שרת הפנים איילת שקד וסגן השר במשרד רה"מ אביר קארה קיימו הבוקר (ראשון) מסיבת עיתונאים בנושא הרפורמה ברישוי עסקים, שצפויה להפחית באופן משמעותי את הרגולציה על עשרות סוגי עסקים.
חלק מהעסקים שחייבים כיום ברישיון עסק יהיו פטורים לגמרי מחובת הרישיון הזו, עסקים אחרים ייהנו מהארכת תוקף הרישיון, ואחרים ממסלול רישוי מקוצר ומקל יותר. בעוד שבועיים השרה תחתום על הצו והמהלך לא דורש את אישור הכנסת, כך שיעבור גם בעיצומו של הקיפאון הפוליטי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
איילת שקד ואביר קרא
איילת שקד ואביר קרא
איילת שקד ואביר קרא
(צילום: מארק ניימן/ לע״מ)
"עשינו עבודת מטה מאוד מקצועית ורצינית, התייעצנו עם משרדי ממשלה רבים והיום אנחנו מציגים לכם מהפכה בתחום", אמרה השרה שקד בפתח מסיבת העיתונאים, והסבירה כי "עשרות אלפי עסקים שהתעסקו בהליכים בירוקרטים מול הרשויות יוכלו לעשות הכל יותר מהר ויותר בזול. הרפורמה הזו חוסכת כחצי מיליארד שקל וכמעט 3.8 מיליון ימי המתנה. זה מהלך מאוד משמעותי".
ח"כ אביר קארה סיפר על החוויה האישית שלו כעצמאי, והמקום ממנו פעל עם השרה על הרפורמה "לפני שלוש שנים יצאתי לדרך, ואני חושב שאחד הדברים המרכזיים שהפריעו לי שהרגשתי כל בוקר שישראל מנסה לנצח אותי, עושים הכל כדי שאכשל, ואני בטוח שמי שצופה בי חולק את אותה הרגשה, כאילו המדינה מושכת אותנו אחורה בחולצה ועושים הכל כדי שלא נוכל להצליח".
לטענתו, הרפורמה החדשה תקל על בעלי העסקים: "בשנה האחרונה עשינו צעדים מאוד משמעותיים בהפחתת בירוקרטיה ורגולציה. צריך להסיר את כל המכשולים האבנים הכבדות ששמים על בעלי עסקים כדי שישתלם לאנשים להקים עסק בישראל ולעשות עוד יוזמה קטנה ועוד עסק. היום אנחנו עושים את הצעד הכי משמעותי והוא צעד המשך לחוק ההסדרים שהעברנו", אמר קארה.
השרה שקד הציגה את עיקרי הרפורמה: ביטול הצורך ברישיון עסק לכ-3,700 עסקים בתחום ייבוא המזון, תמרוקים ותכשירים רפואיים, ואמרה כי זה יחסוך לכל עסק כ-40,000 שקל ובמאות ימי המתנה. בנוסף, ביטול החיוב לרישיון עסק לעסקים קטנים בתחום המזון: יקבים, מאפיות, יצרני שוקולד, קולי גרעינים וכו'. "כל יצרן מזון קטן יצטרך רק רישיון יצרן, זה יחסוך 45,000 שקל לעסק ו-116 ימי המתנה", אמרה השרה.
גם עסקים בתחום הפנצ'ריות, הובלת חלב, הובלת רכבים ועסקים בקניונים קטנים לא ידרשו יותר לרישיון עסק. מדובר בכ-2,000 עסקים מהסוג הזה שלטענת מחברי הרפורמה יחסכו 152 ימי המתנה.
2 צפייה בגלריה
קניון
קניון
גם עסקים קטנים בקניון ייהנו מהרפורמה
(צילום: shutterstock)
ח"כ קארה המשיך בהצגת הרפורמה והתמקד במסעדות, בתי קפה ופאבים שיש בישראל יותר מ-20 אלף עסקים מהסוג הזה. בעסקים אלה עדיין יידרש רישיון עסק אך תופחת הרגולציה מול המשטרה ולא יידרש אישור המשטרה לבתי קפה ומסעדות, דבר שלטענתו יחסוך 10,000 שקל לעסק. עבור 13,700 עסקים קיימים תוקף העסק יוארך אוטומטית. כך לדוגמא לקניונים, פאבים, בתי אבות משחקיות ומועדוני לילה התוקף יוארך מ-5 שנים ל-10, למלונות יוארך התוקף מ-10 שנים ל-15 שנים, לאטליזים וירידי מזון יוארך התוקף משנה ל-5 שנים ועוד.
ח"כ קארה סיכם ואמר שהרפורמה תשפיע על כ-44 אלף עסקים קיימים ותשפיע על שליש מהעסקים דורשי הרישיון במדינה. השרה שקד אמרה כי לחלק מהסעיפים ברפורמה היו משרדים ממשלתיים שהתנגדו "ראיתי לנגד עיניי את טובת העסקים בישראל. נקבל את ההערות ועוד שבועיים אני מתכוונת לחתום על הכל וזהו", אמרה.