4 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)

מאת: יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל
ענף הבנייה הישראלי נמצא בפרשת דרכים, ומתמודד עם מחסור בכוח אדם שמאיים לשתק את פעילותו. העובדה שאין היתרים לעובדים פלסטינים, והמונים מהעובדים הזרים ברחו מכאן לאחר 7 באוקטובר, לא הותירו הרבה ברירות, והממשלה מתכוונת לאשר ולהביא לכאן עשרות אלפי עובדים זרים.
ענף הבניין מתנהל כבר יותר מעשור עם מחסור עמוק בעובדים מקצועיים, בעיקר במקצועות הרטובים, שהם קשים יותר. באופן מסורתי, הסתמך הענף במידה רבה על עובדים פלסטינים ועל כוח אדם זר ארעי כדי לאייש את שורותיו. עובדים אלה סיפקו את כוח האדם החיוני לעבודות מפרכות במיוחד. אלא שכל זה השתנה ב-7 באוקטובר, עם איסור כניסתם של הפלסטינים לארץ, כשלא ידוע מתי ואם בכלל יחזרו, ועם העזיבה הבלתי צפויה של עובדים זרים, שהותירו חור פעור בכוח האדם של הענף. בהיעדר מקורות עובדים אלו נותר הענף ללא עובדים מיומנים, והמחסור בהם הוביל להאטה משמעותית בפעילות הבנייה ברחבי ישראל. אתרים רבים נאלצו להקפיא את פעילותם, שכן פשוט אין מספיק ידיים מיומנות לביצוע העבודה.
יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראליצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראלצילום: יח"צ
הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה מכירה זה זמן רב בצורך הדחוף בכוח אדם מיומן, והכינה תוכניות מקיפות להכשרת עובדים בכל המקצועות הרלוונטיים. למרות החזון הברור והמוכנות, מאמצי הקרן אינם זוכים בתמיכה כספית ממשלתית, אף שהתקציבים לכך לא גבוהים, והתמורה היא אדירה. יש המון עובדים ישראלים שנרשמו להכשרות, אך אין תקציבים.
הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה הגיעה להסכמים עם מכללות מקצועיות בכל רחבי המדינה, מדן ועד אילת. יש רשימת ממתינים של יותר ממאות עובדים, אך תקציב אין. הממשלה מתנהלת באיטיות, ולמרות העובדה שכבר התקבלו החלטות ממשלה לעודד ולתקצב הכשרות עובדים, היישום מתעכב.
גם כשיגיעו לישראל עוד עשרות אלפי עובדים זרים, מישהו צריך לעשות להם הכשרה מקצועית וקורסים בבטיחות. הם לא מגיעים ומייד מתחילים לעבוד במקצועות שמחייבים הכשרה.
4 צפייה בגלריה
הדרכות בגובה. מפעל וולפמן, אשקלון
הדרכות בגובה. מפעל וולפמן, אשקלון
הדרכות בגובה. מפעל וולפמן, אשקלון
(צילום: באדיבות הסתדרות עובדי הבניין)
ברשותנו מצויים כל הכלים והתשתיות לכך. ביקשנו, שלחנו מכתבים, נפגשנו עם שרים בכירים ודרשנו להתקדם עם תוכנית ההכשרות, ועל הממשלה לפעול במהירות כדי לממן תוכניות הכשרה חיוניות אלה. ללא פעולה מהירה, הענף מסתכן בעתיד שאינו בר-קיימא, עם השלכות מרחיקות לכת על הכלכלה הלאומית ופיתוח התשתיות. אם הממשלה תמשיך בחוסר המעש שלה, ההשלכות על ענף הבנייה המקומי ועל הכלכלה הרחבה יהיו קשות.
מחסור ממושך בכוח אדם יוביל באופן בלתי נמנע למחסור קריטי בדיור, ויחמיר את הבעיה הדחופה של יכולת ההשגה. כאשר ההיצע לא יצליח לעמוד בביקוש, מחירי הנדל"ן צפויים לזנק ולהרחיק את רכישת הדירה מהישג ידם של אזרחים רבים.
כולנו חייבים להבין שמחסור בעובדים מקפיא את פעילות אתרי הבנייה. אתרי הבנייה היחידים שעובדים כיום הם כאלה שנסמכים על עובדים זרים שלא ברחו, ואלו כבר העלו את מחיר יום העבודה שלהם, כך שלחברות הבנייה פחות כדאי להעסיק אותם.
4 צפייה בגלריה
הדרכות בגובה. מפעל וולפמן, אשקלון
הדרכות בגובה. מפעל וולפמן, אשקלון
הדרכות בגובה. מפעל וולפמן, אשקלון
(צילום: באדיבות הסתדרות עובדי הבניין)
רוב המשק נבנה על ידי חברות בנייה בינוניות וקטנות. ולחברות אלו אין יכולת להתמודד עם המחסור בעובדים ועם המחיר הגבוה שהם דורשים. זו בעיה שרק הממשלה יכולה לפתור.
אם הממשלה לא תפתור את הבעיה מיידית, הקטסטרופה ממש קרובה.
אני דורש שוב: הממשלה חייבת לתקצב הכשרות לעובדים, בין שהם ישראלים ובין שהם עובדים זרים. ענף הבניין חייב מיידית אלפי עובדים, בעיקר במקצועות הרטובים. אי אפשר לקלוט עבד ללא הכשרה, ולכן כבר עכשיו חייבים להתחיל את התהליך. ללא הכשרות לעובדים בבניין לא ייבנו דירות, לא יתקדמו פרויקטים של תשתיות, לא יוקמו מבני ציבור. ממשלת ישראל חייבת להתעורר.
4 צפייה בגלריה
 הדרכות בגובה. מפעל וולפמן, אשקלון
 הדרכות בגובה. מפעל וולפמן, אשקלון
הדרכות בגובה. מפעל וולפמן, אשקלון
(צילום: באדיבות הסתדרות עובדי הבניין)
הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה עוסקת כבר שנים בהכשרות עובדים ויכולה לתת מענה ופתרון לבעיה על ידי השקעה בעובדים כיום, וישראל יכולה להבטיח עתיד כלכלי משגשג ויציב. זה לא רק עניין של בניית בתים ותשתיות; זה עניין של הנחת היסודות לחברה עמידה. עם התמיכה הנכונה הענף יוכל להתגבר על משבר זה, ולהמשיך להיות עמוד תווך של צמיחה ופיתוח.
פורסם לראשונה: 12:27, 04.01.24