התייקרויות נוספות בדואר ישראל: אחרי שהחברה ייקרה משלוחים לחו"ל בינואר, שירותי דואר נוספים יתייקרו בפברואר, כמו בולים, דואר 24 ומשלוח חבילות לארץ, וכן יתייקרו תעריפי בנק הדואר, בין היתר משיכת מזומן והפקדת צ'ק באשנב ובדיגיטל.
לפי החברה, "לא מדובר בהתייקרות גורפת, אלא במספר שירותים שמרביתם מושפעים באופן ישיר מהתייקרות הוצאות התפעול של מאות סניפים ברחבי הארץ, בעיקר בהשפעת הסכמי השכר במשק, ומהתייקרות עלויות שרשרת האספקה בארץ ובעולם. לצד זאת, בשנה האחרונה הורחב היצע השירותים הדיגיטליים בדואר ובבנק הדואר, שמציעים ברובם תעריף זול מהשירות הפרונטלי ללא צורך להגיע לסניף".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

מה מתייקר בדואר ובכמה?

אחרי שנים של ריקון מוסד דואר ישראל ממשאביו וצפייה בו מדלדל את מערכי השירות שלו, הדואר עבר הליך שיקום ומשרד התקשורת פתח בשנה שעברה את שוק הדואר לתחרות. "גם עתה, התמחור של הדואר נמוך ביחס לעלויות, בשל היותו מפוקח וברובו עדיין אינו רווחי לחברה וחלקו הפסדי במידה משמעותית", טוענים בדואר.
בין השירותים שיתייקרו, הנה דוגמה לשירות הפסדי: המחיר המפוקח לבול בתוך ישראל (מחיר שליחת מכתב) יעלה ב-30 אגורות ל-3.60 שקל - התייקרות של 9%. "מדובר בשירות שכבר כמעט אין לו שימוש, והוא מביא להפסדים גדולים לדואר", כך נמסר. בולים נוספים יתייקרו במקביל.
גם שירות דואר 24 (מכתב שאמור להגיע לנמען תוך 24 שעות) עד 50 גר' יתייקר ב-70 אג' מ-7.6 שקלים מחיר מפוקח כיום ל-8.3 שקלים - התייקרות של 9.2%. זאת התייקרות שנייה שלו תוך כשנה וחצי. עד דצמבר 2022 השירות עלה 4.4 שקלים. כלומר, התייקרות סך הכל של 88%.
גם המחיר המפוקח לשליחת מכתב ב"דואר 72" (משלוח לנמען תוך 72 שעות), עלה. פה מדובר בהתייקרות של כ-5% ועליית מחיר של 20 אגורות מ-4.2 שקלים ל-4.40 שקל. המחיר לשליחת מכתב בדואר רשום יעלה מ-16.3 שקל ל-17.40 שקל - התייקרות של כ-7%. ניתן לקבל הנחה של 3 שקלים בשליחת הדואר הרשום בדיגיטל (בשירות: "הכן מהבית").
מוקדם יותר החודש עלו תעריפי משלוח חבילות עד 5 ק"ג לחו"ל (דואר אוויר) בשיעור ממוצע של 17%, "בהשפעת שינויים בעלויות השילוח בעולם", כך טוענים בדואר. כעת גם תעריפי משלוח חבילות בישראל ישתנו כלפי מעלה כ-8% בממוצע. בהכנת החבילה למשלוח מראש באינטרנט ניתנת הנחה קבועה של 3 שקלים ו-5 שקלים, למשלוחים בארץ ובחו"ל, בהתאמה. השינויים ישפיעו על משלוחים מאתרים מישראל.
לפי הדואר, "ההשפעה של העלאת התעריפים בדואר תהיה בעיקר בין היתר על בנקים, חברות ביטוח, סלולר ועיריות, משום שהן אלו ששולחות היום את הרוב המוחלט של המכתבים בישראל".
למרות זאת, לא מן הנמנע שההתייקרות תגולגל אל צרכניהן של אותן חברות שאולי יעלו תעריפים כדי לפצות את עצמן על ההתייקרות של הדואר. בנוסף, בתחום החבילות ההתייקרות תשפיע גם על צרכנים ששולחים חבילות וגם על צרכנים שמקבלים חבילות מחברות ששולחות חבילות דרך דואר ישראל. למשל, אפם לקוח קונה בגדים באתר ישראלי, יתכן שהאתר שולח את הפריטים דרך דואר ישראל והוא עלול להעלות מחירים לצרכנים בגלל ההתייקרות של משלוחי הדואר עבורו.

יותר יקר לנהל חשבון בבנק הדואר

גם בבנק הדואר גל התייקרויות. בין היתר, דמי הניהול לחשבון עו"ש יתייקרו ביותר מ-53% מ-4.5 ל-6.90 שקלים, עליית מחיר של 2.4 שקלים.
כמו כן, תעריף הפקדת מזומן באשנב או משיכה של מזומן בצ'ק באשנב יתייקר ב-22% מ-5.3 ל-6.5 שקלים. תעריף הפקדת צ'ק ותעריף העברה לחשבון אחר יעמדו על 5.90 שקלים, עלייה של 60 אג'. העברה לחשבון אחר באשנב תתייקר ב-11% מ-5.3 ל-5.9 שקלים. ביצוע הפעולות הללו בדיגיטל התייקר גם הוא מ-1.6 שקלים ל-1.7 שקלים, התייקרות של כ-6%.
בנוסף, תשלום חשבונות לחברות שונות או לעירייה בשוברים, ללקוחות מזדמנים, יעמוד על 3 שקלים לשובר במקום 2 שקלים, התייקרות של 50%. תשלום שוברים אלו מתאפשר בחינם על ידי החברות והארגונים, באינטרנט ובמוקדים טלפוניים.
מהדואר נמסר כי: "בבנק הדואר אין כל שינוי בתעריפים המסובסדים לאוכלוסיות נתמכות קצבה, והם ימשיכו לקבל תעריף מסובסד הנמוך ביותר מ-50% מהמחירון של שירותי ניהול חשבון. חלק מתעריפי ניהול חשבון לכלל הלקוחות יעלו ועדיין יישארו אטרקטיביים בהשוואה לבנקים מסחריים. קיימת תחרות עם כלל המערכת הבנקאית בתחום ניהול חשבונות עו"ש, והיתרונות של בנק הדואר הם לא רק במחירים האטרקטיביים, אלא גם בנגישות חסרת התחרות מבחינת פריסה ארצית שלסניפים עם שירותי קופה- כ-400 סניפים ברחבי הארץ, יותר מכל הבנקים ביחד. בשנה האחרונה עלויות הפעלת היחידות המשיכו לעלות, בעיקר בהשפעת הסכמי שכר במשק ועלויות קבועות אחרות. גם במהלך מלחמת 'חרבות ברזל', בנק הדואר ממשיך לפעול בפריסה מלאה, כולל שירותי בנק ייעודיים למפונים באמצעות סניפים ניידים".