תביעה ראשונה מסוגה הוגשה אתמול (ג') לבית המשפט המחוזי מרכז נגד חברת ביטוח בגין נזקים שנגרמו עקב נגיף הקורונה והנזקים הכספיים שנלווים למשבר. את התביעה, בסך כ-4.8 מיליון שקל, הגישה רשת הדיור המוגן מעונות הורים, בה מתגוררים 340 דיירים בגיל השלישי ומועסקים כ-280 עובדים.

הרשת טוענת כי חברת הביטוח הפניקס סירבה לשלם לה תגמולי ביטוח בגין אובדן הכנסות וגידול הוצאות שנגרמו לה בשל משבר הקורונה, למרות שלטענת הרשת היא מכוסה בכיסוי ביטוחי עבור מצבים אלו.
1 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה קשישה קשישים
אילוס אילוסטרציה קשישה קשישים
דיור מוגן. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הרשת מציינת, באמצעות עוה"ד שלום סביון ויעל אברהם ממשרד חיים קליר ושות', כי בתחילת שנת 2020 התפרצה בישראל מגפה הקורונה ועד מהרה התברר כי אוכלוסיית הגיל השלישי מצויה בסיכון רב והנגיף התפרץ בבתי הדיור המוגן כאש בשדה קוצים. עוד נטען, כי במהלך חודש אפריל השנה מדינת ישראל יזמה את התוכנית הלאומית מגן אבות ואימהות, שמטרתה להגן על אוכלוסיית הקשישים השוהים במסגרות חוץ ביתיות מפני התפשטות המגיפה.
הרשת טוענת כי כחלק מהתוכנית הונחו דיירי הדיור המוגן להישאר בחדרם ללא אפשרות יציאה לכל פעילות שמעניקה מעונות הורים, עובדי הרשת נאלצו לעבוד בקפסולות קבועות במשמרות של 12 שעות, ההגעה לעבודה הייתה במוניות בה ישהה אדם אחד בלבד (בגלל השבתת התחבורה הציבורית), הצטיידות באמצעי הגנה, רכישת ציוד חיטוי וניקוי ועוד.
כמו כן נטען, כי המגיפה השפיעה רבות גם על דיירים פוטנציאליים אשר נחשפו להנחיות אלו וכן לדיווחים בתקשורת אודות התפרצות המגיפה בדיור המוגן ואלה נרתעו מלהצטרף או דחו כניסתם לרשת מעונות הורים.
בתביעה נטען כי הפסקת כניסת דיירים חדשים, תגבור הסעות עובדים, הוצאות שכר מוגדלות בעקבות מעבר לעבודה בקפסולות, רכישת ציוד חיטוי וניקוי, אמצעי הגנה לעובדים ולדיירים ואובדן הכנסה מהשכרות מתקנים המצויים במעונות, כגון: בריכת שחייה ועוד, גרמו לאובדן הכנסות וגידול בהוצאות של רשות מעונות הורים בסך של 5 מיליון שקל.
הרשת טוענת כי הפניקס ביטחה את מעונות הורים והפעילות במעונות במסגרת מערך ביטוחי מקיף ונרחב המבטיח כיסוי למגוון רחב של אירועים וסיכונים.
עוד נטען, כי רשת מעונות הורים דאגה לבטח את פעילותה בכיסוי ביטוח ייחודי וספציפי גם לאובדן או נזק כתוצאה ממחלות, זיהומים, נגיף או הרעלה, וכן סגירת פעילות המעונות בשל מגיפה בהנחיית רשויות המדינה. למרות זאת, נטען כאמור כי הפניקס סירבה לשלם את תגמולי הביטוח בגין אובדן ההכנסות וגידול ההוצאות שנגרמו למעונות הורים.
עו"ד סביון טוען בכתב התביעה כי "הפניקס דחתה את התביעה ללא הנד עפעף בנימוקים סתמיים וחסרי כל בסיס, בטענות שטחיות ולא רלוונטיות הכל בניסיון להתנער מחובתה לשלם את תגמולי הביטוח, כולן כאחת טענות סרק, שברור שנועדו לשמש תירוץ בלבד". טרם הוגש כתב הגנה.
מחברת הפניקס נמסר: "כתב התביעה טרם הגיע לידי החברה ועם קבלתו הפניקס תגיב במסגרת בית המשפט".