מירוץ נגד הזמן: בכירי משרד האוצר, ובתוך כך השר בצלאל סמוטריץ', מנהלים בימים האחרונים שיחות עם ראשי חברת מודי'ס כדי לשכנעם שאין מקום כעת להורדת דירוג האשראי של ישראל, שמתוכננת למיטב הבנת בכירים במערכת הכלכלית לחודש פברואר.
כפי שנודע ל-ynet, בימים האחרונים שוחחו כמעט כל בכירי משרד האוצר ובהם גם השר עם ראשי חברת דירוג האשראי הבינלאומית הגדולה, שלפי רוב התחזיות של הגופים הכלכליים בעולם מתכוונת להוריד בתוך ימים את דירוג האשראי של ישראל. המשמעות העיקרית של הורדת הדירוג, מעבר לאפקט הפסיכולוגי של פגיעה ביציבות כלכלת מדינת ישראל, תהיה למעשה ייקור הריבית בהלוואות בעולם לממשלת ישראל, לחברות הישראליות ולמשקי הבית.
1 צפייה בגלריה
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
סמוטריץ'
(צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת)
כפי שנודע, החשב הכללי של מדינת ישראל, רו"ח יהלי רוטנברג, שוהה כעת בארה"ב ומקיים פגישות עם נציגי חברות דירוג האשראי הגדולות וגם עם משקיעים פוטנציאליים באגרות החוב של ישראל.
בימים האחרונים שוחחו עם בכירי מוד'יס באמצעות ה"זום", שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס, הכלכלן הראשי באוצר, ד"ר שמואל יעקובזון, והחשב הכללי, רו"ח יהלי רוטנברג, והעבירו לראשי חברת הדירוג את הערכותיהם. המסרים שהועברו לבכירי סוכנות הדירוג הבינלאומית הם שהמלחמה בעזה כבר הצטמצמה מאוד בהיקפה והשפעתה הרעה על המשק הולכת ופוחתת; שלא מדינת ישראל ולא החיזבאללה מעוניינים בפתיחת מלחמת בחזית הצפונית; וכן שתקציב המדינה, שמתחשב בהוצאות המלחמה הוא אחראי ואינו גורם לסטייה גהוהה מדי בגירעון, ושהגידול בהוצאות מבוקר.

ברקע: עוד דחייה באישור התקציב

עם זאת, התקציב יאושר בכנסת רק בעוד שלושה שבועות. בעניין זה עלולה להשפיע לרעה הדחייה בדיון בכנסת והיום נודע שהתקציב יוגש לאישורה בקריאה ראשונה כנראה רק ביום שני בשבוע הבא. הסיבה העיקרית היא ניסיונו של שר האוצר להכליל בתוך התקציב כארבעה מיליארד שקלים מההסכמים הקואליציוניים המסתכמים כעת ב-5.7 מיליארד שקלים. באוצר מצפים לחוות הדעת של יועצים משפטיים ממספר משרדי ממשלה בעניין הכנסת הכספים לתוך התקציב.
עוד הבהירו בכירי האוצר בשיחות עם כלכלני חברת מוד'יס כי ישראל נוטלת חובות באחריות רבה ויחס החוב לתוצר אמנם יעלה מ-60% ל-68% אך לא מעבר לכך.
בדוח שתפרסם החברה היא צפויה למתוח ביקורת על אופן טיפול הממשלה בגירעון הגדול בתקציב ולהביע חשש מגידול החוב של ישראל בשל הפעולות הבלתי מספיקות של ממשלת ישראל לצמצום הגירעון, ובשל דאגה מיציאה של חברות מובילות מפעילות בישראל.
בימים האחרונים נועדו בכירי חברת מוד'יס עם בכירי המשק הישראלי ובדקו את יציבות המשק הישראלי בעת מלחמה. הכלכלנים התרשמו שאין אמנם חשש ליציבות הכלכלה הישראלית, אולם הפנימו שקיימת בעיה קשה של אי טיפול נכון ומספיק של הממשלה בטיפול בגירעון שיגדל ל-6.6% השנה ובפעולות שנעשו לצמצום הנזק למשק מעלות המלחמה, שמגיעה כבר לפי דיווחים של בנק ישראל ל-255 מיליארד שקלים - יותר מרבע טריליון שקל שהם כמעט מחצית מתקציב מדינת ישראל לכל שנת 2024, שיעמוד לפי החלטת הממשלה מה-15 בינואר על 582 מיליארד שקל, הגדול בתולדות המדינה.
כלכלני חברת מוד'יס צפויים לכתוב בדוח, שיפורסם על פי כל ההערכות במשק, כולל באוצר, בתוך ימים, כי הם מודאגים במיוחד ממספר תמורות במשק הישראלי:
  • הממשלה לא קיצצה חלק מתקציב הוצאותיה במקומות הנכונים והעבירה כספים לגורמים שלא מייצרים צמיחה עתידית במשק.
  • הממשלה נמנעה מהעלאות מיסים משמעויות להקטנת הגירעון גבר במהלך שנת 2024.
  • קיים חשש כבד מיציאת חברות ישראליות ובינלאומיות מפעילות בישראל במהלך השנה הנוכחית.
  • חשש ממשי מיציאת יזמים ישראלים ואזרחים עתירי נכסים מישראל לארצות אחרות בבחינת "ירידה מהארץ" לעת הקרובה.
  • המשבר בענף ההייטק בישראל גם כן מדאיג במיוחד, משום שהוא מקטרי הצמיחה במשק הישראלי.
  • הדוח ישבח את פעולות בנק ישראל מאז ראשית המלחמה ואת הצעד (הראשון בעולם מבין המדינות המפותחות) של הורדת הריבית הבסיסית במשק.
  • הכלכלנים מודאגים מהאפשרות של התמשכות המלחמה לעומק שנת 2024, מצב שיגרום לקשיים נוספים למשק הישראלי, בעיקר אם המלחמה תתרחב מעבר לחזית הדרומית של רצועת עזה.
כפי שנודע, כלכלני מוד'יס השהו עד כה את החלטתם להוריד את דירוג האשראי של ישראל, כדי לבחון את צעדי הממשלה, אולם בעקבות אישור התקציב המאכזב לדעתם בממשלה לפני כשבועיים - לא יהיה מנוס כנראה מהורדת הדירוג הגבוה של ישראל העומד כעת על A1.
חברת מוד'יס, שנוסדה כבר בשנת 1909, ושמרכזה בניו יורק, מחזיקה כיום בכ-40% ממעקבי דירוגי האשראי בעולם. ב-19 באוקטובר, 12 ימים לאחר פרוץ מלחמת אוקטובר בישראל, פרסמה החברה דוח ובו העמידה את המשק הישראלי תחת "מעקב הורדת דירוג", אך נמנעה אז מלהוריד את הדירוג בשל המצב בישראל עם פריצתה הפתאומית של מלחמת "חרבות ברזל".
במקביל לבדיקת מצב המשק על ידי חברת מוד'יס נעשית כעת בחינת מצב המשק הישראלי גם על ידי חברות הדירוג הגדולות האחרות בעולם, S&P ופיץ', שצפויות גם הן לפרסם דוחות על כלכלת ישראל בעת הקרובה.