פרקליטות מחוז מרכז הגישה לבית המשפט המחוזי כתב אישום נגד רונית שמש (53) בטענה כי גנבה, הלבינה הון וביצעה עבירות מס, לאחר שגנבה כ-5 מיליון שקלים מחברת הפרסום מקסימדיה בה עבדה תשע שנים כמנהלת חשבונות וחשבת שכר.
מתוקף תפקידה הייתה שמש אחראית בין היתר על תשלום משכורות עובדי החברה, תשלום לספקים וניהול חשבון הבנק של החברה. החל משנת 2013, ובמשך שבע שנים, העבירה לחזקתה עשרות אלפי שקלים מכספי החברה מדי חודש ע"י ביצוע פעולות כוזבות במערכת הנהלת החשבונות של החברה, כך על פי כתב האישום.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
הכנת דוח כספי
הכנת דוח כספי
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בין השאר, שמש ביצעה העברות בנקאיות מחשבון הבנק של החברה לחשבונות הבנק שבבעלותה במסווה של תשלום שכר לעובדים ולספקים. הנאשמת בחרה במכוון בספקים שאינם פעילים, ולכן לא משלמים מע"מ, זאת על מנת להימנע מביקורות של רשות המיסים. בהמשך לכך, לא דיווחה על הכנסותיה שגדלו כתוצאה מגניבת הכספים, ודיווחיה לרשויות המס נותרו בגובה המשכורת שלה כשכירה בחברה בלבד.
סה"כ, במשך שנות עבודתה בחברה, העבירה הנאשמת לחשבונות הבנק שלה סכום שהצטבר לסך של 4,968,428 שקלים. כמו כן, ביצעה הלבנת הון בסכום של 5,176,204 שקלים.

מנהלת חשבונות אחרת גילתה את הגניבה

ב-4 במאי 2020 הגיש בעלי מקסימדיה ג'ייסון גליק תלונה במשטרת יבנה נגד שמש בטענה לגניבה בידי עובד ממעביד וקבלת דבר במרמה, כפי שפורסם ב"כלכליסט". הוא גולל במשטרה סיפור על אודות גניבה, לטענתו, שנעשתה מתחת לאפה של החברה מאז 2013. פרטי המקרה גם מתוארים בתביעה שהגישה מקסימדיה למחרת לבית המשפט המחוזי מרכז על 3.8 מיליון שקל.
על פי התביעה, מנהלת חשבונות אחרת בקבוצה היא זו שגילתה העברות כספיות שבוצעו ע"י שמש אשר עוררו את חשדה והחלה לבדוק אותן לעומק. לתמונה נכנס גם רו"ח חיצוני, מרדכי לייבוביץ, והשניים מצאו כי שמש העבירה, לכאורה, במשך שנים ארוכות, "סכומי עתק מחשבון הבנק של מקסימדיה לחשבונותיה הפרטיים". הבדיקה התרכזה בארבעה חשבונות של שמש: שניים בבנק הפועלים, ואחרים בבנק לאומי ובבנק מזרחי טפחות. שלושה מבין החשבונות היו מוכרים לחברה היות שמשכורותיה של שמש הועברו אליהם במהלך השנים, וחשבון נוסף נמצא במהלך הבדיקות של רו"ח לייבוביץ.
2 צפייה בגלריה
משרדי מקסימדיה
משרדי מקסימדיה
משרדי מקסימדיה
(צילום: עומרי קורץ)
בחוות הדעת של רואה החשבון שצורפה לתביעה נטען כי מ-2013 העבירה שמש לחשבונותיה האישיים כ־3.6 מיליון שקל שלא כדין, אף שלא הייתה מורשית חתימה בחברה.
לטענת מקסימדיה, היא הצליחה לכאורה במעשיה על ידי שימוש בקודים שניתנו על ידי הבנק למורשי החתימה (שהחברה טוענת כי אינה יודעת כיצד הגיעו לידי שמש). החברה הוסיפה כי מנהלת החשבונות הסוותה את העברות הכספים לחשבונותיה בדרכים שונות. כך, למשל, נטען כי ההעברות נרשמו בהנהלת החשבונות באופנים שונים כגון חשבון הוצאות של עלות המכר ללא חשבוניות מס, כהוצאות דמי זיכיון ללא חשבוניות וכתלושים לספקים שאינם פעילים ולקוחות שונים.
עו"ד אמיר מורשתי המייצג את הנאשמת, מסר בתגובה: "כתב האישום הוגש היום, וטענותיה של מרשתי יתבררו בבית המשפט לאחר לימוד כתב האישום והראיות בתיק. יצוין כי ב-19 בדצמבר 2021 אישרה כבוד השופטת שרון גלר מבית המשפט המחוזי בלוד את הסכם הפשרה שנכרת בין חברת מקסימדיה למרשתי, אשר במסגרתו מוצו כל הטענות הכספיות של חברת מקסימדיה כלפי מרשתי ולהיפך. במסגרת הסכם הפשרה הבהירה חברת מקסימדיה כי אין לחברה עוד טענות ודרישות כלפי מרשתי, וכי אין לה כל עניין בהמשך ניהול ההליכים הפליליים כנגד מרשתי".