מאז תחילת המלחמה, בשבת של השבעה באוקטובר, ראתה ספיר אהרון יפת את בעלה שי לא יותר מ-24 שעות במצטבר. הוא סגן מפקד גדוד חרוב בחטיבת כפיר ומאז הוקפץ אל הקרבות בבארי הוא נמצא עמוק בלחימה. בני משפחת אהרון מתגוררים בכפר יובל שבגבול לבנון, וספיר פונתה עם שני ילדיה לבית מלון בתל אביב. "נכון שבשגרה שי לא נמצא תמיד בבית, אבל היה מגיע לאפטרים באמצע שבוע ועשינו יחד שבתות בבסיס שלו או בבית. כעת אני לבד עם הילדים ובשעות הספורות שהגיע לבקר, הוא קדח מחום והיה גמור מעייפות", היא מספרת.
בשבוע שעבר בשעה ששר הביטחון יואב גלנט ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציגו את מתווה ההטבות החדש למשפחות אנשי המילואים בהיקף של תשעה מיליארד שקלים, היא ורבות מחברותיה וחבריה שנשואים לאנשי ונשות קבע נשברו וקרסו מעומס ההתמודדות המשפחתית, כשבן או בת הזוג לא יכולים להיות לצידם וכאשר גילו כי שוב, אפילו המדינה מפנה להם בעת הזאת עורף.
1 צפייה בגלריה
פעילות לוחמי צה"ל ברצועת עזה
פעילות לוחמי צה"ל ברצועת עזה
פעילות לוחמי צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
שבע נשים הנשואות לקצינים בשירות קבע במערך הלוחם, תומך הלחימה והעורף הקימו בעקבות תוכנית הממשלה לסיוע לאנשי המילואים, פורום שמבקש להשמיע את זעקתן של המשפחות לאנשי הקבע ששגרת חייהן אבדה. מאחוריהן קהילת הפייסבוק "מאמאקבע" שבה חברות אלפי נשים לבעלים המשרתים בצבא הקבע, ודף הפייסבוק "יומן משפחה במדים" שלו מעל ל-13 אלף עוקבים. הן פנו לשרי הבטחון, האוצר וצה"ל עם בקשותיהן, אך עד כה לא קיבלו כל מענה.
"עשר שנים שהקבוצה שלנו פעילה ומעולם לא הייתה כל כך רועשת ופצועה", מספרת מורן חטב, אם לארבעה ילדים מראשון לציון. היא מנהלת בארגון גדול ונשואה ליפתח, סא"ל בקבע שמשרת באוגדה 146 הלוחמת בגבול לבנון בגליל המערבי. "אנחנו חשות שנשכחנו והופקרנו במלחמה. נחצה פה קו אדום בחוסר הערכה כלפינו ובהתעלמות מהמצוקה שעלולה לפרק אותנו", היא אומרת.

"9 מיליארד לנשות מילואימניקים ו-0 למשפחות משרתי הקבע"

בשבועות האחרונים החלו בצה"ל לשחרר עשרות אלפים מתוך מאות אלפי לוחמי המילואים מזירות הלחימה ברצועת עזה ולבנון ולאפשר להם לשוב לחייהם ולעבודתם, אך מערך הקבע בצה"ל נותר בראש המערכה ואלו לא צפויים להשתחרר, גם לא בעוד שבועות או חודשים. "להערכתנו כ-20 אלף משפחות של אנשי קבע מתמודדות עם פגיעה קשה בשגרת חייהן ובחוסן שלהן ואין להן שום סיוע ואופק לסיום המלחמה הזאת", מציינת חטב.
היא מלאת הערכה לאחיותיה בחזית שבבית, שבעליהן יצאו למילואים, וחושבת שמגיע להן הסיוע והתמיכה המוצדקת שמעמידה הממשלה, אבל לא מבינה כיצד "תשעה מיליארד שקלים יושקעו בסיוע למשפחות משרתי המילואים ואפס שקלים למשרתי הקבע".
למשפחות המשרתים בקבע, במיוחד אלו שלא בתפקידים קרביים, אין כל מעטפת סיוע בשגרה, ולרוב הם אכן ככלל לא זקוקים לה. "אנחנו משפחות הקבע, שמאמינות בשליחות של בני הזוג שלנו ובמאמצים שלהם להגנת המדינה, יודעות לחיות תחת סבבי לחימה כמו בצוק איתן ושומר חומות. אבל אנחנו כבר באירוע של שלושה חודשים ללא כל הפוגה וכל ניהול הבית והמשפחה נופל עלינו לבד".
הסיוע היחיד שהעמידה הממשלה עד כה לנשות משרתי הקבע הוא החוק המונע פיטוריהן בשעת חירום. מעבר לזה, בשונה מנשות המילואימניקים, הן לא מקבלות מענק כלכלת בית, מענק אובדן ופגיעה בהכנסה, תמיכה רגשית, הקלות והטבות לסטודנטיות ועוד. כך גם אישה שבעלה גוייס למילואים והיא בחופשת לידה, תקבל על פי חוק הארכה בדמי ימי הלידה ואילו אשת קצין או נגד בקבע, לא תקבל.
"בעוד חודש וחצי אני חייבת לחזור לעבודה מלאה ואני מלאת חרדות איך אעשה זאת", שיתפה דניאל חנאי, אם ל-2 ילדים, הקטן בהם בן שבעה שבועות. היא נשואה לקצין במערך המודיעין. "לפני המלחמה הוא עשה יומיות וכרגע מגיע, אם בכלל רק כדי לשים את הראש במיטה. כל הבית נפל עלי".
רוב משרתי הקבע בעלי המשפחות הם גברים, אך במערך צה"ל גם לא מעט נשים. בעליהן מוצאים עצמם בפני אירוע שלא דמיינו שיעמדו בו לבדם. סא"ל ד', רעייתו של גיא גורי מפתח תקווה, משרתת בתפקיד מסווג ולהם חמישה ילדים, שניים מהם תאומים פגים שנולדו חודשיים לפני פרוץ המלחמה. גיא, עורך דין בעל משרד עצמאי נותר לטפל בהם לבדו ללא כל תמיכה או סיוע מצה"ל ומהמדינה. "אנחנו מעסיקים מטפלת שתעזור באחזקת הבית ובבישולים, ואת התאומים הכנסנו בגיל חודשיים למשפחתון פרטי בעלות של קרוב ל-10,000 שקלים. אני חייב להמשיך ולהחזיק את העסק בשיניים ולא לאבד את הלקוחות ולא יכול לגייס לקוחות חדשים. הבן שלנו בן ה-5 חזר להרטיב במיטה וזקוק לאמא שלו שלא זמינה, כי היא במקומות ללא קליטה במהלך רוב היום, וחוזרת הביתה רק מאוחר בלילה. היא לא משרתת בצבא בגלל המשכורת ובאזרחות יכולה הייתה להרוויח פי כמה, אבל אנחנו לא רוצים להישבר ולוותר על שליחות בשם אידאולוגיה להגנת המדינה שלנו".

"אומרים לנו - 'במילא הם משרתים בצבא'"

בני משפחות אנשי הקבע מתמודדות לא אחת עם ביקורת וחוסר הבנה לאתגר שעימו הם מתמודדים, הלא הם בחרו בחיים עם אב או אם שמשרתים בצבא. "אנחנו לא רגילות ולא בחרנו בחיים שנמשכים כבר רבע מהשנה ובמהלכם אי אפשר לתקשר עם הבעל שנמצא בחזית הלחימה, כשפתאום לראות אותו לרגע נחשב למותרות לא שכיחות", מתארת ספיר אהרון יפת. לדבריה, "חודשים שאני מנהלת את חיי הבית ודואגת למשפחתי שחיה במלון בחרדה קיומית וממשית על החיים של בעלי. אם אני מצליחה להרדם בלילה, אני מתעוררת בבהלה מדפיקה שדמיינתי בדלת. אנחנו במציאות של חירום ולא שגרה".
כנשואה ללוחם בקבע היא יכולה לקבל מענה באחזקת הבית או בטיפולים נפשיים, אבל מרבית חברותיה ממשפחות הקבע לא זכאיות לו. "אני אפילו לא יכולה לומר לו שנמאס לי ולקטר על המצב, כי אנחנו לא מצליחים לתקשר בטלפון. מזה שלושה חודשים שאחת לכמה ימים הוא מודיע שהכל בסדר או אחד הקצינים שאיתו מדווח שהוא בחיים. חיכינו שלוש שנים וחצי להריון וגיליתי אותו באיחור והייתי צריכה להודיע לו עליו בהודעת סמס".
ההתעלמות הממשלתית ממצבן היא לא האכזבה היחידה שאיתה מתמודדות המשפחות של אנשי הקבע. מאז פרוץ המלחמה, עורכות הרשויות המקומיות שלל אירועי תמיכה והוקרה לנשים שבעליהן גוייסו בצו שמונה למילואים והן נותרו מאחור עם הילדים. "בראשון לציון ערכו אירוע הוקרה ונתנו שובר מענק כספי לנשות המילואים", מספרת דניאל חנאי. "כשפנו נשים של משרתי קבע אמרו שלא מגיעה להן ההוקרה הזאת. החברים הקרובים מבינים את המצב שלנו, אבל אף אחד לא רואה אותנו בחוץ". גיא גורי מוסיף כי "בבתי הספר של הילדים הגדולים שלי חילקו לכל ילדי משרתי המילואים שי עם ממתקים ופינוקים ולאלו שאחד מהוריהם משרתים בקבע לא נתנו, כי הסבירו להם שממילא הוא משרת בצבא".
בשיחה עם "ידיעות אחרונות" הבטיח שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי בכוונתו להיפגש בקרוב עם נשות הפורום ולשמוע את מצוקותיהן, אך טען כי אנשי הקבע מועסקים בידי צה"ל ומשרד הבטחון כך שאנשי המשרד הם אלו שצריכים לגבש תוכנית שתיתן מענה מקצועי המותאם לצרכי משפחות משרתי הקבע, והבטיח כי התוכנית לא תיתקע מסיבות כלכליות.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בצה״ל משרתים כתף אל כתף משרתי חובה, קבע, מילואים ועובדי צה״ל, לצידם נושאים בעומס השירות בני המשפחות. אנשי הקבע פועלים לילות כימים בשגרה, ובוודאי בעת המלחמה. לאור כך, החל מה-07.10 ניתנה להם מעטפת פרט רחבה ומותאמת למלחמה בהמשך למענה השוטף לפרט.
"בימים אלה פועלים בצה״ל לגיבוש מדרגה נוספת במענה לאנשי הקבע ומשפחותיהם לאור האתגרים והעומס הנובעים מתקופת המלחמה. זאת לצד מעטפת פרט מותאמת לאנשי המילואים ולחיילי החובה בהתאם לתקופה".