ועד הבית הוא לא נציגות הדיירים – כולם מכירים את ועד הבית, זה שאחראי על גביית דמי הוועד, תיקונים, תחזוקה ואחזקה בבניין. אבל במקרה של התחדשות עירונית רבים טועים לחשוב שהוועד יכול להיות גם אחראי על גיבוש הפרויקט וקידומו. כדי לקדם פרויקט התחדשות עירונית יש לבחור בצורה מסודרת נציגות, להסמיך אותה ולעשות הכול באופן תקין ושקוף. באתר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית תוכלו למצוא מידע רב בנושא. חשוב להגיד בהקשר זה שנציגות בעלי הדירות מייצגת את כלל בעלי הדירות אל מול בעלי המקצוע, ומדובר בתפקיד חשוב ומאתגר מאוד, שגם גוזל זמן. מי שרוצה להתנדב – שייקח זאת בחשבון.

1 צפייה בגלריה
התחדשות עירונית
התחדשות עירונית
התחדשות עירונית
(צילום: יריב כץ)

לעשות שיעורי בית – לפני שמתחילים להתקשר עם אנשי המקצוע, כדאי לבדוק את הדברים הבסיסיים לבד. למשל מה ההבדלים בין פינוי-בינוי לתמ"א 38 או בין המסלולים השונים של תמ"א 38. במקביל, אם קיימת מינהלת התחדשות עירונית בעירכם, מדובר בכתובת טובה להתחיל בה. תרימו טלפון, תקבעו פגישה ותשמעו מה אפשר או אי אפשר לקדם כבר בשלב הראשון. אם אין סיכוי לקדם תמ"א 38 - אולי עדיף ללכת מראש לכיוון של פינוי-בינוי. איך יודעים אם יש מינהלת להתחדשות עירונית? אפשר לבדוק באתר העירייה או באתר של הרשות להתחדשות עירונית. באם אין מינהלת, מומלץ לערוך את הבירור הראשוני מול אגף מהנדס העיר.
לבחור איש מקצוע מהתחום – התחדשות עירונית זו התמחות. אחת הפונקציות החשובות בתהליך הוא עורך הדין שילווה אתכם, בעלי הדירות, מהרגע הראשון. אבל חשוב שעורך הדין הנבחר יהיה כזה שמכיר, יודע, מתמחה ובעל ניסיון ממשי במסלול הספציפי הרלוונטי. גם אם אחד מבעלי הדירות בבניין מכיר עו"ד מהשורה הראשונה, ממשרד גדול, אבל לא כזה שמתמחה בהתחדשות עירונית – כדאי לוותר. ודאי אם מדובר בעו"ד שמתמחה בתחומים שאינם נדל"ן. הדבר נכון גם לבעלי המקצוע האחרים. הניסיון במקרה הזה יכול להיות ההבדל בין פרויקט שיצליח לחלום שיישאר על הנייר.
לא לחתום על שום דבר – בשלבים הראשונים אין שום סיבה לחתום על מסמכים, דפים או מפיות נייר. לפני שיש עורך דין שמלווה את בעלי הדירות ויכול לבחון את המסמך, אין לחתום על כל התחייבות. בעבר חתימה של דיירים, גם אם בודדים, על מסמכים הובילה לתסבוכות משפטיות ועיכוב מיותר בקידום פרויקט.
חזית אחידה – כדאי לנסות ולהגיע לחזית אחידה ולהסכמות מקדמיות בין בעלי הדירות בבניין מהרגע הראשון. גם אם מדובר בקווים כלליים בלבד, בניין שמגיע מגובש למו"מ או לשיחות על פרויקט, יכול להשיג הרבה יותר. שקיפות וניהול מיטבי של התהליך יובילו לתוצאה הרצויה.