שנת 2023 הגיעה אחרי תקופה קשה למשטרת ישראל, שלוותה בגל התפטרויות כששוטרים התלוננו על שכר נמוך, עבודה קשה פיזית ונפשית ושחיקה רבה. אך בשנה הזאת נרשמה דווקא ירידה של 24 אחוז במספר השוטרים העוזבים, לעומת שנת 2022. לא פחות מ-1,050 שוטרים התפטרו מהמשטרה ב-2022, לעומת 798 ב-2023. ולצד עצירת מגמת השוטרים המתפטרים, מדווחים במשטרה גם על עלייה דרמטית במספר המתגייסים החדשים: בשנת 2023 מספר המצטרפים למשטרה גדל ב-21 אחוז ועמד על 2,441 לעומת 1,936 בשנת 2022.
במשטרה גם מספרים בגאווה כי כ-200 שוטרים שעזבו בשנים האחרונות חזרו לעבודת המשטרה. "זה הביא להבנה שיש צורך גדול מאוד בשימור כוח האדם במשטרה", אמרה סגן ראש אגף משאבי אנוש, תנ"צ הדס מדמוני. לדבריה, "צריך לעשות מאמץ להקל על השחיקה של השוטר בשל המחסור החמור בשוטרים ובעבודה מסביב לשעון בשנים של הקורונה וההפגנות הסוערות בכל רחבי הארץ מדי שבת".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
היערכות משטרת ישראל לחגי תשרי
היערכות משטרת ישראל לחגי תשרי
משטרת ישראל
(צילום: דוברות המשטרה)
61 שוטרים ושוטרות נפלו בלחימה ב-7 באוקטובר ביישובי עוטף עזה, כאשר פעמים רבות שימשו השוטרים מגן אנושי בין האזרחים למחבלים. המשטרה למעשה הייתה הגוף הביטחוני היחיד שתיפקד באותו יום, עד שהצבא התעשת והחל להזרים כוחות ליישובי העוטף. מאז, מדי יום נחשפים עוד ועוד סיפורי גבורה של שוטרים שנלחמו מול מחבלי חמאס. בעקבות כך, מזהים במשטרה עלייה גדולה בפניות להתגייס למשטרה. רק מתחילת 2024, ועד לפני כשבוע, גויסו 301 שוטרים, כאשר היעד הוא לגייס 4,000 שוטרים עד סוף השנה.
אירועי הטבח היו גם הם טריגר לחזרת שוטרים שפרשו. טל ברודסקי (28) התפטר משירות כבלש במשטרת ערד שנה וחצי לפני 7 באוקטובר. "רציתי לבדוק מה דברים שאני יכול לעשות באזרחות, אבל השבת השחורה הבהירה לי שמקומי חזרה במשטרת ישראל והגעתי לשרת במקום הכי משמעותי בנגב", סיפר טל, כיום בלש ביחידה המרכזית של מרחב נגב.
ירידה באחוז המתפטרים במשטרת ישראל
חברו הטוב רן גואילי ז"ל, שוטר ביחידת האופנועים של יס"מ נגב, הוכרז נעדר במשך 117 ימים עד שצה"ל הודיע כי גופתו מוחזקת בידי חמאס. "מהרגע שהתפטרתי רני כל הזמן אמר לי לחזור למשטרה. כשהבנתי שחבר שלי נעדר, לא יכולתי לשבת בבית. הייתי חייב לחזור למשטרה, לתרום ולספק ביטחון לאזרחי המדינה ובפרט לנגב. כשהתגייסתי חשבתי על הרגע שבו רני יחזור הביתה וישמח לראות אותי בימ"ר נגב. לצערי הוא לא יזכה לראות אותי על מדים במשטרה”.
גם יהודה רחמים (35) היה שנה וחצי באזרחות כשהכל התחיל, אחרי 12 שנים שבהן שירת ביחידת מתפ"א. "השכר לא היה מתגמל עבור עבודה מסביב לשעון. חגים, שבתות, כמעט לא רואה את האישה והילדים. זאת הייתה תקופת ההפגנות, ולפני כן הייתה קורונה. המעמד שלנו כשוטרים היה נמוך, באחת ההפגנות ריססו לי גז מדמיע בעיניים. הייתה שחיקה ולא הייתה מילת תודה מהציבור אז החלטתי להתפטר", הסביר.
2 צפייה בגלריה
יהודה רחמים
יהודה רחמים
יהודה רחמים
(צילום: פרטי)
פחות מחודש אחרי 7 באוקטובר הוא עלה בשנית על מדי המשטרה וחזר למתפ"א בדרגת רס"מ. "אחרי שעזבתי הרווחתי פי שניים או שלושה מהשכר במשטרה, והיה לי יותר זמן עם המשפחה. אבל לא הייתי שמח, לא הרגשתי משמעות וערך בעבודה. ב-7 באוקטובר כשהחברים שלי במתפ"א נלחמו בעוטף ואני ישבתי בבית, הבנתי שהמקום שלי שם. חזרתי ליחידה והחיוך שב לי לפנים. הרגשתי שאני במקום שאני אוהב, לתת ביטחון לעם ישראל, אפילו שהשכר נחתך בחצי לפחות".
"היפוך הקערה" במגמות המתפטרים והמתגייסים, כפי שמכנים זאת בלשכת הגיוס של המשטרה, היה העלאת שכר השוטרים באוגוסט האחרון, אז נוספו למשכורתם כאלף שקלים. משכורת של שוטר מתחיל עלתה מ-9,000 שקלים ברוטו לכ-10,230 שקלים ברוטו. עד שנת 2025 מתוכננות עוד שתי פעימות תוספת שכר, לצד מענקי גיוס של עד 64 אלף שקלים, לפי התפקיד, שנפרסים לאורך חמש שנות עבודה.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר כי "תיקצבנו והענקנו מענקים לשוטרים כדי להגדיל את כוח האדם במשטרה. הנתונים על ירידה בכמות הפורשים מהמשטרה מדברים בעד עצמם: שווה להיות שוטר במשטרת ישראל".