בשיתוף בנק הפועלים

צלם: ירון שרון, במאי: אסף קוזין, מפיקה: אולגה רזניק, תחקיר: עומר חמווי, עורך: גיא פוקס
המייקרס הוא מקום שכל כולו אהבה לצמחים, לאנשים, למוזיקה ולעיצוב. העסק החל את דרכו כמשתלה לפני שלוש שנים בלב תל אביב. המעצבת שלי בשור (35) התגייסה אז לסייע לחבריה היזמים בשיפוץ ובייעוץ אדריכלי, התאהבה במקום והחליטה להישאר. לפני כשלושה חודשים היא לקחה את המושכות לידיים בניהול הבלעדי של העסק — צעד אמיץ בתקופה מאתגרת זו.
אחת ההחלטות הראשונות שקיבלה עם הצטרפותה לעסק, עוד בשלבי ההקמה, הייתה למתוח ולהרחיב את גבולותיו. כך נולד מקום שהוא גם וגם: גם משתלה, גם בית קפה וגם מקום קהילתי שמארח סדנאות והופעות. והכל בשטח של 40 מ"ר בלבד.
3 צפייה בגלריה
שלי בשור. "העסק הזה הוא תיק העבודות שלי"
שלי בשור. "העסק הזה הוא תיק העבודות שלי"
שלי בשור. "העסק הזה הוא תיק העבודות שלי"
(צילום: יובל חן)

ספריית העציצים הירקרקה הפכה לסימן ההיכר של המייקרס, והיא מככבת בדפי אינסטגרם של רבים מבאי המקום, וגם בסדרת ההופעות החיות באונליין, שנולדה בתקופת הקורונה בשיתוף עם המיזם המוזיקלי סוקולנט סשנז (‏"Succulent Sessions").
הקורונה הייתה תקופה מאתגרת, מעידה בשור, אבל בזכות הוורסטיליות שלו, המקום שרד ויצא מחוזק. טרנד הגינון האורבני ושיתופי הפעולה המוזיקליים הפוריים סייעו לשרידותו. "האתגר שלנו היום הוא לשמור על תנועת הלקוחות בחנות הפיזית ולהשתפר במכירות באונליין", מציינת בשור ומודה כי בשנה וחצי האחרונות היא פעלה באופן אינטואיטיבי, מכוח האינרציה, תולדה של חוסר הוודאות הגדול.
3 צפייה בגלריה
עיצוב
עיצוב
(צילום: הדר דולן)
"בקורונה בית הקפה היה סגור, ורוב העבודה הייתה במכירת עציצים דרך האינסטגרם והפייסבוק. עשינו משלוחים. בהתחלה אנחנו ביצענו אותם, ובהמשך השתמשנו בשליחים". בשור בנתה גם אתר בפלטפורמת WIX. "בחרתי בפלטפורמה הזו כי היה לי איתה הכי קל, הייתי צריכה אתר לפרסום ההופעות והסדנאות. בכל מה שקשור למכירה של הצמחים נתקעתי, אני פחות מכירה את תחום המכירות והשיווק באינטרנט. המטרה העיקרית של העסק כיום היא לבנות תוכנית עסקית שתעזור לנו להתפתח, וגם לעבור למכירה יותר יעילה ואוטומטית בעזרת הכלים של WIX".
כדי להבין אילו כלי שיווק דיגיטליים עומדים לרשותה ב־WIX, ואיך להיערך פיננסית להרחבת העסק, פגשה שלי את המנטורים אריאל מכטיי מ־Wix eCommerce ואיתי רן, מנהל תחום עסקים בבנק הפועלים.
מכטיי בחנה את אתר האינטרנט של המייקרס, ושיבחה את הנראות המוקפדת שלו, "אתר יפהפה, יש לך טעם מהמם. גם בית הקפה נראה מדהים". עם זאת, אומרת מכטיי, יש עוד עבודה רבה לעשות כדי להפוך אותו לאתר מכירות. "פלטפורמתWix eCommerce יכולה לספק לך את כל מה שאת צריכה כדי לנהל את העסק. אפשר לנהל את המוצרים ואת המלאי, את מערך השילוח, השיווק ומאגר הנתונים. אפשר גם לחבר לאתר את ערוצי הסושיאל, שאצלך הם מאוד פעילים".
מכטיי מספרת ש־WIX העולמית החלה לאחרונה להתמקד במגזר העסקים הקטנים בישראל, ולשם כך הרחיבה את פעילותה ואת שיתופי הפעולה שלה, בין היתר עם אפליקציית התשלומים ביט, "מה שאומר שאת יכולה להציע עוד פתרון תשלום ללקוחות שלך", וכן שיתוף פעולה עם חברת המשלוחים וולט, שיכולה להיות הפתרון האידיאלי לצמחים העדינים במשלוח מהיר שמציע המייקרס. "השקנו גם את PDQ, פתרון שילוח ולוגיסטיקה, המאפשר לבעל העסק לבחור ממגוון רחב של חברות שילוח ולהחליט מה הכי מתאים מבחינת זמני השילוח והמחירים".
מכטיי מונה מספר כלי שיווק יעילים, שיכולים לסייע למייקרס להגדיל את המכירות ולהפוך את המבקרים בחנות לקונים. כלי ראשון הוא הניוזלטר, המופץ במייל ללקוחות. "בדקנו וגילינו שלעסקים שעושים שימוש בניוזלטרים יש הכנסות גבוהות ב־149% מהממוצע. ניתן לפלח את הניוזלטרים לפי נושאים. למשל, אנשים שמגיעים להופעות — את יכולה לתת להם הנחה או קופון לרכישת עציץ. את יכולה לעשות גם מבצעים של חבר מביא חבר, כרטיסיות ומתנות לימי הולדת של לקוחות. מעבר לכך, הניוזלטרים יכולים להיות מקום שבו את יוצרת תוכן מעניין, כמו מדריך לטיפול בעציצים".
3 צפייה בגלריה
מייקרס עם אריאל מוויקס
מייקרס עם אריאל מוויקס
מייקרס עם אריאל מוויקס
(צילום דנה קופל)

כלי נוסף להגדלת הרכישות הוא הוספת צ'אט באתר. "הצ'אט הוא חלון הזדמנויות של מכירה, הוא מעלה את המכירות ב־70%. אפשר לנהל ולענות על כל הצ'אטים מתוך הדאשבורד של האתר. את יכולה גם להוריד את האפליקציה של Wix לטלפון, כך שתוכלי להיות זמינה ולהשיב לגולשים בקלות ובנוחות בכל מקום".
אחת התופעות שמדאיגות בעלי עסקים רבים המפעילים אתר מכירות באונליין, היא נטישת עגלת הקניות. "אלו לקוחות שמילאו את סל המוצרים ומאיזושהי סיבה לא המשיכו בקנייה", מסבירה מכטיי. "חשוב לעקוב אחר הלקוחות האלו, לשלוח להם תזכורות שיש להם מוצרים בעגלה, ואפילו להציע להם הנחה".

להיכנס למגרש של הגדולים

מלבד האתגרים הדיגיטליים, בשור חולמת להתפתח ולהפוך למשתלה יצרנית. "אנחנו מייקרים, מכינים דברים בעצמנו. מהבחינה הזו, העלויות הן יחסית נמוכות, כי אנחנו קונים חומרים ועובדים איתם לבד. מה שכן, אני צריכה להבין איך אני יוצרת תזרים שוטף ומייצרת את החממה הזו".
על מנת לבחון את האפשרות להרחבת העסק, נפגשה שלי עם איתי רן מבנק הפועלים, שציין לטובה את ההתנהלות הפיננסית של העסק. "אתם עובדים מצוין, יודעים לנהל את תזרים המזומנים. בתקופת הקורונה הצלחתם לגדול. אם אתם מתכוונים להשקיע ולהקים חממה, אתם צריכים לעשות תוכנית עסקית, ולראות מה יהיו העלויות. כדי לא להכביד על תזרים המזומנים, אני ממליץ לקחת הלוואה לטווח הארוך לטובת ההשקעה".
בשור משתפת את רן בכך שהיא שוקלת לייבא צמחים מחו"ל. "זה תחום שמאוד התפתח בשנה האחרונה. בקרוב הולכת להיכנס רפורמה גדולה בנושא, שתקל על הרגולציה. הכוונה היא להיכנס למגרש של הגדולים. אני צריכה לראות אם אני מוכנה לצעד הזה".
רן מציין כי יש לקחת בחשבון שצורת ההתנהלות של ספקים בחו"ל שונה מזו הנהוגה בישראל. "בארץ ספקים בדרך כלל נותנים אשראי, אבל זה לא המצב עם ספקים בחו"ל. לרוב הם דורשים מזומן, וזה יכול להכביד על תזרים המזומנים. שווה לבדוק אם יש צורך במימון קצר עד שתניבי הכנסות מהיבוא".
לסיכום, אומר רן, חשוב בתקופה זו, כשהקורונה עדיין נושפת בעורפנו, להיות ערוכים ולהכין תוכנית עסקית מסודרת לעסק. "את מנהלת שלושה תחומים, ואת צריכה לבדוק איך את מתקדמת הלאה בכל אחד מהם. חשוב לקחת יועצים עסקיים טובים, ולבנות תוכנית מתאימה".
בשיתוף בנק הפועלים