"החלטתי הבוקר, לאחר התייעצות חירום שכינסתי עם ראשי האגפים במשרד האוצר, כי הממשלה תלווה לאלתר שני מיליארד שקל לחברת החשמל ותזרים מאות מיליוני שקלים לרשויות המקומיות החלשות בפריפריה וכי נחדש עוד היום את הפחתת השקל מהמס על הדלק. כל הצעדים הללו נועדו לבלום מיידית את ההתייקרויות הפוגעות ביותר באזרחים. נמשיך לדון במאבק ביוקר המחיה כבר מחר בבוקר". כך הודיע שר האוצר החדש בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים דחופה שזימן ביומו הראשון במשרד האוצר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
פייק ניוז. את ההודעה הזאת לא מסר שר האוצר החדש. הוא גם לא דן בנושאים הבוערים הללו ביומו הראשון במשרד האוצר. האמת היא, שאפילו סביר מאוד שההחלטות הללו לא התקבלו באופן חפוז כבר בשעות הראשונות לכניסתו של סמוטריץ' ללשכת שר האוצר. אבל לדון בהן ודאי שהיה צריך מיד ודחוף.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
(צילום: מוטי קמחי)
הודעה שכן נמסרה על ידי השר החדש - לא הייתה פייק ניוז: שעות ספורות לאחר שסמוטריץ' התיישב על כיסא שר האוצר, פורסמה הודעה דחופה על החלטתו הראשונה: ביטול הטלת המס על משקאות ממותקים וכלים חד-פעמיים, שעליו החליט קודמו, אביגדור ליברמן, לפני למעלה משנה.
מצב המשק זועק לשמיים: האינפלציה מרימה ראש, עליית מחירי הדירות בשיא, חברות הייטק רבות נקלעו לקשיים, שוק ההון בצרות של ממש - והמבוגר האחראי היחיד בחצי השנה האחרונה, נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, מריץ את הריבית כלפי מעלה.
באווירה הזאת הדבר האחרון – לא הראשון – שהיה צריך להעסיק את שר האוצר החדש, הוא ביטול שני מיסים שנועדו להגן על בריאות האזרחים ואיכות הסביבה.
מה שעוד יותר מקומם בהחלטה היא העובדה שהשר סמוטריץ' אמר במידה רבה של צדק בנאומו הראשון בתפקיד שהוא רוצה קודם כל ללמוד את הדברים לפני שיוצא בהצהרות וכי יתייעץ עם בכירי המשרד בכל צעד. אז נכון, הסעיף הזה כלול בהסכמים הקואליציוניים, אולם בהסכמים - המחזיקים מאות עמודים - יש כמה וכמה סעיפים חשובים הרבה יותר, שמצביעי כל המפלגות מצפים שייושמו במהירות האפשרית:
ביטול התייקרויות בעלות משקל רב בסל הצריכה המשפחתי, הנהגת חינוך חינם לגילאי 0 עד 3, גיבוש תוכנית מקיפה להקלה בפקקים בכבישים, סיוע מסיבי כמעט בכל התחומים לתושבי הפריפריה, וגיבוש דחוף של תקציב מדינה דו-שנתי וחוק הסדרים רווי רפורמות, שחלקן לא אושרו בשל פיזור הכנסת לפני חצי שנה.
ובמה בוחר שר האוצר החדש לעסוק "בפגישת הנהלה ראשונה שהסתיימה לפני דקות", כלשון הודעת לשכת השר? "השר סמוטריץ' הנחה 'להכין במהירות האפשרית' צווים לביטול מס על החד-פעמי ועל השתייה המתוקה, שהוחל בממשלה היוצאת".
אכן עניין דחוף מאין כמותו. עובדה: ההוראה היא להכין את הצווים "במהירות האפשרית".
2 צפייה בגלריה
כלים חד-פעמיים
כלים חד-פעמיים
זה הכי דחוף? כלים חד-פעמיים
(שאטרסטוק)
בדיוק כך נכנסים ברגל שמאל למשרד האוצר, כאשר הבכירים היו המומים, שזאת היא ההוראה "הדחופה" הראשונה שקיבלו.
במקום להורות להכין צו להוזלת הדלק "במהירות האפשרית", במקום להכריז "במהירות האפשרית" על הלוואה מיידית לחברת החשמל, במקום להכין "במהירות האפשרית" הצעה לסבסוד מחיר המים, שעלה גם הוא אתמול, במקום לקיים דיון דחוף לאילו רשויות מקומיות חלשות בפריפריה לסייע, כדי שיוכלו לבטל את ייקור מס הארנונה לתושביהן – מה שהיה דחוף במיוחד הוא לבטל חוקים שנועדו דווקא לשפר את בריאותם של אזרחי המדינה.
במפלגות החרדיות – שדרשו מסמוטריץ' לפעול מיד - טענו שהשר ליברמן רדף אותם וכל מהות הטלת המיסים הללו הייתה לפגוע בהם. אז הנה מה ששמענו ביממה האחרונה מרופאים:
מקרי הסכרת באוכלוסיה החרדית והערבית גבוהים בכעשרה אחוזים מאשר בכלל האוכלוסייה. רופאים ומומחי סביבה תקפו בחומרה את ביטול הטלת המיסים על משקאות ממותקים וכלים חד-פעמיים. אלה, כדבריהם, גורמים נזק לסביבה ובמיוחד גם לילדים, שמרבים לשתות משקאות מתוקים ונחשפים כבר בגיל צעיר לפלסטיק שבכוסות החד-פעמיים ולסכנה חמורה לחלות בסרטן.
נתונים שפורסמו מגלים, כי המיסים החדשים הפחיתו את השימוש במשקאות הממותקים ובכלים החד-פעמיים בכ-20%-30% תוך שנה בלבד. ביטולם יחזיר את המצב לקדמותו ממש מיד.
רבים שיבחו את בצלאל סמוטריץ' על כהונתו המוצלחת, הקצרה אמנם – פחות משנה – כשר התחבורה. מדובר בפוליטיקאי נבון, חרוץ ומוכשר. הוא יכול בהחלט, לדעת רבים, כולל בכירים במשרד האוצר, להיות שר אוצר טוב, ציון שהעניק רק אתמול לקודמו, אביגדור ליברמן.
ניתן לכן לקוות שהמעידה שלו ביומו הראשון במשרד האוצר, לעסוק בטפל ולא בעיקר, הייתה חד-פעמית, מעידה של טירון על כיסא משרד האוצר, וכי עכשיו אכן יעסוק סמוטריץ' בנושאים החשובים באמת לייצוב המשק הישראלי ולמען כלל אזרחי המדינה, שזקוקים לשורה של רפורמות והחלטות נבונות. בהצלחה - לטובת כולנו.