אחרי התלבטויות החליטה מדינת ישראל להשתתף ביריד אקספו אוסקה 2025, היריד הבינלאומי היוקרתי שנערך אחת לחמש שנים. אלא שבניגוד ל"אקספו דובאי 2020" בו הקימה ישראל ביתן ענק בעלות של 70 מיליון שקל, שמשך מיליוני מבקרים ונחשב לאחד המוצלחים בתולדות ירידי אקספו - הפעם תסתפק ישראל בביתן צנוע בעלות של 10 מיליון שקל בלבד כדי לחסוך בעלויות. כך נודע ל-ynet.
שגריר ישראל ביפן, גלעד כהן, שיגר היום (ו') מכתב בעניין לשרת האקספו היפנית האנאקו ג'ימי והודיע לה על ההחלטה הרשמית של ישראל.
1 צפייה בגלריה
יריד ישראלי אקספו דובאי 2020
יריד ישראלי אקספו דובאי 2020
הפעם יהיה צנוע יותר. יריד ישראלי אקספו דובאי 2020
(צילום: ALI HAIDER, אי-פי-איי)

את ההחלטה קיבלו שר החוץ ישראל כ"ץ, ראש המל"ל צחי הנגבי ומנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי. משרדי ראש הממשלה והחוץ לקחו על עצמם את המשימה והתחלקו בתקציב. זאת במקום לאגם תקציבים מיתר המשרדים בשל קוצר הזמן.
הממשלה הייתה אמורה לאשר את השתתפות ישראל ביריד בישיבת הממשלה ב-11 באוקטובר. אך בעקבות המלחמה הוקפאו כל המהלכים לאישורה. ממשלת יפן הודיעה לישראל בכמה הזדמנויות שהמועד האחרון והסופי בהחלט לקבל החלטה הוא ב-25 בינואר. בסופו של דבר הוארך הזמן האחרון לתשובה ליפנים עד 31 במרץ.
יריד אקספו הוא חלון הראווה של מדינות העולם להציג את הישגיהן וישראל כ"אומת הסטארט-אפ וההייטק" לא יכלה להיעדר ממנו. נודע כי שר המדינה לענייני חוץ, טסוג'י קיוטו, שביקר בארץ בסוף פברואר נפגש עם שר החוץ כ"ץ וראש המל"ל הנגבי וביקש מהם שישראל תשתתף. יצוין, כי יפן מנעה את השתתפותה של רוסיה ביריד, אבל רצתה את השתתפותה של ישראל.
המחשבה הראשונה על ביתן גדול (A) בהשקעה של 74 מיליון שקל ירדה כאמור בשל אילוצי תקציב לנוכח המלחמה ולכן הוחלט על ביתן מסוג C, בשטח של 80 מ"ר, בחלל משותף עם עוד 80 מדינות, ובהם הפלסטינים ומדינות מתפתחות, שחלקן אף ממומנות על ידי היפנים. רק 57 מדינות רשאיות להקים ביתן מסוג A.
לדברי השר כ"ץ, "במיוחד עכשיו, כשאנחנו נלחמים במלחמה הצודקת שלנו נגד ארגון טרור רצחני, יש חשיבות עצומה להשתתפותה של מדינת ישראל באירוע החשוב ביפן. נגיע בראש זקוף ונציג את ההישגים והתרומות הרבות של מדינת ישראל לעולם במגוון תחומים. השתתפותנו תחזק עוד יותר את קשרי הידידות ושיתוף הפעולה בין ישראל לקהילה הבינלאומית".
שגריר ישראל ביפן גלעד כהן אמר: "אנו שמחים שהמאמצים נשאו פרי ושישראל תיוצג ביריד החשוב ביותר בעולם לקידום היצוא, החדשנות וההשקעות בישראל".