התוכנית המיוחדת לשיקום שכונות שנפגעו מטילים במלחמה מול איראן נפלה: השורה התחתונה של הדוח ‏הסופי של הצוות הממשלתי, שגיבש את מתווה השיקום, היא לא לקדם אותו. המשמעות היא שאין לדיירים ‏שנפגעו כל חלופה והם מוצאים עצמם מול שוקת שבורה, וכעת לא ברור כיצד תפעל המדינה להקל עליהם. ‏נכון לעכשיו, על הדיירים להמשיך לפעול מול רשות המיסים במסלול של קרן הפיצויים. ‏
הבעיות שאותן הצוות לא הצליח לפתור, ובגינן ההמלצה לגנוז את המתווה, הן משפטיות, נולדו בעקבות ‏התנגדות של היועצים המשפטיים של כל המשרדים הרלוונטיים ובהם משרדי המשפטים, האוצר, הרשות ‏להתחדשות עירונית ומינהל התכנון. המשפטנים התנגדו בגלל חשש לפגיעה בזכויות הקניין. מסתבר ‏שחמישה שבועות מאז המלחמה נגד איראן לא מספיקים כדי לפתור את המחלוקות, כשאף אחד משרי ‏הממשלה שאמונים על הסוגיה לא השכיל לקבל החלטה.‏
2 צפייה בגלריה
הרס בבת ים מנפילת טיל
הרס בבת ים מנפילת טיל
הרס בבת ים מנפילת טיל
(צילום: עמי לאור)
הבעיה המשפטית נובעת במיוחד בגלל שני מרכיבים בתוכנית. הראשון, אפשרות להכניס לתוכניות השיקום ‏גם בניינים שלא נהרסו. השני, אפשרות של המדינה להפקיע את הדירות או את הזכויות שהן מקנות, ‏במקרה שדיירי המתחם לא יגיעו להסכמות עם יזם בתוך 150 יום. כלומר, המתווה היה אמור לאפשר ‏למדינה להפקיע דירות גם במקרים שבהם הבניין לא קרס ולכאורה לא קיימת הצדקה שיקומית. אנשי ‏המקצוע בצוות הממשלתי הסכימו שאי אפשר לקדם את המתווה אם לא תתאפשר הכנסת בניינים שלא ‏נהרסו למתחמי השיקום. וזאת, מאחר שאם יפעלו רק על פי הדרישות המשפטיות – אזי ייכנסו למתחמים ‏שמיועדים לשיקום מעט מאוד בניינים, באופן שהופך את המודל לחסר טעם. בדוח נכתב: "לאחר בדיקה ‏שנערכה יחד עם אנשי התכנון בצוות נראה כי מגבלה זו לא מאפשרת לבצע התחדשות עירונית במתחמים ‏האמורים ומעקרת את עיקרי המלצות הצוות. במצב דברים זה, המלצתנו המקצועית היא לא לקדם את ‏המתווה המוצע בדו״ח שכן אין טעם בקידום מתווה מוגבל אשר לא יביא לתוצאה הרצויה".‏

קידום מהיר או פגיעה בזכויות הדיירים?‏

‏ הצוות הממשלתי שרקם את המודל מציע לקדם את השיקום באמצעות הליכים של התחדשות עירונית, כמו ‏תוכניות של פינוי-בינוי. במצב רגיל וללא המודל הזה, דיירי בניין שנהרס מקבלים כסף מקרן הפיצויים של ‏רשות המיסים, צריכים להתארגן כקבוצה, למצוא קבלן ולבנות מחדש בדיוק את אותו הבניין. המתווה ‏החדש שהוצע נועד להקל על הדיירים, לחסוך עלויות למדינה ובמקביל לנצל את ההרס כדי להקים שכונות ‏חדשות, טובות יותר ועם יותר דירות. לכן המתווה כלל מנגנונים שנועדו לקצר הליכים, אשר לדעת ‏המשפטנים עלולים לפגוע בזכויות הקניין של הדיירים, משום שהם מאלצים גם דיירים שלא מעוניינים בכך ‏להיכנס למתווה השיקום. אולם יישום של תוכנית פינוי-בינוי רגילה נמשך שנים רבות, בין היתר בגלל ‏מחלוקות בין דיירים והליכי תכנון איטיים. הליכים כאלה לא מתאימים לאזור שנפגע במלחמה ודורש שיקום ‏מהיר.‏
לפי המתווה המיוחד לשיקום, בשלב ראשון היו אמורים להיות מסומנים גבולות המתחמים שבהם נדרשים ‏הליכים מיוחדים, שיוגדרו "אזור טעון שיקום והתחדשות". את הסימון אמור לעשות צוות מיוחד, שכולל את ‏יו"ר המועצה ארצית לתכנון ובנייה, וכן את נציגי הרשות המקומית, הרשות להתחדשות עירונית, מינהל ‏התכנון, היועצת המשפטית לממשלה, משרד האוצר וכן נציג הציבור. הבעיה המשפטית מתחילה כאן משום ‏שהצוות יוכל להכניס למתחם גם בניינים שלא נפגעו או כאלה שנפגעו, אך לא מיועדים להריסה. אפשר ‏להכניס בניינים כאלה למתחם אם יש הצדקה תכנונית, למשל במקרה שבו בניין שלא קרס נמצא באותו ‏מגרש עם בניין שקרס. עוד סיבה שתאפשר להכניס בניינים שלא נהרסו למתחם לשיקום היא כלכלית – ‏במקרה שהנזק שנגרם להם גדול ומבחינה כלכלית עדיף להרוס אותם ולבנות מחדש, במקום לשפץ. ‏במתחמים שיסומנו כאזורים שטעונים שיקום יחולו כללים מיוחדים. הכללים האלה הם עוד סיבה להתנגדות ‏המשפטנים, במיוחד לאור העובדה שייכנסו אליהם בניינים שלא נהרסו, כך שההצדקה המשפטית להפעיל ‏כלים אגרסיביים פוחתת.‏
2 צפייה בגלריה
הריסת בניינים ב רמת גן שנפגעו מטיל מ איראן
הריסת בניינים ב רמת גן שנפגעו מטיל מ איראן
הריסת בניינים ברמת גן שנפגעו מטיל איראני
(צילום: אורי חבושי)

כפייה של המדינה

המטרה היתה להאיץ את הליכי השיקום, לכן על פי המתווה רוב מינימלי של דיירים, 51%, יוכל לפעול נגד ‏המתנגדים (לעומת 67% בפרויקטים רגילים), ובית משפט יוכל למנות נאמן, שיחתום במקום המתנגדים על ‏הסכמים עם יזמים. המתווה מאפשר לדיירים לבחור בין שתי חלופות. האחת, פינוי-בינוי שכמו בכל תוכנית ‏כזו הם יחזרו לבניין לאחר שייבנה מחדש. השנייה, באופן חדשני ניתנת לדיירים הזכות לבחור בפיצוי ‏מוגדל: המדינה או היזם יקנו מהם את הדירה לפי שווייה – בתוספת פיצוי. הספירה של "רוב הדיירים" ‏כוללת גם את אלה שבחרו במסלול הפיצוי.‏
השלב הבא במתווה מעצים את הקושי המשפטי, משום שהדיירים חייבים להגיע להסכמות עם יזם בתוך ‏‏150 יום. לאחר התקופה הזו, אם לא יגיעו להסכמות, המדינה תוכל להתערב ולכפות עליהם יזם. צעד ‏נוקשה נוסף הוא מקרה שבו בעלי דירות לא יסכימו למתווה הפיצויים או לחתימה על הסכם עם יזם. ‏בתרחיש כזה היזם שנבחר על ידי המדינה יוכל להפקיע בכוח את זכויות אותם דיירים. הפיצוי שהם יקבלו ‏יהיה שווי השוק של הדירה לפני פגיעת הטיל, אך ללא התמריץ שמובטח למי שבחר בתחילת הדרך ‏במסלול הפיצוי המוגדל.‏
אם יימצא פתרון שיאפשר להוציא את המתווה לדרך, יובילו אותו הרשויות המקומיות. אלא שהתאחדות ‏הקבלנים מתנגדת לכך בטענה שהעיריות יעדיפו לצמצם ככל האפשר את מספר הדירות החדשות שייבנו ‏בכל מתחם, וכן משום שלטענתה ההליכים לאישור תוכניות בעיריות ארוכים מאוד ולא מתאימים לשיקום. ‏‏"להערכתנו, פרויקט זה, אם ינוהל על ידי השלטון המקומי, יימשך עשור לפחות", אומר סגן נשיא התאחדות ‏הקבלנים בוני הארץ תומר צליח.‏
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו