זהו, נפלה אצלכם החלטה לעבור דירה או לשפץ את הקיימת. קודם כול בשעה טובה. עכשיו, כשאתם נכנסים לשלב התכנון, כדאי לשקול מעבר לבית חכם, כמובן אם הדבר אפשרי מבחינת ההתאמה לאורח החיים ובחינת העלויות.
המעבר לבית חכם הולך ותופס יותר ויותר מקום בתכנון, מאז נכנסה הטכנולוגיה המתקדמת לחיינו. המושג מכוון לאותה מערכת חכמה לבית, שיכולה לסגור חלונות ותריסים, לכבות את האור, לפתוח את שער החנייה ולהדליק את הדוד, כל זאת מרחוק ובלי שידכם תהיה בדבר. ניהול פעולות פשוטות ויומיומיות אלו מתרחש בלחיצת כפתור מכל סמארטפון שמחובר למערכת.
4 צפייה בגלריה
(צילום: iStock)
עד כמה המערכת החכמה הזו באמת חכמה? ממש. המשתמשים בה מעידים, כי היא מקלה את החיים בצורה משמעותית. כדוגמה היא מזהה, על סמך זיהוי תנועה וחיישן אינפרה, מתי צריך להשקות את הגינה, מתי לסגור את כיסוי הגג, כי מתקרב גשם על־פי סנסור המים הרגיש, והיא יודעת להפעיל מרחוק את הדוד, כדי שיהיו מים חמים להתקלח כשחוזרים הביתה, וגם את הקומקום, כדי שנוכל להכין לעצמנו משקה חם עם הכניסה הביתה. סייג קטן: לא לשכוח למלא מים בקומקום טרום היציאה מהבית.
חשוב להדגיש, כי מעבר לבית חכם דורש תכנון מדויק והתייעצות עם מומחים בתחום, וגם אם "עשה זאת בעצמך" תקף בתחום, עדיין זה בזהירות ותוך צבירת ידע ובדיקה יסודית של כל הקשור בכך. במקרים של "עשה זאת בעצמך", לרוב אין צורך לבצע שינויים מסוכנים ברשת החשמל או להזמין טכנאי, כי הלקוח יכול לקבל לידיו את ערכת ההתקנה של המערכת, ובעזרת אביזרים נלווים והוראות הפעלה, להתקין את התשתיות, לבצע חיבור של המערכת לרשת ה־wifi הביתית, ואז להגדיר את החיבור של מכשירי חשמל שונים לבית. ואז, באמצעות האפליקציה הייעודית, עוברת אלינו השליטה על מוצרים וחפצים בבית, כולל התאמה לשומרי שבת וחג ואפשרות לראש שקט כשנמצאים בחו"ל. ושוב לסייג: רצוי לעשות זאת לאט ובזהירות, כדי למנוע טעויות והוצאות כפולות ומיותרות. נוסף על כך חשוב לבדוק, שהמערכת החכמה שמתכננים לקנות, עומדת בתקנים הנדרשים, והמוצרים נחשבים מוצרי פרימיום, הודות לאיכותם הגבוהה ולעמידות שלהם לאורך שנים.
4 צפייה בגלריה
רון שפיגל אדריכלים
רון שפיגל אדריכלים
רון שפיגל אדריכלים
(צילום: אלעד גונן)
מיכאל רבינוביץ: "חיבור מכשירים לבית החכם חוסכים באנרגיה"
"בית חכם זו מערכת, שמרכזת את השליטה בשאר מערכות הבית במרכז שליטה אחד; בין שאלו תריסים ווילונות, תאורה, גלאים ומצלמות, מיזוג ואוורור, אודיו ושמע ועוד, שהיישום מאפשר לבצע בצורה פשוטה ונוחה את הפעולות היומיומיות בבית בהפעלת מערכות אלה", מגדיר מיכאל רבינוביץ, מנכ"ל ארכה, רשת חשמל ותאורה.
לדוגמה?
"למשל, בעת כניסה לבית ולחיצה על התרחיש המתאים, שיידלקו האורות במטבח, ייפתחו התריסים בסלון, יידלק מיזוג האוויר על 25 מעלות, יידלקו הטלוויזיה והממיר, והשמע יועבר לרמקולים ההיקפיים. כך, בנוחות ובקלות, במקום לבצע את כל הפעולות הללו בזו אחר זו, כל הפעולות מתרחשות יחד ובלחיצה אחת. למשל למצלמה חכמה מחוץ לדלת יש שליטה מלאה על מי שנכנס ויוצא מהבית. מצלמות חכמות גם מאפשרות לנו לעקוב אחר מה שנעשה בתוך הבית ולהיות רגועים יותר. יש לציין, שככל שהטכנולוגיה השתכללה, עוד ועוד מערכות התווספו ליישום. מכיוון שהעולם הופך להיות מפונק יותר, ויש צורך לנהל בצורה יעילה יותר את המערכות השונות שבהן אנו משתמשים, פתרונות הבית החכם צפויים לצבור תאוצה ופופולריות".
4 צפייה בגלריה
מיכאל רבינוביץ, מנכ"ל ארכה
מיכאל רבינוביץ, מנכ"ל ארכה
מיכאל רבינוביץ, מנכ"ל ארכה
(צילום: יובל כהן אהרונוב)
ידוע כי המחיר של בית חכם הפועל בטכנולוגיית wifi, נמוך ממחיר של בית חכם הפועל בטכנולוגיית רדיו. מה אומרות העלויות?
"בעיקרון, ככל שהיישום שולט על יותר מערכות, כך הוא מורכב יותר, יקר יותר ומחייב השקעה מרובה יותר בתשתיות. עם זאת הטכנולוגיה הקיימת כבר היום מאפשרת מעבר פשוט יחסית לפתרונות של בית חכם מבלי להיכנס להוצאות רבות על שינויי תשתית בתוך הבית. העלויות גם משתנות בהתאם לאופי החיבור, אם הוא קווי או אלחוטי. יש גם לקחת בחשבון, שמערכת שתוכננה לחשמל רגיל, לא תתאים למערכת חשמל חכם קווית, ומערכת שתוכננה למערכת חשמל חכם קווית, לא תתאים למערכת חשמל רגילה. מערכת חשמל קווית דורשת הרבה יותר חוטים וצינורות, לכן עלויות המערכת גבוהות מראש, עוד לפני רכישת הציוד של הבית החכם".
אפשר להתקין מערכת בית חכם גם בבתים שאינם חדשים?
"יש מערכות אלחוטיות שדורשות תכנון מיוחד של מערכת החשמל, מה שמקשה על מעבר ממערכת חשמל רגילה לחכמה, לכן הן לא יתאימו לבית ישן. לעומת זאת יש מערכות חשמל חכם אלחוטית, כמו זו של GEWISS, שמאפשרות באופן פשוט לבצע החלפה של חשמל רגיל במערכת חכמה גם בבית ישן. האפליקציה של המערכת הזו פשוטה להפעלה (גם לטכנופובים) וקיימת בכל השפות, כולל עברית. יש מכשירים שאפשר לחבר, ויש כאלה שלא. למשל אפשר לחבר מכשירים טיפשים כמו קומקום חשמלי לשקעים חכמים, ולתכנת את ההפעלה בעזרת האפליקציה".
עד כמה בית חכם עוזר בחיסכון באנרגיה?
"בהחלט עוזר. כי באמצעות חיבור מכשירים לבית החכם, המכשירים מתקשרים אחד עם השני וחוסכים באנרגיה".
מה לגבי הסיכונים?
"הסיכון העיקרי הוא בהפעלת החשמל כשיש תקלות בתקשורת. אם כל המכשירים מחוברים באמצעות יישום בית חכם ואין מעקף פיזי, הרי שלא ניתן להדליק אור או להרים את התריסים, כשקורות תקלות תקשורת. ביצוע תרחישים ללא חיבור אינטרנט פעיל עלול להיות בעייתי במערכת מבוססת wifi, כיוון שכל התקשורת של המפסקים עוברת דרך הראוטר של האינטרנט הביתי. לכן חשוב לבחור מערכת שמאפשרת לעבור לתפעול ידני במקרה של תקלת תקשורת. אם המערכת מחוברת לאינטרנט בצורה כלשהי, היא חשופה לאיום סייבר, שיאפשר להשתמש בה לרעה. תיאורטית, האקר עשוי לפתוח ברז גז בישול שהותאם לבקרה ממוחשבת, ולגרום לפיצוץ הבית, או לגרום להצפתו בעזרת ברז המחובר למערכת ויצירת קצר חשמלי שיוביל לשריפה".

אדריכל רון שפיגל: "כמות התרחישים של בית חכם אינה מוגבלת"

אדריכל רון שפיגל, מבעלי המשרד שפיגל אדריכלים, מדגיש את היכולת שלנו לשלוט במערכות באופן דינמי ובהתייחס לתרחישים שונים. "יש תרחיש נפרד לזמן שבו אנחנו צופים בסרט, ותרחיש אחר כשנמצאים בחו"ל. למעשה, כמות התרחישים בלתי מוגבלת, ואנחנו, בני הבית, מייצרים אותם בהתייחס לצרכים ולאורחות החיים של כל אחת ואחד מאיתנו".
לאן צפויה להגיע ההתפתחות של הבית החכם?
"התחום עבר כברת דרך של ממש בעשורים האחרונים. כיום מערכת הבית החכם מאפשרת שליטה בכלל המוצרים והיא מתבססת על יצירת תרחישים, כשהכול עובד עם טיימרים ושעונים. כך למשל הפעלת מערכת ההשקיה בגינה, שמסונכרנת לשעות מסוימות בימים מסוימים. כך השליטה בנושא האבטחה: מרמת המצלמות ועד דלתות כניסה חכמות עם קוד מיוחד לילד או לעוזרת הבית. אפשר לשלוט בווילונות שבחדר של הבן המתבגר, כדי שייפתחו בדיוק בזמן שבו עליו להתארגן לקראת בית הספר. השמיים הם באמת הגבול מבחינת מה שניתן להפיק עם המערכות הללו כיום".
4 צפייה בגלריה
אדריכל רון שפיגל, שפיגל אדריכלים
אדריכל רון שפיגל, שפיגל אדריכלים
אדריכל רון שפיגל, שפיגל אדריכלים
(צילום: עידן מעוז)
מתי מומלץ להתקין בבית מערכת "בית חכם"?
"המערכות פוגשות אותנו בכל רגע ובכל סיטואציה בחיים ומגינות עלינו. למשל הילדים שכחו את המזגנים פועלים? גם במרחק של אלפי קילומטרים אוכל לכבות אותם בלחיצת כפתור פשוטה. זו רק דוגמה. מדובר במערכת שמקלה מאוד ותורמת משמעותית ל־well being ולאיכות החיים. לא מזמן תכננתי בית עבור זוג לקוחות בשנות ה־70 לחייהם. הם העדיפו את השיטה הישנה ויידעו אותי שהם לא מעוניינים לשלב טכנולוגיה כזו או אחרת בביתם החדש. כאדריכל, הסברתי להם עד כמה מערכת כזאת חשובה ומהותית לשיפור איכות חייהם. בסופו של דבר תכננו עבורם מערכות חכמות בצורה מושכלת, לא מופרזת או מאיימת. היום, בדיעבד, הם מאושרים מהעובדה שבלחיצת כפתור אחת הם שולטים מכל מקום ובכל זמן על כל המערכות, מבלי להתרוצץ או לדאוג שמא שכחו לכבות מוצרים, כמו דוד חשמל, מנורות או מזגנים".
מה ההבדל בין חיבור של בית חדש לישן במערכות של בית חכם?
"בבית חדש תיאום וסנכרון המערכת נעשה מראש, אין צורך במפסקים מיוחדים על הקיר, והשליטה נעשית דרך טאבלט שממוקם באזור מרכזי. כל מערכת יודעת לפעול בנפרד, והרציונל של המערכת החכמה הוא לרכז בפועל את מגוון המערכות ולשלוט בהן דרך פאנל אסתטי קטן אחד. במקרה של בית קיים ו/או ישן, יש להחליף מפסקים קיימים ולחבר למערכת אחת מרכזית. קיימת אפשרות לייצר מגבלות, כמו בכל מערכת תיכנות. ניתן לתכנת את מערכת הבית החכם כך, שרק ההורים יוכלו לעשות שימוש במנגנוני האזעקה או המצלמות. כך גם ניתן לבחור מה אנו רוצים להפוך לחכם, ואיזה מבין המערכות נרצה להשאיר במתכונת הרגילה. חשוב להבין, שכיום עיקר המערכות הן אלחוטיות, זולות ונגישות. אם בעבר נדרשנו לחשמלאי, שיחבר את כל נקודת הקצה ללוח שליטה כדי ליצור מערכת אלחוטית, כיום ניתן להסב את תוכנית החשמל הקיימת בבית למערכת חשמל חכמה, באמצעות מערכות אלחוטיות. במקרה כזה מחליפים את המתגים (מבלי לשבור או לחצוב בקירות) למתגים חכמים, ובאמצעות אפליקציה, שולטים בכל מוצרי הקצה ביחד או בנפרד".
מהם הסיכונים בבית חכם?
"בראש ובראשונה סיכוני פריצה. מכיוון שכל מערכת ממוחשבת, גם זו שמשרתת גופים גדולים, ניתנת לפריצה, בהחלט קיים סיכון שגם את מערכת בית חכם ביתי יהיה ניתן לתמרן ולפרוץ פנימה. עם זאת מערכות הבית החכם כוללות כיום מערכות הגנה מתוחכמות, שפועלות באופנים מגוונים".




להשקיע בחוכמה
שימוש בשקע חכם מעניק את היתרונות של השליטה מרחוק על מוצרי חשמל ישנים בבית באמצעות חיבור לשקע קיים בבית. באמצעות שקע חכם מתאפשרת שליטה על מוצר החשמל הספציפי שאליו הוא מחובר, דרך רשת ה־wifi הביתית. השוק מציע לא מעט אפשרויות של שקעים חכמים, כשהעלות נעה בין עשרות למאות שקלים בודדים לשקע. חשוב לדעת כמה שקעים נדרשים, כשההמלצה היא לרכוש שקעים מאותה חברה, כדי לשלוט על כולם באמצעות אפליקציה אחת. חשוב גם לשים לב להספק של המוצר שאותו רוצים לחבר לשקע החכם.