אחרי שהשקל זינק אתמול (ה') על רקע פרסום ההצהרה לפנות ערב של ראש הממשלה בנימין נתניהו והצפי שיעצור את המהפכה המשפטית, הדולר חזק לזנק במסחר הרציף דקות לאחר ההצהרה עצמה, שבה הבהיר נתניהו שלא יעצור את החקיקה. גם הבוקר השקל ממשיך להיחלש ונסחר סביב 3.62 שקלים לאחר שכבר ירד ל-3.54 שקלים אתמול אחר הצהריים, כשנראה היה שנתניהו עומד להודיע על עצירה. בדומה לכך, האירו שירד כבר ל-3.85 שקלים אתמול נסחר כעת סביב 3.92.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)
ראש הממשלה נתניהו הודיע אתמול בערב בהצהרה שמסר כי הוא לא מתכנן לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית - ובראשה חקיקת השינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים, שיעלה להצבעה בשבוע הבא. אחרי אישור החוק שימנע את הוצאתו לנבצרות, הודיע נתניהו כי הוא מתכוון להיכנס למגעים לפשרה - בניגוד להסכם ניגוד העניינים איתו - והכריז: "עד כאן. אני נכנס לאירוע. אני שם בצד כל שיקול אחר ולמען העם שלנו והמדינה שלנו אעשה כל מה שביכולתי כדי להגיע לפתרון".
נתניהו התייחס בהצהרה גם לפגישתו עם השר גלנט אתמול בערב, אחרי שזה תכנן לקרוא לעצור את החקיקה, ואמר: "שמעתי את החששות שלו מההשלכות של המצב על הביטחון הלאומי שלנו. אני לוקח הכול בחשבון, ובאותה נשימה אני חייב לומר שאין שום מקום לסרבנות. הסרבנות מסכנת את הביטחון הלאומי שלנו והביטחון האישי של כל אחד וגם אין הצדקה לסרבנות. אעשה הכול כדי להביא להרגעת הרוחות ולאיחוי הקרע בעם כי אנשים אחים אנחנו ובעזרת השם יחד נעשה, ויחד נצליח".
בתוך כך, רגע לפני סגירת יום המסחר בבורסה בת"א אתמול, כשעוד צפוי היה שנתניהו יעצור הערב את החקיקה, המדדים המובילים בבורסה לניירות ערך בתל אביב זינקו: מדד ת"א 35 עלה ב-1.77%, ת"א 125 ב-2.45%, ת"א בנייה ב-4.2%, ת"א נפט וגז ב-4.17% ות"א בנקים ב-3.55%.
מאז הצגת המהפכה המשפטית על ידי נתניהו ושר המשפטים יריב לוין בתחילת השנה סבלה הבורסה בתל אביב מביצועי חסר אל מול חלק גדול מהבורסות המובילות בעולם והשקל נחלש משמעותית. כך למשל, מתחילת השנה ועד שלשום (22.3.2023) נפל מדד ת"א 35 בכ-1.9% ומדד ת"א 125 בכ-3.3%, לעומת המדדים המובילים S&P 500 ונאסד"ק בארה"ב שעלו בכ-3% ובכ-16%, בהתאמה.
פורסם לראשונה: 17:02, 23.03.23