בשיתוף אתר "המקצוענים"
הטרנד הבוטני, כבר מזמן לא טרנד, אלא הפך לדרך חיים עבור רבים. אם אתם מרגישים שגידול צמחים עונתיים קטן עליכם, ואתם כבר מוכנים להתמודד עם טיפוח עצים בעציצים, המדריך הזה בשבילכם.
מה גורם לעץ לא להתפתח בעציץ? מדוע לא תמיד זה אשמתכם ואיך כדאי למנוע את האכזבה כבר בזמן הביקור במשתלה? לפניכם העצות שיעשו לכם ירוק בעיניים ושמח בלב.
11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איך לבחור את סוג העץ ואת השתיל?

"חשוב מאוד להתאים את העץ הנכון למיקומו", ממליצה בלה פוטשבוצקי, מחברת הספר 'גינה להשכיר' בהוצאת מודן וחובבת צמחים מושבעת. "כלומר, לתנאי התאורה, לתנאי האקלים באזור ולשטח בו הוא מיועד להיות ממוקם.
"כמו כן, כדאי לבחון את השתיל עצמו. קצב הצימוח שלו, כיוון הצימוח, האופן שבו הוא עוצב לפני שאתם רוכשים אותו – בכל אלו יש להתחשב".
11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אז איך לבחור את השתיל במשתלה?

התאימו אותו למרחב שבו הוא מיועד להיות ממוקם: ניתן לעצב עצים בכל מיני דרכים. "ישנה שיטה שנקראת 'אספליה', בה מעצבים את ענפי העץ כך שהם צומחים באופן המזכיר חנוכייה", אומרת פוטשבוצקי.
"לעץ כזה, יש מראה ייחודי, ואופן הגדילה שלו הוא כמעט דו-ממדי, מה שבהחלט מתאים למרפסות קטנות. זאת, מפני שהוא חוסך מקום במרפסת ומאפשר מעבר נוח.
לדבריה, "לעומתם, יש עצים שגדלים על כמה גזעים קטנים, במקום על גזע מרכזי אחד, מה שמקנה להם מראה הדומה לשיח".
בדקו ששתיל העץ נקי ממחלות וממזיקים: הציצו מתחת לעלים ובבית השורשים ובדקו שאין כנימות או מזיקים אחרים. פוטשבוצקי: "כתמים על העלים, עלים מצהיבים יבשים או חיוורים – אלו מעידים על שתיל שאינו בריא. עליו להיראות חיוני וזקוף, עם עלים ירוקים ורעננים וניצני עלים המנבאים צמיחה חדשה.
"בנוסף, ודאו שאין עשבים שוטים שיוצאים מאדמת השתיל".
11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בדקו את מערכת השורשים של העציץ: אל תסתפקו בבדיקת השתיל מעל לקו האדמה שבעציץ הוציאו אותו ממיכל הפלסטיק בעדינות, ובדקו שמערכת השורשים אינה מלופפת סביב עצמה ואינה יוצאת מחור הניקוז של המיכל.
"ליפוף סבוך, הוא סימן לכך שהשתיל נמצא זמן רב מדי במיכל הפלסטיק", מפרטת פוטשבוצקי. "לשורשים אלו, שכבר הספיקו להתעצות, יהיה קשה עד בלתי אפשרי לשנות את צורתם, מה שיקשה על העץ להתפתח.
"לעומת זאת, ליפוף התחלתי יחסית, של שורשים דקים, רכישתם וגמישים הוא תקין. זאת, מפני שבזמן השתילה, תוכלו לפתוח אותם מעט ולעודד אותם להתפרש".
11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לסיכום, כדאי לבחור שתיל עם כמה שפחות שורשים בוגרים ומעוצים וכמה שיותר שורשים חדשים לבנים ודקיקים. אגב, גם ריבוי שורשים בוגרים, מעיד על כך שהשתיל זמן רב במיכל, והמידה של המיכל קטנה מדי עבורו, כך שבית השורשים צפוף מדי.
פוטשבוצקי: "שימו לב, שאם השתיל גדול, גבוה ומרשים ומיכל הפלסטיק שלו קטנטן, הדבר בהחלט מעיד על כך ששורשיו כבר סבוכים ומלופפים. אם הם כבר הצליחו לחדור דרך חור הניקוז והשתרשו עם האדמה, עקירתם תהיה טראומה לשתיל, ולא בטוח שהצמח יוכל להתאושש ממנה. העדיפו שתיל אחר, במקום".
11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בדקו שתפוח ההרכבה בגזע תקין: "רוב עצי הפרי וחלק מעצי הנוי 'מורכבים' על עץ אחר מאותה המשפחה", מסבירה פוטשבוצקי. "כלומר, לוקחים ענף של עץ מסוים, ומחברים אותו בצורה מיוחדת עם גזע של עץ אחר מאותה המשפחה, אשר לו תכונות צימוח רצויות. לגזע המורכב קוראים 'כנה' ולענף שמעליו קוראים 'רוכב'".
לדבריה, "הכנה, מאפשר לנו ליהנות מתכונות צימוח בריאות וחזקות. למשל, עמידות בפני מזיקים ונזקי מזג-אוויר אחרים, יכולת ספיחת מזון ונוזלים טובה מהאדמה, חוזק ועמידות הצמח בסוגי קרקעות שונים, ואפשרות לקבל בסופו של דבר פירות עסיסיים וטעימים למאכל. תפוח ההרכבה, הוא המיקום בו מתרחש האיחוי בין הכנה לרוכב. לכן, חשוב לוודא שהוא תקין".
כיצד ניתן לוודא זאת?
פוטשבוצקי: "הכנה חייב להיות בקוטר זהה או גדול יותר מהרוכב. ככל שהאיחוי חלק וקשה יותר להבחין בו, סימן שההרכבה נעשתה בצורה טובה ובריאה יותר לעץ. עץ שהורכב בצורה לקויה, קרוב לוודאי שלא יתפתח".
11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בית לעץ: איך לבחור את העציץ?

בשונה מצמחים אחרים, עצים מצריכים עציצים גדולים יחסית. זאת, בכדי לאפשר לשורשי העץ להתפרש ולאפשר לעץ לשגשג ולהגיע לגודל בריא. פוטשבוצקי: "ככל שנפח השורשים גדול יותר, נוף העץ יכול להיות גדול יותר, ולאפשר שהות ארוכה יותר בעציץ, ללא התערבות".
גודל העציץ: "עציץ של עצים קטנים ושיחים, צריך להיות לפחות ברוחב של 60-70 ס"מ ובגובה של לפחות 50 ס"מ", מציינת פוטשבוצקי. "ככל שיהיה לכם מקום לכלי גדול יותר, העץ יוכל להתפשר בצורה טובה יותר ולהגיע לגודל אידיאלי".
11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ניקוז: "חשוב לוודא שיש למים לאן להתנקז, ושהעץ נמצא בקרבה לחור או לתעלת ניקוז במרפסת או בגג", ממליצים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"ישנם עציצים שמגיעים עם מגש אגירה תואם, ומומלץ להיעזר בגנן מקצועי, על מנת להוציא מהעציץ צינור שיוליך את המים אל חור הניקוז של המרפסת. בכך, תקטינו את הסיכון לבעיות רטיבות מתחת לריצוף, ותשמרו על תשתית הבית שלכם תקינה".
11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
משקל: חשוב מאוד להגביל את משקל העציץ. הסיבה: עציץ שאינו ממוקם בגינה, אלא על מרפסת, מוסיף משקל רב בתוספת האדמה והעץ שבתוכו.
פוטשבוצקי: "חשוב לחשוב על ניידות, על יציבות המרפסת (אשר יכולה לשאת משקל מקסימלי מסוים) ועל היכולת לשלוף בעתיד את העץ מהעציץ לצורך גיזום שורשים, לצורך הגבלת צמיחתו".
לדבריה, "משימה זו, קשה מאוד לביצוע כששותלים עץ בכלי חרס או בטון כבד מדי. העדיפו עציצים גדולים מפלסטיק, מעץ או מחומרים רכים. קיים מגוון של עציצים העשויים מפלסטיק ממוחזר עם איטום פנימי. הם קלים לנשיאה, ולחלקם אפילו יש ידיות".
11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איזה עצים ניתן ומומלץ לגדל בתוך עציצים?

פוטשבוצקי: זית, פיג'ויה, פלומריה ריחנית, תפוז סיני פיטנגו ורימון מצוי – אלו עצים שבהחלט ניתן לגדל בתוך עציץ במרפסת, ואפילו בכניסה לבית. כאמור, בהתאם למיקום הספציפי שלהם ביחס לאור, תנאי האקלים, שיטת הצימוח והעדפתכם האישית".
פורסם לראשונה: 13:26, 09.02.22