אחרי שמשרד התחבורה ורשות התעופה האזרחית גיבשו שורה של הטבות לחברות מטען אווירי זרות שיטוסו לישראל, מזהירה צ'אלנג' איירליינס, חברת המטען הישראלית, מדחיקת רגליה וטוענת לפתיחת השוק לתחרות לא הוגנת מול חברות בינלאומיות שנהנות מתמיכה ממשלתית בארצות המוצא שלהן. לטענת צ'אלנג', ההתנהלות הזו עלולה להותיר את ישראל ללא יכולת שינוע עצמאית בשעת חירום, זאת במקום לחזק את החברה המקומית.
"מדובר בצעד חסר אחריות, בתקופה הרגישה ביותר של ישראל. המדינה צריכה להבטיח שהנכס האסטרטגי שלה לא יפגע", אומר עופר גלבוע, בעלי צ'אלנג', בשיחה עם "ממון". "פתיחת שוק המטען האווירי בישראל ללא מגבלות על חברות זרות, זה להראות לנו את הדרך החוצה".
הטבה לאזרבייג'ן
לאחרונה המדינה אישרה לסילקוואי, חברת תעופה אזרחית למטענים מאזרבייג'ן, להגדיל את מספר טיסות המטען לישראל. בנוסף, אושרה הטבה חריגה – להפעיל טיסות בין מדינות, מארה"ב לישראל או מאירופה לישראל ישיר ולא דרך אזרבייג'ן, שלמעשה פותח בפניהם להביא טיסות מטען לישראל מכל מקום.
גלבוע: "עיקר הפעילות שלנו היא להביא מטען מסין והונג-קונג לישראל, כי אלו הקווים שיש עליהם פחות טיסות מסחריות שנוסעות עם מטען בבטן המטוס. כעת נתנו לשתי חברות מטענים אמריקאיות, להפעיל טיסות שכר על הקו הזה. הפגיעה בנו היא בתחרות הלא-הוגנת: עלינו יש רגולציה מחמירה שלהם אין, אנחנו מחויבים לתחזוקת המטוסים בתעשייה אווירית בעלות יקרה, בעוד הזרות יכולות לעשות מכרז למחיר הזול יותר. אני לא יכול להעסיק טייסים זרים, מחויב בטייסים ישראלים שיקרים יותר. אנחנו לא מקבלים שקל מהמדינה או הקלות ולחברות הזרות יש סובסדיות מהמדינות להם".
גלבוע סיפר כי יום למחרת 7 באוקטובר הוא זומן על ידי בכירי משרד הביטחון לקריה, במהלכה הוצגו לו הצרכים הביטחוניים לשינוע חימושים לצה"ל. גלבוע: "בתוך ימים רכשנו מטוס 747 נוסף לטובת הטסת מטענים לישראל, כדי לתת מענה מיידי לצרכים הלאומיים".
לדבריו, הם היו היחידים שמדינת ישראל יכלה לגייס לטובתה בהתראה קצרה, והם הופעלו כמעט באופן רציף עבור משימות כלכליות, ביטחוניות ורפואיות החל מהובלת אמבולנסים, טנקים, חימושים ועוד. "במקביל, ניתבנו חלק משמעותי מהטיסות של הקבוצה הבינלאומית שבבעלותי לטובת ישראל", מעיד גלבוע. "הפתרון היחיד לשינוע חימושים במתקפה מהסוג הזה הוא דרך האוויר, ולחיל האוויר אין את המטוסים הנדרשים (747). בכל יום הפעלנו 4 טיסות מטען מלאות עם סיכון גבוה מאוד במסגרת מתקפות טילים אינטנסיביות. עם סיום המבצע, הופתענו לגלות שמשרד התחבורה מקדם יוזמות להכנסת חברות זרות מסובסדות לשוק על חשבון המפעיל הישראלי. ומעניקים להן שורה של הטבות כשהן אינן מחויבות לרגולציה המוטלת על חברות ישראליות".
שוק המטען האווירי בישראל נחשב קטן, סביב 330 אלף טונות בשנה בלבד, ארבעה מטוסי 747 שפועלים באופן רציף יכלו לכסות את כלל השוק. לכן, לדברי גלבוע, כניסת חברות זרות הפועלות בתנאים נוחים ובחסמים מופחתים, מערערת את הצורך בקיומה של חברה ישראלית.







