13 ימים מאז פרוץ המלחמה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ובכירי משרד האוצר הציגו הערב (חמישי) את תוכנית הסיוע הכלכלית של מלחמת "חרבות ברזל" ומתווה הפיצויים.
בפתח דבריו של סמוטריץ' השר לקח שוב אחריות בפני הציבור, ומעבר לזה לקח אחריות גם על העיכוב במענה: "אם היו חריקות בימים הראשונים - גם על זה אני לוקח אחריות מלאה ומקבל את הביקורת בהנה גמורה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
התוכנית כוללת מענק לרשויות וליחידים, מענק המשכיות עסקית, הלוואות בערבות מדינה, דחיית מועדים ותשלומים, הקדמת תשלום מדינה לספקים והקדמת פעימת מס הכנסה שלילי.

אלו פרטי התוכנית העיקריים:

מענקים לעסקים עד 7 ק"מ ולאשקלון, בכפוף לאישור ועדת הכספים:
  • החזר מלא לנזק ישיר של פגיעה פיזית במבנה וציוד
  • החזר מלא לכלל הנזק העקיף כמו תשלומי שכר, אובדן המחזור וכדומה
ל-ynet נודע שבכוונת האוצר ליצור טבעת נוספת של הטבות מעבר לטווח ה-7 ק"מ בדרום, שתכלול יישובים של בין 7 ק"מ עד ל-22 ק"מ, כדי לכלול במסלול הפיצוי הכולל את ההוצאות הקבועות והירידה במחזור לעוד 10 ישובים ובעיקר לערים נתיבות (12 ק"מ) ואופקים (22 ק"מ).
מענקים לעסקים בכל הארץ:
  • החזר מלא לנזק ישיר של פגיעה פיזית במבנה וציוד
  • מענק המשכיות עסקית: מענק שמטרתו להעניק מענה ראשוני, מהיר ורוחבי לעסקים. מענק זה ישקף הוצאות קבועות של העסק וכן השתתפות ברכיב השכר, המענק יינתן בצורה דיפרנציאלית כך שעסק שנפגע יותר, יקבל יותר. המענק יינתן לעסקים שהמחזור הפעילות שלהם היא עד 400 מיליון שקל וקיימת ירידה במחזור של מעל ל-25% בחודש אוקטובר לדיווח חד חודשי או 12.5% לדיווח דו חודשי. בנוסף יינתן מענה נקודתי לעסקים חדשים
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים אוצר
מסיבת עיתונאים אוצר
נוסחת המענק לעסקים בכל הארץ
הקלות תזרימיות:
  • קרן הלוואות בערבות המדינה בהיקף 10 מיליארד שקלים וכן שורה של הקלות בקרן הלוואות המדינה לעסקים קיימים
  • דחיית תשלומי ביטוח לאומי לעצמאיים
  • הקדמת תשלומי המדינה לספקים
  • שיפוי מיידי למעסיקים ועצמאים בעד ימי מילואים
  • דחיית תשלומי מע"מ
  • הארכת רישיונות ודחיית אגרות
  • הקדמת מס הכנסה שלילי

סמוטריץ' לרשויות: תעשו מה שנכון והמדינה תעמוד מאחוריכם

סמוטריץ' הוסיף במסיבת העיתונאים כי "אנחנו עוטפים היום את הניצולים ואת תושבי העוטף וגבול הצפון באופן מלא. הסדרנו את התשלום למלונות, העברנו מענק מזומן לרשויות לצרכים גמישים, העברנו מענק אישי לכל המפונים מבתיהם, הסדרנו את סוגיית השהות במלונות בצורה נוחה ויעילה, אנחנו מתקצבים את הרשויות הקולטות כדי שיוכלו לתת מענה למפונים כדי שלאף אחד לא יחסר כלום, מענק נוסף לרשויות לצרכים משתנים של התושבים, ועוד.
"אני רוצה להיות מאוד ברור בעניין הזה ולומר לראשי הרשויות, גם המפונות וגם הקולטות: אני סומך עליכם ונותן בכם אמון מלא. אני עומד מאחוריכם באופן מלא ואנחנו נשלם הכל. עכשיו צריך פחות בירוקרטיה ופחות נהלים ויותר מנהיגות, אחריות, שכל ישר ובעיקר לב רחב. אל תחכו, תעשו מה שנכון והמדינה תעמוד מאחוריכם.
"אני חוזר על מה שכבר אמרתי - השהות שלכם תוארך ככל שהדבר יידרש ואנחנו נממן הכל. אף אחד לא יפונה מהמלון כל עוד אין לו בית מסודר לחזור אליו".
הוא הוסיף בנוגע לתוכנית המוצגת כי "אנחנו מציגים עכשיו תוכנית שיש בה מרכיבים רבים והיא גדולה ורחבה הרבה יותר ממה שהיה אפילו בתקופת הקורונה. למדנו והשתפרנו והשתדלנו שהמענה יהיה רחב, מדויק ויעיל יותר. אני מודה שאין אף פעם דבר מושלם אבל היה חשוב לי לגבש מענה מהיר.
"עצרנו כל מה שלא חשוב בתקציב. כבר בימים הקרובים נגדיל את מסגרת התקציב בכנסת. נגדיל את הגירעון באחריות אך בגישה מרחיבה".

מנכ"ל האוצר: רוצים שהעסקים ימשיכו לתפקד ככל הניתן

שלומי הייזלר, מנכ"ל משרד האוצר, הוסיף כי "התכלית של התוכנית היא מצד אחד לתת אוויר לנשימה למשק ולעסקים וכמובן מהצד השני לגרום לכך שהעסק יוכל להמשיך לתפקד. אנחנו רוצים שהעסקים יתמודדו ויעבדו כמובן ככל שהדבר ניתן. צריך לומר שהתוכנית והמתווה מתייחסים לנקודה הנוכחית בה אנו נמצאים.
"אנחנו מדברים על הקדמת תשלומי מדינה לספקים, ואת המע"מ אנחנו נדחה. אנחנו רוצים להכריז גם על הקדמת פעימות מס הכנסה שלילי שיקל על אותם אנשים.
"לגבי המענקים - אנחנו מחלקים כל את הארץ לשני חלקים - יישובי הספר כאשר באזורים האלה אנו נותנים פיצוי מלא לפי אחד משלושת המסלולים הקבועים בחוק, אנחנו עובדים כרגע על תיקונים שאשקלון תצטרף לאותם אזורים שמקבלים את הפיצוי המלא.
"החלק השני זהו הפיצוי לכל הארץ - שאגב זאת הפעם הראשונה שמפצים שאירוע מלחמתי את כל העסקים בארץ".
ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, אמר כי "בהיבט הביטחוני אנחנו נותנים לצה"ל לעבוד לפי הצורך וביומיים האחרונים אישרנו גם למשרד לביטחון לאומי להקים מאות כיתות כוננות ברחבי הארץ עם אזרחים שיואמנו ויקבלו נשקים. גם מערכת הבריאות התייצבה".
בנוגע לפיצויים לעסקים: "חשוב לי להגיד שאנחנו כרגע בתחילת האירוע אנחנו לא יודעים מה ההיקף ומה יהיה המשך. צריך להגיד - היום, לפי הנחיות פיקוד העורף, רוב העסקים בארץ יכולים לעבוד, יכולים להמשיך לייצר. חשוב מאוד שהעסקים יעבדו החוזק הכלכלי של העורף הוא חלק ממאמצי הלחימה לקום בבוקר ולצאת לעבודה. אנחנו לא באירוע קצר. משק עובד הוא חלק מהמאמץ המלחמתי.
"מי שגר העוטף ועובד בעוטף - הכל מכוסה בצורה מלאה. בנוגע לשאר הארץ - בניגוד למבצעים קודמים אנחנו פועלים כמו בעבר, כל עסק שנפגע, כל דירה, יקבלו את המענה ממס רכוש ובניגוד לעבר אנחנו נותנים מענק רחב לכלל המשק. המענק הוא מענק ראשוני, ניסינו לדייק אותו מאוד בימים האחרונים אבל כמו שאמר השר אי אפשר לדייק עד הסוף.
"מטרת המענק היא כמו שאמרתי שהעסקים ימשיכו לעבוד. עסק שיעבוד ירוויח יותר מעסק סגור. זה לא סוף הדרך - אנחנו נראה בסוף החודש מה המצב ונתאים את המענקים שלנו לנסיבות.
"העסקים שיהיו זכאים הם עסקים עם מחזור עד 400 מיליון שקל - מי שנפגע ב-25% יינתן לו המענק שנותן מענה להוצאות הקבועות.
"בנוסף יש מרכיב חדש של השתתפות בשכר. ההשתתפות לא מלאה כי אנחנו רוצים שהעובדים ילכו לעבוד. מי שנפגע יותר יקבל יותר. צריך לזכור שכל שקל שיתבזבז פה יצטרך לחזור מאיפשהו. המשבר הזה הוא משבר מקומי ולכן אנחנו צריכים לכלכל את צעדינו במלחמה הזו".
סמוטריץ' אמר בנוגע לעלות התוכנית כי "קשה לדעת כרגע, אבל סוגיית המענק מוערכת בסביבות 4.5 מיליארד שקל. יש בקרן מס רכוש בערך 18 מיליון שקל וכרגע זה המקור".

אושר סיוע לפינוי תושבים מחוסרי מיגון מאשקלון

במקביל, הממשלה מאשרת כעת במשאל שרים דחוף את הצעת שרי האוצר והביטחון על סיוע לפינוי לבתי מלון ובתי הארחה של תושבים מהעיר אשקלון שהם מחוסרי מיגון (עד 24 אלף תושבים) וקשישים ומחוסרי עורף משפחתי יציב (בהיקף של עד 3,000 תושבים).
המענה יינתן באופן מיידי וזאת על מנת להקל על תושבים מחוסר מיגון ונזקקים ובמטרה לסייע לחיזוק חוסנם במהלך תקופת הלחימה. הסיוע יינתן למשך 15 יום ויכלול שירותי הארחה במתקני הארחה על פי היצע. עיריית אשקלון תעביר את רשימת המפונים. לצורך מימון ההחלטה יוקצו עד 160 מליון שקל מכספי ההסכמים הקואליציוניים.
בהחלטה נכתב כי הערכת המצב המבצעית אינה מחייבת בעת הזו את הפינוי המיידי של תושבי העיר אשקלון על ידי צה"ל. יחד עם זאת, הואיל ותושבי העיר חווים לחימה עזה וירי בלתי פוסק מאז תחילת הלחימה, והמתקפה על העיר אשקלון בפרט, עודנה נמשכת וכוללת ירי אינטנסיבי בהיקפים משמעותיים, מוצע לקבוע כי תושבי העיר המנויים על האוכלוסיות החשובות ביותר לפגיעה יזכו לסיוע לטובת חיזוק חוסנם; מחוסרי מיגון; קשישים ומחוסרי עורף משפחתי יציב. זאת, על ידי מענה מדינתי של ריענון במתקני אכסון תיירותיים, קרי מלונות, אכסניות וכד'.