בעקבות הפרסום ב-ynet וממון בשבוע שעבר על מחסור חמור של עשרות אלפי עובדים סיעודיים זרים, נפגשו השבוע שר הרווחה מאיר כהן ושרת הפנים איילת שקד עם נציגי רשות האוכלוסין והביטוח הלאומי כדי לקדם מענה מיידי לבעיה שממנה סובלות עשרות אלפי משפחות. "מצוקת עובדי הסיעוד מפרקת משפחות ומונעת טיפול באנשים שהמדינה מחויבת להם. אלה ההורים שלנו ואנחנו חייבים להפוך כל אבן כדי לייצר להם פתרון", אמר כהן.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי נתוני רשות האוכלוסין, בכל שנה עולה הביקוש לעובדי סיעוד בשל הגידול באוכלוסייה ובתוחלת החיים. עד לשנת הקורונה נרשמה עלייה ממוצעת של 5.8% בשיעור העובדים הזרים החוקיים בשנה. הבעיה החמירה בשנת הקורונה: השמיים נסגרו, והמעבר בין מדינות נעשה מורכב ויקר.
2 צפייה בגלריה
קשיש ומטפלת בכיכר המדינה בתל אביב. למצולמים אין קשר לכתבה
קשיש ומטפלת בכיכר המדינה בתל אביב. למצולמים אין קשר לכתבה
קשיש ומטפלת בכיכר המדינה בתל אביב. למצולמים אין קשר לכתבה
(צילום: אוראל כהן)
למרות העלייה בביקוש, בשנתיים האחרונות ירד מספר העובדים הזרים הסיעודיים. על פי רשות האוכלוסין וההגירה, 2019 הסתיימה עם 57,111 עובדים זרים חוקיים, אך 2020 הסתיימה עם 55,705 - 1,406 פחות. 2021 לא הסתיימה, אבל גם בה יש ירידה: השליש הראשון של השנה הסתיים עם 54,123 עובדי סיעוד חוקיים, כלומר ירידה של עוד 1,581 עובדים.
2 צפייה בגלריה
שקד וכהן
שקד וכהן
שר הרווחה מאיר כהן ושרת הפנים איילת שקד
(צילום: עמית שאבי)
לפי הגידול באוכלוסייה בשנים הקודמות היו אמורים להיות בארץ 62,278 עובדים חוקיים, בפועל יש 54,123 - פער של 8,155 עובדים המצטרף לפער שהיה קיים לפני המשבר. לפי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה שהוצגו לאחרונה בכנסת המצב אף חמור יותר: כיום יש בארץ 77 אלף היתרים פעילים ובתוקף, אבל רק 55 אלף עובדים זרים חוקיים בענף הסיעוד, פער של 22 אלף. בחודשים האחרונים, בעקבות הקורונה, נעצרה כניסת זרים מכמה מדינות שבהן משתוללת המגפה כמו הודו ואוזבקיסטן. המחסור הדרמטי יצר שוק פרוץ. השכר לעובד זר הרקיע שחקים וכך גם תנאי ההעסקה, ומשפחות רבות אינן יכולות להרשות לעצמן להעסיק עובד זר.
בדיון הוצגו נתונים שעל פיהם שוהים בישראל יותר מ-14 אלף עובדי סיעוד לשעבר שלא כדין, מסיבות מגוונות. השר כהן הציע כי במקום להביא עובדים חדשים, פעולה מאתגרת לנוכח נתוני תחלואת הקורונה, תכשיר רשות ההגירה את שהותם מחדש. שרת הפנים שקד הבטיחה לבחון את ההצעה והורתה למנכ"ל רשות האוכלוסין, פרופ' שלמה מור יוסף, להציג לשרים בתוך שבוע תוכנית למימושה.
"אני מאמין שהמתווה שהצענו יוביל לשינוי המתבקש עם פעולות נוספות בתחום", אמר כהן. שקד הוסיפה, כי "כבר הכשרתי 2,000 עובדים שהחלו לעבוד בזמן הקורונה, ונמצא עוד פתרונות יצירתיים כדי להקל על המשפחות".