הילודה ביפן בשפל, האוכלוסייה הולכת ומזדקנת. המשבר הזה במדינת השמש העולה הולך ומעמיק ומחריף בשנים האחרונות. כעת, הדרמה הזאת גם משפיעה על שוק החיתולים.
אחד מיצרני החיתולים ביפן הודיע כי יפסיק לייצר חיתולים לתינוקות במדינה, ובמקום זה יתמקד מעתה בשוק החיתולים למבוגרים. חברת "אוג'י" היא לא הראשונה, ומצטרפת לעוד חברות יפניות שעושות את המפנה לשוק המבוגרים במדינה שהולכת ומזדקנת. ב"אוג'י" הודיעו כי ימשיכו לייצר חיתולים לתינוקות במלזיה ואינדונזיה, שם יש עדיין ביקוש הולך וגובר דווקא.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
טוקיו, יפן
טוקיו, יפן
טוקיו
(צילום: Shutterstock)
כפי שדווח אתמול (רביעי) ב-BBC, מכירות החיתולים למבוגרים גדלות כבר מזה עשור יותר מאשר מכירות החיתולים לתינוקות. בכל שנת 2023, כך לפי הנתונים הרשמיים במדינה, וכפי שהובאו ב-BBC, נולדו רק 758,631 תינוקות, ירידה של 5.1 אחוז לעומת השנה הקודמת. זה גם היה מספר הלידות הנמוך ביותר ביפן מאז המאה ה-19. לשם השוואה, בשנות ה-70, מספר התינוקות שנולדו בשנה במדינה עוד עמד על יותר משני מיליון.
חברת "אוג'י" מייצרת כיום כ-400 מיליון חיתולי תינוקות מדי שנה, כאשר המספר הולך וקטן משנת 2011, אז עמד מספר החיתולים שהחברה ייצרה על 700 מיליון. כמו כן, כבר בשנת 2011 הודיעה חברת "יוניצ'ארם", יצרנית החיתולים הגדולה במדינה, כי היא מוכרת יותר חיתולים למבוגרים מאשר לתינוקות.
שוק מכירות חיתולי המבוגרים לעומת זאת בפריחה והגיע כבר לשווי של שני מיליארד דולר. אוכלוסיית יפן היא מהזקנות בעולם, כש-30% מהתושבים בני 65 ומעלה. בשנה שעברה, לראשונה בתולדותיה, יותר מ-10% מהאוכלוסייה הייתה בת 80 ויותר.
משבר האוכלוסייה, תוצאה של שפל בילודה והזדקנות האוכלוסייה, הפכו למשבר ענק עבור יפן, אחת הכלכלות הגדולות בעולם. אולם כל הניסיונות של הממשלה לפעול נגד התופעה לא צלחו עד כה. שום יוזמה כמעט לא הצליחה לעודד זוגות צעירים להביא ילדים לעולם, בין היתר בשל מספר הנישואים שגם הולך וקטן, כמות הנשים בשוק העבודה שהולך וגדל, והעלויות הגדולות שבגידול ילדים. יפן לא לבד, ולפי הדיווח, הילודה בירידה דרמטית גם בהונג קונג, סינגפור, טיוואן ודרום קוריאה, שהיא כרגע שיאנית שפל הילודה בעולם.