא סכום ענק שסותם את המסגרת. בנוסף: הילד יכול לשלם בעצמו ולא ההורה. הורים שרשמו את הילד על הביטוח שלהם יכולים להתקשר לחברה ולבקש החזר על כל הסכום".
סכום הביטוח שווה לכל נהג? גם אם יש לו עבר של תאונות? "הסכום קבוע. אנחנו מאפשרים תאונה אחת. בשתי תביעות ומעלה מונעים חיתום. כלומר לא מייקרים את הביטוח - האפליקציה פשוט נחסמת".