נתונים מאכזבים של המשק הישראלי לרבעון השני של השנה, כמעט בכל התחומים העיקריים, פורסמו היום (ד') על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה במסגרת דוח "החשבונות הלאומיים" של המדינה ברבעון השני של השנה.
הצמיחה ברבעון השני הסתכמה ב-3% בלבד בחישוב שנתי לעומת הרבעון הקודם וגם לעומת הרבעון המקביל ב-2022, וזאת אחרי צמיחה של 2.9% ברבעון הראשון. חלק מהתחזיות דיברו על צמיחה נמוכה אף יותר מזו שנרשמה כרגע באומדן הראשון של הלמ"ס, אולם מדובר בצמיחה נמוכה במיוחד כשמסתכלים על הצמיחה בתוצר לנפש - שעלתה ב-1.1% בלבד, בגלל הגידול באוכלוסיה שעומד על כ-2%. הפוטנציאל של המשק הישראלי תמיד היה לצמיחה של יותר מ-5%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)

אחד הנתונים המדאיגים שעולים מהדוח הוא העלייה הקטנה בצריכה הפרטית, שהובילה את הצמיחה במשק בשנים האחרונות. העלייה בצריכה הפרטית לעומת הרבעון הראשון השנה הסתכמה בשיעור של 1.9% בלבד וכאשר משווים לרבעון המקביל אשתקד - העלייה הסתכמה במחצית מהגידול באוכלוסייה, רק 1.1%. למעשה, הצריכה הפרטית למעשה הצטמצמה לעומת שיעור הגידול השנתי של האוכלוסייה בישראל (כ-2%) לראשונה מזה תקופה ארוכה. ירידה בצריכה הפרטית לנפש משמעותה האטה בפעילות הכלכלית, פחות גביית מיסים על ידי המדינה, ועדות לתחושה של הצרכנים שיש להצטמצם בהוצאות בעת המטלטלת הזאת מבחינה כלכלית.
ההוצאה הפרטית השוטפת לנפש (על מזון, משקאות, טבק, שירותים אישיים, דיור, דלק וחשמל, אחזקת הבית ומוצרים לצריכה שוטפת) ירדה ברבעון השני ב-0.6%, עוד סימן מדאיג לחשש האזרחים מהרעה במצבם הכלכלי. ההוצאה למוצרים בני קיימא למחצה (הלבשה והנעלה, טקסטיל לבית, כלי עבודה ובית קטנים חשמליים, מוצרי בידור ופנאי וחפצים אישיים) ירדה ברבעון השני בשיעור עצום של 11.2%, וההוצאה על הלבשה והנעלה אף יאדה ב-14.9%.
ההוצאה למוצרים בני קיימה לנפש (מקררים, מכונות ומייבשי כביסה, מזגנים וכדומה) צנחה ב-17.5% וההוצאות לכלי רכב לשימוש פרטי רשמו ירידה גבוהה של 14.5%.
יצוא הסחורות והשירותים רשם ברבעון השני השנה לעומת הרבעון הראשון ירידה משמעותית של 4.2% ולעומת הרבעון המקביל אשתקד ירידה ב-1.7%. היבוא ירד ברבעון השני בשיעור גבוה במיוחד של 7.5% ולעומת הרבעון המקביל ב-2022 נרשמה ירידה של 6.4%. בניכוי ההשפעות העונתיות, הירידה ביבוא מגיעה ללא פחות מ-11.2%! המקורות שעמדו למשק ירדו ברבעון השני ב-0.3%, נתון מדאיג כשלעצמו, לאחר שעדיין עלוה ברבעון הראשון ב-1.3%.
ירידה של 1.1% נרשמה בהשקעות בנכסים קבועים (בבתי מגורים, בציוד וכלי תחבורה) לעומת הרבעון הראשון אך הציגה עלייה של 6.3% בהשקעות לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
בתוצר העסקי נרשמה עלייה מזערית מעבר לשיעור הגידול באוכלוסייה, של 2.4% בלבד מול הרבעון הראשון ושל 3.0% מול החודש המקביל אשתקד.
בהוצאה לצריכה הציבורית נרשם גידול של 3.6% מול הרבעון הראשון השנה ושל 2.8% מול הרבעון המקביל אשתקד, שבו כיהנה עדיין הממשלה הקודמת.
מדאיגה במיוחד הירידה של 19.8% בהשקעה במכונות ובציוד ענפי טכנולוגיות המידע והתקשורת, המעידים על צמצום של המפעלים ובתי העסק מחשש להתרחבות העסק והקטנה של הייצור, קראת העתיד הלא ברור כיום במשק.