המתיחות הגוברת במזרח התיכון והחשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן גורמים היום (ה') להיחלשות רבה של השקל מול הדולר שמתקרב במהירות לרף של 3.80 שקלים. הבוקר הדולר התחזק באחוז ורבע ושערו היציג נקבע על 3.76 שקלים, לאחר שלפני שבועות ספורים שערו היה נמוך מ-3.60 שקלים. האירו עלה הבוקר בכרבע אחוז ושערו היציג נקבע על 4.03 שקלים לאחר שכבר ירד בשבוע האחרון מתחת לשער של ארבעה שקלים.
עליית שערי המטבעות הזרים ייקרו את היבוא לארץ במקביל להתייקרות בשקלים של כרטיסי הטיסה, בתי מלון, שכירת רכב וקניות למתכננים לצאת לחו"ל לקראת פסח.
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
עליית שערי המטבעות הזרים מול השקל, אם היא תימשך בשבועות הקרובים, תפחית מאוד את הסיכויים שהריבית בישראל תופחת בחודש הבא. יחד עם זאת, קיימת דריכות בעולם הפיננסי לקראת החלטת הריבית באיחוד האירופי שצפויה היום בצהרים. הפחתת ריבית ראשונה שם תשפיע על הריביות בארצות אחרות, לאחר שעד כה הפחיתו השנה את הריבית רק שווייץ וישראל ולעומת זאת יפן העלתה את הריבית השלילית שהייתה נהוגה בה תקופה ארוכה כדי לעודד את הצריכה.
בארה"ב לא צפויה בקרוב הפחתת ריבית לאחר שהשבוע התברר שהאינפלציה שם דווקא עלתה במרץ בשיעור גבוה יחסית של 0.4% לרמה שנתית של 3.5%, הרבה מעבר ליעד האינפלציה בארה"ב. יצוין שבישראל הריבית מצויה בתוך היעד שהוא 1% עד 3% והיא עומדת כעת על שיעור שנתי של 2.5%, רק מעט יחסית מעל לאמצע היעד, 2%.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, אמר כי "החשש מהסלמה אל מול איראן ושלוחותיה, גורר לצמצום החשיפה לשקל ולביקושי מט"ח ערים, מהלך שמזניק את הדולר המתחזק, כצפוי, לעבר רמת 3.75 שקלים. להערכתנו, רכבת ההרים צפויה להמשיך ולהתקיים בטווח הקצר עד הבינוני. ייסוף השקל נותר מוגבל, בעוד פיחות השקל והתחזקות הדולר עשויים לגרור לתנועה לעבר רמת 3.8 שקלים ואף יותר. נתוני התעסוקה בארה"ב, בסביבת אינפלציה המאוימת עם עליית מחירי האנרגיה, עשויים למנוע מהלך של הפחתת ריבית בסוף הרבעון הנוכחי. אם הריבית לא תרד, שוק המניות עשוי לעבור טלטלה ועם הירידות ביקושי מט"ח מצד הגופים המוסדיים צפויים לגרור להתחזקות הדולר אף יותר".
פורסם לראשונה: 11:46, 11.04.24