בשלב בניית בית פרטי, מתישהו מגיעה סוגיית הפרגולה. כזו שתהפוך את הישיבה בחוץ, לנעימה יותר במשך רוב שעות היממה. טרנד מטבחי החוץ ופינות הישיבה שהן המשך טבעי של הגינה, מולידות את הצורך בהצללה. שכן בישראל, במרבית ימות השנה, השמש מאוד חזקה.
כבר בשלב התכנון, כדאי לתת את הדעת לעניין הפרגולה, גם אם תחליטו בסופו שלד דבר להוסיף אותה רק בשלב מאוחר יותר. היא צריכה להיות מתוכננת ומתומחרת מראש, כחלק ממכרז הקבלנים, כדי שהצעת המחיר שתקבלו תהיה יותר אטרקטיבית, ולא תגרור עלויות בנייה מיותרות, בשלב שלאחר המעבר לבית.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"פעמים רבות מתכננים קובעים את סוג החומר שממנו תיבנה הקונסטרוקציה של הפרגולה (מתכת, למשל), מבלי לשאול את הלקוח אם זה מתאים לו", אומר אלי הראל, מהנדס ויועץ לבניה פרטית.
"המתכנן בוחר בחומר שנראה לו מתאים ביותר, על־פי סגנון התכנון שלו, ובחומר המתאים, לדעתו, לסגנון הבית. בעל הנכס, שמגלה בשלב מאוחר מדי שבו כבר הוציא מכרז לקבלנים, מגלה שהתמחור גבוה מדי, וכי יש חלופות אחרות".
לדברי הראל, "יש בונים שמעוניינים להשקיע בעיצוב הפרגולה כמו ביתר הבית, ולהם זה לא משנה. מצד שני, יש בונים המעוניינים בסך הכול בפינה מוצלת שאפשר יהיה לשבת בה, ובעיקר זוֹלה. לכן כדאי להיות מעורבים גם בנושא זה כבר בשלב התכנון, כדי שלא יהיו הפתעות בהמשך".
לבחירה בסוג הפרגולה, יש מספר שיקולים.

בטיחות, לפני הכל: האם היא בנויה לעמוד בעומסים?

"פרגולה היא מבנה קונסטרוקטיבי הדורש אישור מהנדס קונסטרוקציה. על הפרגולה מופעלים כוחות שונים", מסביר הראל. "כוחות משיכה שמושפעים ממשקלה העצמי של הפרגולה, ועומסים נוספים שיהיו עליה (כלפי מטה). מצד שני, עשויים להיות גם כוחות יניקה (כלפי מעלה), שנובעים מרוחות חזקות, העלולות לגרום לסיכוך (הכיסוי של הפרגולה) לעוף. בנוסף על כך, אם תחברו נדנדה או ערסל לפרגולה יופעלו עליה כוחות נוספים (כוחות דינמיים). לכן חשוב לתכנן ולקבע את הפרגולה כנדרש".

פרגולה מרחפת

"פרגולה מרחפת היא כזו שהקונסטרוקציה שלה אינה נשענת על עמודים, אלא רתומה ונסמכת על קונסטרוקציית הבית", מסביר הראל. "היתרון בכך הוא שאין עמודים המגבילים את מרחב התנועה שלכם, והשטח מאוורר. מצד שני, אזור הפרגולה אינו ממש תחום ומוגדר".
לדבריו, "יש אדריכלים שאוהבים את המראה ה'קר' ולכן בוחרים בפרגולה העשויה מפלדה. משתמשים בפלדה גם משום שפלדה מסוגלת לקבל מאמצי מתיחה גדולים, ולכן במקרה של פרגולה מרחפת אפשר להשתמש בפרופילים דקים יחסית לפרגולה מרחפת מבטון. חשוב לציין שאפשר לקבל פרגולה מרחפת גם באמצעות קונסטרוקציה מבטון, תלוי בעומק הפרגולה ובגובה הקורות הנדרש".
4 צפייה בגלריה
(צילום: עודד סמדר, באדיבות שיש דוד כרכום עיצוב נוף)

פרגולה מפלדה

צריך לזכור שפלדה היא חומר שמחליד. הראל: "במקרה של קונסטרוקציית פלדה צריך לתחזק את הפרגולה ולהקפיד על צביעה כדי למנוע חלודה, על אחת כמה וכמה בפרגולה מרחפת, כדי לא שלא תיפגע היציבות שלה, בעקבות חלודה, עד כדי מצב שבו היא תקרוס".
התקן הישראלי 1525, חלק 1: "ניהול תחזוקת בניינים: רכיבים וגימור", מתייחס לפרגולות העשויות פלדה או עץ, או חומרים אחרים כ'מכללי גגות וקירויים קלים'.
לדברי הראל, "מלבד ביקורת תקופתית לפני החורף ואחריו, התקן מנחה לבצע בדיקת יציבות של קונסטרוקציה העשויה מאלמנטים מפלדה או מעץ אחת ל־5 שנים על־ידי בעל מקצוע מתאים".

פרגולה מבטון

קונסטרוקציית בטון לפרגולה מתוכננת כחלק מהקונסטרוקציה של הבית. "היא אינה מצריכה ביקורת יציבות יותר מאשר הבית עצמו, וגם התחזוקה שלה מועטה יחסית", מסביר הראל. "אין מניעה לתלות על הפרגולה נדנדות וערסלים או לטפס על הפרגולה לצורך תחזוקה. עלות הקונסטרוקציה של פרגולה מבטון, ביחס לפלדה, היא נמוכה מעט ‒ אין צורך להכניס חומר חדש נוסף או בעל מלאכה אחר (מסגר), והיא נעשית כבר במהלך בניית השלד".

פרגולה מעץ

פרגולה מעץ לרוב תהיה זולה יותר בשלב ההתקנה, אך מצריכה תחזוקה לאורך השנים. הראל: "זוהי פרגולה יפה, המשדרת חמימות ומתאימה מאוד לבנייה בסביבה כפרית. יש הבונים את הקונסטרוקציה שלה מעמודי בטון, ואת הקורות עצמם מעץ".
בטרם ההתקנה לא כדאי להקל ראש באיכות קורות העץ. "חשוב להעניק לעץ שממנו בונים את הפרגולה טיפול נגד מזיקים (אימפרגנציה)", אומר הראל. "בנוסף לכך, מדי פעם בפעם יש לתחזק את העץ באמצעות צביעה ולעקוב אחת ל-5 שנים אחר יציבות הקונסטרוקציה".
לדבריו, "כאשר הפרגולה עשויה מעץ יש לבדוק מראש אם אפשר להעמיס עליה אלמנטים בעלי משקל נוסף, כגון נדנדות וערסלים, ולחשוב איפה למקם אותם. לכן, אם החלטתם לבנות פרגולה מעץ, ותרצו לתלות עליה ערסלים או נדנדות, חשוב מאוד שלפחות העמודים יהיו בנויים מבטון, כדי למנוע מצב שבו הפרגולה תקרוס בשל משקל יתר. לכן, גם אם אתם מתכננים להוסיף אותה בשלב מאוחר יותר של הבנייה, ואף לאחר המעבר לבית, דאגו מראש לפחות לעמודים התומכים".
4 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית, באדיבות פרנקל אדריכלות ועיצוב)

פרגולה מאלומיניום

"בשונה מפרגולת מתכת או פרגולה מבטון, הרי שפרגולת אלומיניום בהחלט ניתן להתקין גם בסיום הבנייה", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "היתרון שלה הוא שהיא כמעט ולא מצריכה תחזוקה לאורך השנים (היא אינה מחלידה ואין צורך בצביעה שלה)".
פרגולה מאלומיניום קלה יחסית, מעניקה מראה אוורירי וקיימת במגוון סוגי התקנה (תלויה, צמודת קיר או מקובעת לאדמה).
החיסרון העיקרי שלה הוא מחירה הגבוה, אך בשל העובדה שאין צורך בתחזוקה, בחישוב כולל לאורך שנים, לא בטוח שמדובר בפתרון שבאמת יהיה יקר יותר.
הראל: "הדבר החשוב ביותר מבחינה בטיחותית, הוא לדאוג לכך שהיא תהיה מעוגנת היטב, שכן לאור משקלה הקל, ברוחות היא יכולה להתעופף וזה מצב מאוד מסוכן.
"למעשה, כשהיא מקובעת רק לקיר, כל החוזק שלה הוא בחיבורים. לכן, לא מומלץ לתכנן את הפרגולה לבד ולתת לביצוע בעל המקצוע, שכן אז האחריות היא בידי בעל הנכס, בקרות נזק. הדבר הנכון ביותר הוא לפנות לבעל מקצוע בתחום האלומיניום ולבקש ממנו אישור קונסטרוקטור לתכנון. חברה רצינית שמכבדת את עצמה, לרוב עובדת עם מהנדסים המאשרים את התכנון".
עוד כתבות בנושא:
שימו לב, כי קונסטרוקטור מתמחה לרוב בעבודה עם מתכת ובטון, ופחות בענייני אלומיניום. בכל מקרה, לא כדאי להסתפק רק בבעל המקצוע המתקין, אלא בהחלט לוודא שהפרגולה תהיה מתוכננת בצורה בטיחותית, ותכלול את כל העיגונים הנדרשים, שיגנו על עוברים ושבים מפני פגיעה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון, באדיבות שיש דוד כרכום עיצוב נוף)
למה כדאי להתייחס מראש בשלב התכנון?
מוקד השירות: "גם אם לא מתכננים להוסיף אותה מיידית, בשל מגבלת תקציב, כדאי מאוד לתכנן את מיקומה ביחס לשמש, לבחור מראש אזור שיהיה נעים לשבת בו בשעות אחר-הצהריים, כדי שהיא תהיה מנוצלת. כמו כן, יש למקם את ארגזי התריסים החשמליים בצורה שלא תגביל בהמשך חיבור של פרגולה ועיגונה בצורה בטוחה לקיר. יש לדאוג לתשתית חשמלית מראש, דבר שיעלה הרבה פחות מאשר אם תוסיפו אותו בסיום הבנייה".
מה כדאי לוודא מול בעל המקצוע?
מוקד השירות: "מומלץ לבחור בפרגולת אלומיניום בצביעה בתנור, שנחשבת לצביעה איכותית ועמידה יותר לאורך השנים. כמו כן, יש לוודא שאין עליה דבק או מסמרים, שיכולים להרוס אותה ולגרור עלויות מיותרות בהמשך. עדיף שהיא תהיה כולה עשויה מאלומיניום ולא משולבת במתכת, בעץ או בפלסטיק, שכן חומרים אלו נחשבים לפחות עמידים".
צריכים פרגולה? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 14:24, 23.07.20