מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר, שיפורסם ביום שישי הקרוב, צפוי להיות גבוה יחסית - ויעלה בשיעור של 0.3% עד 0.4%, ויש אף שחוזים שיתכן מדד של חצי אחוז. המדד הקרוב יושפע משורה של עליות מחירים שמהוות משקל רב בסל ההוצאות של משק בית בישראל. בפברואר עלו מחירי החשמל ב-2.6%, הדלק התייקר בעוד 13 אגורות, המזון והפירות הטריים עלו בשיעורים גבוהים יחסית וכמן כן, נרשמו התייקרויות של מוצרי היגיינה וגם שכר הדירה יתייקר כנראה עוד.
אם המדד יהיה נמוך מחצי אחוז, תימשך ירידת האינפלציה השנתית בישראל שעומדת כיום על 2.6% לשנה. מדד של 0.3% יוריד את השיעור השנתי ל-2.4% ויתקרב לאמצע היעד שקבעה הממשלה לכל שנת 2024 - 1% עד 3%. מדד נמוך מהצפוי עשוי להביא ב-8 באפריל להורדת ריבית שנייה השנה בשיעור של רבע אחוז ל-4.25% בשנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מדפים בסופרמרקט. קצב האינפלציה ימשיך להאט?
מדפים בסופרמרקט. קצב האינפלציה ימשיך להאט?
מדפים בסופרמרקט. קצב האינפלציה ימשיך להאט?
(צילום: הרצל יוסף)
זאת, בניגוד להערכות הנוכחיות, ברוב הבנקים ובתי ההשקעות שבנק ישראל לא יפחית גם בהחלטה הבאה את הריבית, כפי שנהג בחודש פברואר, בעיקר משום שלפי שעה פרט להפחתת הריבית על ידי בנק ישראל בחודש ינואר השנה, אף בנק מרכזי במדינות המתקדמות לא הוריד עדיין את שיעור הריבית הבסיסית.
ובינתיים, השקל נחלש היום עוד ונסחר סביב שער של 3.66 שקל. שער האירו חצה את רף ארבעה השקלים ונסחר סביב שער של 4.01 שקל, אך ירד מעט בצהריים ושערו היצג נקבע על 4.004.
עופר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, צופה עלייה במדד פברואר של 0.3% עד 0.4%, בהובלת מחירי החשמל, הדלק והמזון. גם בבנקים מעריכים שהמדד יעלה כנראה עד 0.4%. שחר חן, מנהל ההשקעות של קבוצת פלקון קפיטל אמר כי "נתון האינפלציה בארצות הברית מפתיע לרעה ועלה ב-0.4% בהשוואה לחודש ינואר. לנתון תהיה השפעה ישירה על הריבית בארה״ב, שכנראה לא תרד בקרוב. טבעי שכך גם יהיה בישראל, לאכזבת ציבור הממתינים לכך״.
2 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
מט"ח
(צילום: shutterstock)
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות הוסיף כי "היצעי מט"ח מצד יצואנים ממשיכים למתן את פיחות השקל ומונעים בשלב הנוכחי, את התנועה אל מעל לרמת 3.7 שקל לדולר. החשש מהסלמה ביטחונית, לצד הציפייה לפרסום דירוג האשראי של ישראל, גוררים פעילות מצד בנקים זרים, המבקשים לצמצם את החשיפה לשקל ולהיערך לקראת האפשרות שהרעה בדירוג האשראי של ישראל, תגרום לעלייה בפרמיית הסיכון ובריבית הדולר לשוק המקומי. ירידת ציפיות האנליסטים להפחתת ריבית בסוף החודש, הן באירופה והן בארה"ב, צפויה להמשיך להעיב על שוק המניות. המוסדיים בישראל ממשיכים להגיב לחולשת שוק המניות, באמצעות רכישת מט"ח ובכך תורמים לפוטנציאל פיחות השקל. להערכתנו, רכבת ההרים צפויה להמשיך ולנוע, כאשר פוטנציאל ייסוף השקל נותר מוגבל בקרבת רמת 3.5 שקלים לדולר. מנגד, הדולר עשוי לנוע בעקבות הסלמה ופגיעה בדירוג האשראי אף אל מעל לרמת 3.7 שקלים לדולר".
פורסם לראשונה: 14:18, 13.03.24