שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התראיין הבוקר (שלישי) לאולפן ynet וטען בנוגע לביקורת על אי-העברת כל הכספים הקואליציוניים לצורכי מלחמה כי "הדיבור על הכספים הקואליציוניים הוא קמפיין. המלחמה הזאת הולכת לעלות לנו קרוב ל-200 מיליארד שקלים. אנחנו נצטרך שינוי בסדרי עדיפויות, נצטרך לחתוך בהרבה דברים.
"נכון, כל שקל חשוב", הוא הוסיף. "בשבוע הראשון של המלחמה עצרנו את התקציבים, עד עכשיו מצאנו מקורות מתוך התקציב לצורכי מלחמה של בערך 6 מיליארד שקל, כי התחייבנו לשימושים של 9 מיליארד - למלונות, לרווחה, לבריאות, לחינוך, לביטחון לאומי, לכיתות כוננות, כמובן לצבא. בנוגע לצרכים האזרחיים, אנחנו נביא חקיקה בעזרת השם ממש בקרוב של 13 וחצי מיליארד שקלים לצרכים האזרחיים של המלחמה. חלק מזה, 4.5 מיליארד, באים במסגרת התייעלות מתוך התקציב. זה המון, אגב, בתקופה הזאת של השנה, כי רוב התקציב כידוע כבר חוייב, אנחנו בסוף השנה".

"שנה הבאה נחתוך בבשר החי"

"חלק מזה יבוא מהגדלת הגרעון, זה לא נורא, ניהלנו מדיניות פיסקלית אחראית, בנק ישראל גם אומר את זה. הבאנו תקציב מרוסן ואחראי עם גרעון מתוכנן נמוך. אפשר להגדיל את הגרעון בעוד אחוז, לא קרה שום דבר, זה לא דרמה. שנה הבאה נצטרך לחתוך בבשר החי, ואני אומר עוד פעם, לכולם - לא רק לחרדים, לא רק לחילונים, לא רק לדתיים, אנחנו נחתוך בדברים שחשובים לכולם ונסיט למאמץ המלחמתי.
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: קובי קואנקס)
"אבל שוב", הדגיש סמוטריץ', "קמפיין הכספים הקואליציוניים הוא פופוליזם זול, בסוף הכל מתכנס לאיזה 100-200-300 מיליון שקל לחינוך החרדי. אפשר לאהוב את זה או לא לאהוב, הוויכוח הזה היה איתנו לפני המלחמה, יהיה איתנו אחרי המלחמה, הוא לא קשור למלחמה. אני מסרב להיכנע לפופוליזם ולהפלות מורה חרדי רק בגלל שהוא חרדי".
אם השכר למורים החרדים כל כך חשוב כמו שאתה אומר, למה הוא נמצא בסעיף של כספים קואליציוניים ולא בבסיס התקציב? "זה באמת החטא הקדמון. חודשים אני שואל את אנשי המשרד לפי מה הם מחליטים מה בבסיס הכספים ומה כסף קואליציוני. אני חושב שצריך לתקן את זה. הודעתי שצריך לעשות את זה כדי שלא יהיה תקציב סוג א' תקציב סוג ב'. צריך להחליט על חלוקת הכספים כמו בדמוקרטיה ולא דרך כספים קואליציוניים.
"אני רוצה להסביר את סוגיית 'אופק חדש' של החרדים. אני משלם עליו פוליטית אבל זה לא מעניין אותי. חתמתי על שני סוגי הסכמי שכר - אחד עם רן ארז, הסכם שכר של מיליארדים עבור המורים. זה לא הסכם שהדרג המקצועי תמך בו. לא העליתי על דעתי להגיד למורים שעכשיו מלחמה אז אני לוקח את תוספות השכר בחזרה. אותו דבר - נחתם הסכם עם הרשתות בחינוך החרדי, שאגב מלמדים שם ליבה".
לא מלמדים שם לימודי ליבה. "אתה טועה, מלמדים. אפשר להתווכח - כן פיקוח, לא פיקוח, יש לי הרבה מה להגיד על התוצרים של החינוך במדינת ישראל בכל הזרמים. אז נחתם איתם הסכם, המורים כבר קיבלו את התוספת בתלוש. להפלות אותם רק בגלל שהם חרדים? הרי לכאורה גם את המיליארדים מההסכם עם רן ארז אפשר להגדיר כספים קואליציוניים, כי זה לא מקצועי, זה סיכום פוליטי בין ארגון פוליטי שהוא ארגון המורים לבין גוף פוליטי שנקרא ממשלת ישראל. זה לא עובד ככה. לא אפלה מורה חרדי רק כי הוא חרדי. הוויכוחים על החינוך החרדי ועל לימודי ליבה היו לפני המלחמה ויהיו אחרי, הם לא קשורים והניסיון לכרוך אותם זה פופוליזם זול".
לשיטתך הכספים הקואליציוניים הם 'כסף קטן'. אתה מדבר על 200 מיליארד שקל באירוע הכלכלי הגדול ביותר מאז מלחמת יום הכיפורים. מאיפה יגיע המימון של הכסף הגדול הזה? "קודם כל, המלחמה עולה כסף. זאת עובדה. זה לא קשור למי שר האוצר או מי הממשלה. אני גם לא רוצה להגביל, בוודאי לא את המלחמה או את הצבא".
אגב, אמרת בעניין הזה שיש כסף - אבל אין כסף, צריך לקחת הלוואות. "בוא נתחיל מזה שהכלכלה הישראלית נכנסת אל המשבר הזה בסה"כ חזקה, יחס חוב תוצר נמוך, גירעון מתוכנן נמוך, זו תוצאה של מדיניות אחראית שאני נלחמתי עליה ושילמתי עליה מחירים לא קלים כי האמנתי בה וידעתי שצריך לשמור כריות בטחון. שוק התעסוקה גם מאוד מאוד מהודק. כל אלה נתונים לנו בהחלט גמישות פיסקלית לנהל את המערכה הזאת, ועדיין יש לה נגזרות והיא תעלה כסף והכסף הזה בחלקו יבוא מהלוואות והגדלת גירעון שכולנו נשלם, וחלקו יבוא מהתייעלות ושינוי סדרי עדיפויות בתוך התקציב".

"תמיד הייתה ממשלה מנופחת ותמיד היה נכון לקצץ בה"

תסגור משרדי ממשלה אולי לצורך ההתייעלות הזאת? תתמוך בזה? בין היתר שרים מהמפלגה שלך מאיישים משרדים שנחשבים מיותרים, וזאת על פי אגף התקציבים של האוצר שאתה עומד בראשו. "בוא לא נהיה פופוליסטים. אני לא שולל שום דבר, אבל לסגור משרדים בסוף זה גם גרוש וחצי, אם אתה סוגר רק את המשרד עצמו אז העלות של השר והצוות שלו זה 2-3 מיליון, כמו שאמרתי, גרוש וחצי. אם רוצים רפורמה אמיתית שתחסוך כסף צריך לצמצם את המגזר הציבורי, ופה כבר צריך לעבור דרך ההסתדרות והעובדים וחקיקה. אז אני מציע לכולנו בואו לא נחפש את המטבע מתחת לפנס".
זה לא מעט כסף למשרדים שאין להם משמעות ואין להם שום מטרה. היית שותף להגדלת המשרדים, דרשת משרדים לשרים שלך. "אף אחד מהשרים שלי לא נמצא במשרד חדש. כל המשרדים האלה היו במשך שנים. משרד שת"פ אזורי הוקם לשמעון פרס בזמנו".
נראה לך שכרגע צריך משרד לשת"פ אזורי? גם אם חלק מהמשרדים היו בעבר לא היו ממשלות עם כל כך הרבה שרים, המספרים מופרכים. "לא, לא, גם לא היה צריך אותו 30 שנה כשהקימו אותו לשמעון פרס ולא שמעתי אתכם צועקים אז. בלי צביעות. אני בעד לצמצם, אני בעד להתייעל, אני נגד ציניות. הממשלה של אריק שרון הייתה יותר גדולה, בואו, מספיק. אני אומר מספיק עם הפופוליזם הזה, תמיד הייתה ממשלה מנופחת, תמיד היה נכון לקצץ בה, זה נכון גם עכשיו. בואו לא נהפוך את זה לפוליטיקה ולימין-שמאל, כי זה היה תמיד".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה. "תמיד היא הייתה מנופחת"
(צילום: אוליסייה פיטוסי)
עוד אמר כי "אנחנו עובדים על תקציב חדש לחלוטין ל-2024 ועל שורה גדולה של רפורמות שיתמכו בצמיחה של המשק, ואני מצפה מכם לתמוך בזה גם כשזה יהיה לא פופולרי, גם כשהקיצוצים לא יהיו רק במקומות שנוח לקצץ, אצל החרדים למשל. רוצה לראות אתכם תומכים גם כשאקצץ בבשר החי של הדברים שחשובים לכם ולמחנה שאתם או אחרים מזוהים איתו. נקצץ לכולם. אין ארוחות חינם וכל שקל שנוציא היום הילדים והנכדים שלנו יצטרכו לשלם על זה.
"אני חושב שהעלאת מיסים בוודאי בשלב הזה היא לא נכונה, אני לא יודע מה יהיה בעוד שנתיים-שלוש, כרגע זה לא נכון להעלות מיסים. זה לא נכון ברמה הלאומית, זה לא נכן ברמה הכלכלית. עכשיו נשלם את המלחמה ונסיים איתה ואז מה שחשוב זה להעלות את המשק למסלול צמיחה כמה שיותר, וכדי לעשות את זה לא צריך כרגע מיסוי אלא להפך. האם בעתיד יש לזה מקום? לא יודע".

"הטענות של הייעוץ המשפטי מצחיקות. סטודנט שנה א' לא היה כותב אותן"

בנוגע לתוכנית הסיוע הכלכלית, שאושרה לאחרונה אחרי שהתעכבה במשך מספר שבועות בשל חוסר הסכמות על התוכנית הראשונה שפרסם משרד האוצר, אמר סמוטריץ' כי "תקפו אותי הרבה על למה לא הכנסתי את באר שבע ואשדוד לתוך מתווה הפיצויים, מכיוון שגם הם סבלו ובתי הספר שם היו סגורים בהנחיית פיקוד העורף".
הודעת שתכניס אותם למתווה בלי שהגורמים הבכירים ביותר במשרדך ידעו על זה, המנכ"ל שלך שמע על זה ברדיו. "תראה, אם אני לא נותן כועסים עלי ואם אני נותן כועסים עלי. אין באמת איך להתמודד עם הביקורת. התייעצתי, היו דיונים מקצועיים, אל תגידו דברים שהם לא אמת".
"מנכ"ל שלך, שאתה מינית במשרת אמון, וגורמים מקצועיים נוספים במשרד, אומרים שלא הכירו את זה. אתה אומר שהמנכ"ל שלך שיקר לי כשאמר שהוא לא ידע? "הוא ידע, היו דיונים מקצועיים, בסוף לקחתי החלטה שכן, הייתה בניגוד לעמדת אנשי המקצוע שלי, אבל אתה יודע, אם הייתי מקשיב לעמדה שלהם, תושבי הצפון היו צריכים לישון עכשיו על מזרונים באולמות ספורט במתנ"סים ובכיתות לימוד של בתי ספר תיכון. אני בימים הראשונים נלחמתי מול אנשי המקצוע ואמרתי שלא יהיה פינוי למתנ"סים".
אמרת שהייעוץ המקצועי "מעניין לך את קצה הפופיק" כשאמר לך שצוות המשימה המיוחד שהקמת, שבו אתה מכפיף את ראש אגף התקציבים והחשב הכללי למנכ"ל שאתה מינית, לא חוקי. אתה לא חושב שזו התבטאות בעייתית? "אתה יודע זה פשוט מדהים, אתה לא יכול לתקוף אותי בצדק על זה שדברים לא עובדים והכסף לא מגיע לאנשים, ואז כשאני עושה את מה שצריך כדי לחתוך בירוקרטיות, כדי לעבוד מהר - אתה בא אלי בטענות. תקשיב טוב, אני לא יודע מי אמר שהתבטאתי, כדאי שתפסיקו עם כל ההדלפות הצהובות והמכוערות האלה שאף אחד לא יודע מי אמר אותם בישיבות הממשלה.
4 צפייה בגלריה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והיועץ המשפטי של משרדו אסי מסינג
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והיועץ המשפטי של משרדו אסי מסינג
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והיועץ המשפטי של משרדו אסי מסינג
(צילום: אלכס קולומויסקי דוברות משרד האוצר)
"הקמת הצוות הזה היא משהו שהמליצו לי עליו המון בכירי משרד האוצר לשעבר, הוא לא פוגע בסמכות של אף אחד. המסמך שכתב הייעוץ המשפטי של המשרד שלי מגוחך, מצחיק, סטודנט שנה א' למשפטים לא היה כותב אותו. לקחתי את מנכ"ל המשרד ואמרתי לו שהוא מרכז עכשיו צוות שחברים בו גם אגף תקציב וגם החשב הכללי, בלי לפגוע בסמכות של אף אחד. זה כדי לסגור מעגלים בצורה מהירה ולעבוד מהר מול משרדי הממשלה האחרים, מנהלת התקומה".

מחסור בציוד לחיילים? "הצבא אומר שלא חסר כלום"

אתה בתור שר האוצר אומר שיש מספיק כסף למלחמה, אבל מתנדבים והורים עדיין צריכים לקנות לילדים שלהם אפודים קרמיים, קסדות, מדים, מעילי גשם. איך הגענו למצב הזה? "זו שאלה. טובה. ושוב, צריך להודות על האמת, המלחמה הזאת תפסה אותנו לא מוכנים בהרבה וקטורים. בואו, קרסו כאן קונספציות. חשבנו פעם שצריך צבא קטן וחכם. אז הוא קטן, לא צריך המון וסטים, לא צריך המון מעילי גשם, לא צריך המון מיטות. וחשבנו פעם שאפשר להתחבא מאחורי קירות וגדרות ולהכיל את המפלצת בכסף ושזה ירגיע אותה והיא לא תירה, וחשבנו שהטילים של חיזבאללה יחלידו. והדבר הזה קרס. אני חושב שיחסית מהר, גם מערכת הביטחון וגם יתר זרועות המדינה התעשתו. אנחנו מחזירים מלחמה, בחזית ובעורף. נכון, זה לא מושלם, אגב תמיד תמיד יש מקום לארגוני חברה אזרחית. זה מצוין. זה קורה בשגרה.
4 צפייה בגלריה
כוחות אוגדה 36 בלחימה להכרעת גדוד ׳זייתון׳ של ארגון הטרור חמאס
כוחות אוגדה 36 בלחימה להכרעת גדוד ׳זייתון׳ של ארגון הטרור חמאס
חיילי צה"ל בעזה. "תרומות? הצבא אומר שלא חסר כלום"
(צילום: דובר צה"ל)
"הצבא אומר שלא חסר כלום ושהתספוקת מגיעה והלוגיסטיקות עובדות. אני לא יודע לבחון את זה. אני יודע לומר שבסה"כ, בהתחשב בנקודת השבר שממנה התחילה המערכה הזו, גילינו את הכוחות שבאמת כולנו כבר שכחנו שיש לנו. התעסקנו בשטויות בשנים האחרונות".
כשאתה אומר שהתעסקנו בשטויות זה גם העיסוק ברפורמה? "כולנו. תקשיב שנייה, אמרתי אינספור פעמים שאני אכה על החזה של עצמי, אעשה את חשבון הנפש של עצמי ואני משתדל גם להיות שקוף מול הציבור, אני גם משתף את הציבור באיפה צדקתי ואיפה טעיתי ואיפה לא הייתי בסדר ומה אני צריך לעשות אחרת. אני לא אכה על חזה של אף אחד אחר. אני לא אתעסק במה אחרים לא היו בסדר. אני אנסה להפיק את הלקחים שלי, בוודאי שגם לי יש לקחים להפיק.
"אני חושב שגם הכלכלה תהיה חזקה יותר. אתה תראה שיהיה פה עכשיו גל עלייה מאוד גדול, אתה תראה פתאום גל של פטריוטיות כזאת. כשיזהר שי התקשר אלי קצת אחרי שהבן שלו נפל, וכמעט בכיתי מרוב התרגשות, הוא אמר לי שהוא הולך להקים 1,500 סטרטאפים, סטארטאפ לכל נופל. יהיו פה אנרגיות אדירות של פטריוטיות".
אומר ח"כ קרויזר מעוצמה יהודית השבוע - אנחנו בסוף הלחימה נחזיר את המנדט. למה שלא תגיד את זה? "אני לא מוכן לדבר על זה כשהלוחמים שלנו בעזה. ברגע הזה, אני עכשיו מתעסק רק בדבר אחד, בלהרים את רוח העם, בלזקוף את קומתו, בלנצח, בלתת לצבא את כל מה שצריך, למערכת הביטחון את כל מה שצריך, לעורף. לתת מה שצריך ושנמצא במשמרת שלי, באחריות שלי, בכלכלה. אני רוצה להתעסק רק במרחבי ההסכמה הלאומיים".
בתוך כך, בשאלות ותשובות עם השר שנערכו לפני הריאיון באולפן ynet, שר האוצר גילה כי בשבוע הקרוב מתכננים במשרד האוצר להעניק בפעם השנייה מענק לכל מפונה במתווה שבו ניתן המענק הראשון ל-65 אלף מפונים מהדרום. המדובר במענק של 1,000 שקל לכל אדם, מבוגר כמו גם ילד, עד לסכום של 5,000 שקל למשק בית. המענק ישולם על ידי רשות המיסים.