המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה היום (ג') שינוי בתמ"א 13 (תוכנית מתאר ארצית העוסקת בבינוי בסמיכות לחופי הים בישראל) לגבי גובה הבינוי האפשרי בחוף הצפוני בעיר אילת, שבתוכו "אזור המלונות", בו ממוקמים רבים מהמלונות היוקרתיים בעיר. כעת, השינוי יאפשר לבנות מלונות חדשים בגובה של עד 12-20 קומות, או להוסיף קומות למלונות קיימים. מדובר בבקשה שיזם משרד התיירות וזאת לטובת מימוש מדיניות להוספת חדרי לינה בעיר.
במסגרת ההחלטה שהתקבלה, תמ"א 13 תתוקן ותאפשר בנייה של מלונות והוספת קומות למלונות קיימים סמוך לקו המים עד לגובה של 45 מטרים ו-60 מטרים -כאשר מדובר בגובה המשקף טווח שנע בין 12 ל-20 קומות, כאמור. זאת, במקום ההגבלה שהייתה בתוקף מאז 2005, של בנייה עד גובה של 8 קומות בלבד. רוב המלונות היוקרתיים והמוכרים באזור, שלהם מעל 8 קומות, נבנו לפני כניסת התוכנית של אילת לתוקף בשנת 2005.
1 צפייה בגלריה
אילת
אילת
אילת
(צילום: Boris-B / Shutterstock.com)
תמ"א 13 לחופי אילת אושרה ביולי 2005, והיא כללה מגבלת בינוי לגובה באזור המלונאות בחוף הצפוני בשל שדה התעופה שהיה פעיל. עם פתיחת שדה התעופה רמון וסגירת השדה בלב העיר, מגבלות הגובה אינן רלוונטיות עוד. לאור הרצון לתמוך בהתחדשות וחיזוק המרקם התיירותי של המלונות בחוף הצפוני, נעתרה הוולנת"ע (ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים) והחליטה להמליץ בפני המועצה הארצית לבטל את מגבלת גובה הבינוי הקיימת.
התיקונים שנדרשים הם תוספת להוראות התוכנית כי באזור המלונאות בחוף הצפוני תהיה התייחסות לשילוב המבנה במרחב העירוני, בנושאים כמו הליכתיות ועירוב שימושים של מסחר, בילוי ופנאי בקומת הרחוב. תיקון נוסף קובע כי יש להקפיד שהתוכנית תבטיח ותשמור על נוף פתוח וצירים פתוחים ושיושם דגש על הימנעות מיצירת חומת בינוי אל מול חוף הים והרי אילת.
בהחלטת המועצה נכתב כי: "המועצה, לאחר ששמעה את החברים והמוזמנים ודנה בתיקון המוצע לתמ"א 13 - מפרץ אילת, השתכנעה כי השינוי המוצע מאזן בין החשיבות הגדולה של חיזוק מרקם התיירות באזור המלונאות בחוף הצפוני של אילת, ובין שמירת הסביבה הטבעית הייחודית של אילת, ועל כן מחליטה להמליץ לממשלה לאשר את התכנית המוצעת בכפוף לתיקונים".
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "החלטת המועצה הארצית, בוודאי בעת הזאת, מחזקת את התיירות בעיר אילת יחד עם הגנה על הסביבה הייחודית של מדבר וים המאפיינת את העיר, ובכך מחזקת את הבסיס הכלכלי של העיר הנשען על התיירות וערכי הטבע הייחודיים".
שר התיירות, חיים כץ: "אנו מביאים בשורה לאילת. מאות ואף אלפי חדרים יתווספו בעיר. המהלך יעודד תחרות, יסיר בירוקרטיה עודפת עבור מלון שרוצה להתחדש, ויאפשר ליזמים שטרם בנו להגדיל את ההיצע".